کد خبر: 200744
A

اختلاس فرهنگی در شهرداری تهران/ ۳۰ تابلوی امام علی، پنهانی به دوبی فرستاده شدند

براساس اعلام ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران سازندگی، ۳۰ تابلوی ارزشمند از موزه امام علی (ع) (وابسته به شهرداری تهران‌) خارج شده و به کشور امارات منتقل شده‌اند. آن‌طور که سایت World art Dubai نشان می‌دهد ۱۴ اثر فاخر هنرمندان ایرانی متاسفانه فروخته شده‌اند.

اختلاس فرهنگی در شهرداری تهران/ ۳۰ تابلوی امام علی، پنهانی به دوبی فرستاده شدند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، آن‌طور که روزنامه سازندگی، ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرده است: «براساس اطلاعات سایت World art Dubai تعداد ۱۴ اثر از ۳۰ اثر ارزشمند هنرمندان ایرانی که از موزه امام علی خارج شدند در کشور امارات و شهر دوبی فروخته شده‌اند و از ۱۶ اثر دیگر خبری نیست.

پنج اثر از عنایت‌الله نظری‌نوری چهار اثر از علی‌اکبر صادقی، دو اثر از هانیبال الخاص، رضا هدایت و رضوان صادق‌زاده و یک اثر از آیدین آغداشلو، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صادق تبریزی، احمد خلیلی‌فرد، خسرو خسروی، آنه محمد‌تاتاری، حبیب توحیدی، مهدی حسینی، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخ‌الحکما، علی شیرازی، نعمت لاله‌ای و بابک خدابنده از موزه امام علی خارج شده و سر از دوبی درآورده‌اند. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران چند روز پیش اعلام کرده بود: ارزش یکی از این آثار فقط ۳۰ میلیارد تومان بوده است

دو خبر داریم که هر دو هم خوب هستند و هم بد. خبر بد این است که ۳۰ تابلوی ارزشمند از موزه امام علی (وابسته به شهرداری تهران) خارج و به کشور امارات منتقل شده‌اند. خبر خوب هم این است که نصفی از آن‌ها احتمالاً هنوز به فروش نرفته و شاید بتوان راهی برای یافتن آن‌ها جست و آن آثار ارزشمند را به کشور بازگرداند. آن‌طور که سایت World art Dubai نشان می‌دهد ۱۴ اثر فاخر هنرمندان ایرانی متاسفانه فروخته شده‌اند، اما ۱۶ اثر دیگر هنوز فروخته نشده‌اند. اما کجا هستند؟ و در دست چه کسی است؟ البته آن ۱۶ اثر دیگر هم شاید فروخته باشند، اما از آنجایی که هنوز فروش آن‌ها در سایتی ثبت نشده است، این روزنه به ما امیدواری می‌دهد که شاید بتوان ردی از آن‌ها پیدا کرد.

اکنون در کنار اینکه روزبه‌روز کیفیت زندگی در شهرمان پایین می‌آید و آلودگی هوا و دود و زباله بیش‌ازپیش می‌شود باید نگران آثار هنری هنرمندانمان هم باشیم. آثاری که از این هوای آلوده به نقاط خوش‌آب‌وهواتر جهان می‌روند!

موزه‌ی امام علی زیرمجموعه شهرداری تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، یکی از موزه‌های معتبر پایتخت است که حالا در گنجینه‌اش ۳۰ جای خالی دارد. ۳۰ اثری که ناگهان محو شده‌اند و حدود ۶ ماه از غیبت‌شان می‌گذرد. اوایل امسال یک نامه به موزه می‌رسد که طبق شنیده‌های ما یکی از مدیران (نام ایشان در دفتر روزنامه ثبت و محفوظ است) شهرداری با امضای خود به خروج ۳۰ اثر هنری برجسته مجوز داده، اما ظاهراً حتی خودش هم پیگیر بازگشت آن‌ها نیست.

وقتی ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در تازه‌ترین جلسه شورا درباره این اتفاق حرف زد و خبر داد که این آثار از موزه خارج شده و برنگردانده شده‌اند و حتی ارزش یکی از آن‌ها به تنهایی ۳۰ میلیارد تومان است، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد بخشی از تابلوها- که البته ردی از آن‌ها پیدا شده- چند ماه قبل به فروش رسیده باشند.

امانی روز یک‌شنبه در دویست‌وشصت‌ونهمین جلسه شورای شهر تهران به این موضوع پرداخت و طبق بند ۸ ماده ۸۰ قانون اختیارات و وظایف شورا و شهرداری‌- که درباره وظیفه شورای اسلامی شهر در نظارت بر اداره و حفظ دارایی‌های شهرداری‌هاست- خواستار پیگیری موضوع در شورا و ارائه توضیح از جانب شهرداری شد. او همچنین گفت، آثاری از موزه خارج شده که یک مورد از آن‌ها ۳۰ میلیارد تومان ارزش مادی داشته است.»

گفتنی است، روز یکشنبه ۲۵ شهریور، دیده‌بان ایران نیز در گزارشی به نقل از ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران به موضوع گم شدن تابلوی ۳۰ میلیارد تومانی موزه امام علی شهرداری تهران پرداخته بود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر