کد خبر: 200286
A
دیده‌بان ایران گزارش می‌دهد؛

مدارس معروف دارای رتبه‌های برتر کنکور، امسال چقدر شهریه می‌گیرند؟ + جدول اسامی و هزینه‌های مدارس

براساس گزارش دیده‌بان ایران؛ اخیرا علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدارس سمپاد (تیزهوشان)، غیرانتفاعی و هیات امنایی، جزو مدارس شهریه‌ای به حساب می‌آیند و نکته جالب این که آمارها نشان می‌دهد ۹۳ درصد رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۳ در رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و انسانی از همین مدارس هستند. بررسی‌های ما درباره تعدادی از مدارس خاص که در تهران، کرج، مشهد، اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ کشور شعبه دارند، نشان می‌دهد که شهریه مقطع متوسطه دوم هیچ‌کدام از آن‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، کمتر از ۵۵ میلیون تومان نیست. به عبارت دیگر، در نظام آموزشی ما، خانواده‌ها به امید قبولی فرزندان خود در دانشگاه‌های برتر کشور، باید ۵۵ میلیون تومان و بعضا تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در طول هر سال تحصیلی هزینه کنند.

مدارس معروف دارای رتبه‌های برتر کنکور، امسال چقدر شهریه می‌گیرند؟ + جدول اسامی و هزینه‌های مدارس

لیلا شوقی – به گزارش خبرنگار سایت دیده‌بان ایران، سال‌هاست که وقتی نتایج کنکور سراسری اعلام می‌شوند، همه کارشناسان درباره این صحبت می‌کنند که اغلب نفرات برتر در مدارس دولتی درس نخوانده‌اند. آمارها درباره کنکور ۱۴۰۳ هم البته این مساله را تایید می‌کنند، زیرا بیش از ۷۳ درصد از داوطلبان برتر کنکور امسال، از دانش‌آموزان مدارس سمپاد (مدارس تیزهوشان) هستند و ۲۰ درصد دیگر از نفرات برتر رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و انسانی را نیز دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی تشکیل داده‌اند؛ یعنی دانش‌آموزان مدارس دولتی تنها ۷ درصد در میان رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۳ سهم دارند. 

این، به آن معناست که اغلب دانش‌آموزان رتبه برتر کنکور، در مدارسی با شرایط ویژه درس خوانده‌اند و از امکانات ویژه هم برخوردار بوده‌اند. برای ورود به این مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی ویژه اما باید دست به جیب شد و در برخی از موارد، آزمون ورودی داد. بیشتر مدارس خاص غیرانتقاعی، لاکچری‌اند و خدمات ویژه‌ای هم از آزمایشگاه مجهز برای هر درس گرفته تا کلاس نجوم و رباتیک و حتی سالن ورزشی مجهز برای هر رشته ورزشی دارند. شهریه آن‌ها هم بسته به امکانات، بالا می‌رود و تقریبا شهریه هیچ‌کدام از این مدارس خاص، کمتر از ۶۰ میلیون تومان در سال نیست. در این مطلب، تعدادی از مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی ویژه و خاص، شرایط ورود، امکانات و شهریه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. 

«حرف، حرف آینده فرزند است»، این را والدینی می‌گویند که فرزندانشان را به مدارس لاکچری می‌فرستند و برای این که فرزندشان، عنوان دانش‌آموزی آن مدارس خاص را به دست بیاورد، تلاش‌ها می‎کنند. بسیاری از مدارس لاکچری در تهران و شهرهای دیگر، شعبه دارند. برای ورود اما باید شرایطی را درنظر گرفت، مهم‌ترین شرط، داشتن پول کافی برای پرداخت شهریه مدارس است؛ شهریه‎‌ای که بعضی موقع‌ها چند برابر حقوق یک ماه یک کارگر است. بعد از ورود به این‌گونه مدارس اما امکانات ویژه و لاکچری، نصیب دانش‌آموز می‎شود. یکی از آن‌ها تضمین برای به دست آوردن رتبه مناسب در کنکور و قبولی در رشته خوب است. 

باهم تعدادی از مدرسه‌هایی که رتبه‌های کنکور و خروجی‌های این‌چنینی و امکانات و شهریه‌های آن‌چنانی را دارند، برسی می‌کنیم؛ با ذکر این نکته که ده‌ها مدرسه دیگر مانند مجموعه‌هایی که در این فهرست بررسی شده‌اند، با شهریه‌های چند ده میلیونی، در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور، با هدف پرورش دانش‌آموزان برای قبولی در رتبه‌های برتر کنکور، فعالیت می‌کنند.

انرژی اتمی

مجموعه مدارس «انرژی اتمی» همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، این مدرسه، یک موسسه «غیرانتفاعی» وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران است و در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، بوشهر، قزوین، مشهد، تهران و کرج شعبه دارد؛ البته که دانش‌آموزان دختر تنها در تهران، کاشان و اصفهان می‌توانند در مدرسه انرژی اتمی ثبت‎نام کنند. تمام کلاس‎های این مجموعه، هوشمند هستند و یکی از مهم‎ترین افتخاراتش هم داشتن سایت‌های کامپوتری به‌روز است. آزمایشگاه‌های زیست، رباتیک، سالن ورزشی تنیس، والیبال و بسکتبال و استخر از امکانات این مدرسه است. 

آن‌طور که در سایت مدرسه آمده است، از سال ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۰، ۴۳ رتبه تک رقمی و ۲۳۴ رتبه دورقمی کنکور مربوط به مجموعه انرژی اتمی بوده است. . البته که برای ثبت‌نام در این مدرسه، باید شرایط ویژه داشت؛ انرژی اتمی برای دانش‌آموزان متوسطه اول (پایه اول) آزمون ورودی ندارد، اما متقاضیان ثبت‎نام باید کارنامه ۳ سال آخر دوره ابتدایی (چهارم تا ششم) را به مدرسه تحویل دهند، ضمن این که که موفقیت‌های علمی، فرهنگی و ورزشی امتیاز ویژه دارد. 

دانش‌آموزان اما برای ورود به پایه متوسطه دوم مدارس انرژی اتمی باید در آزمون سخت و پیچیده شرکت کنند، شرایط شرکت در این آزمون هم داشتن معدل بالای ۱۹ در پایه نهم است. نکته مهم اما منابع آزمون است که گفته می‎شود از گلستان و بوستان هم سوال طرح می‎شود؛ بعد از گذر از هفت‌خوان رستم اما باید شهریه پرداخت کرد که در همان بدو ورود و ثبت‌نام اولیه دریافت می‎شود. در سال تحصلی پیشِ رو، یک دانش‎آموز متوسطه اول مدارس انرژی اتمی حدود ۵۵ میلیون تومان و متوسطه دوم این مجموعه هم باید تا ۷۵ میلیون تومان شهریه بپردازد؛ البته که شهریه در هر شهری متفاوت است و هر سال هم افزایش پیدا می‎کند. ضمن این که برای استفاده از امکانات، اردوها و کلاس‌های فوق برنامه، باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کرد. 

سلام

مجموعه مدارس «سلام» در تهران، کرج و مشهد شعبه دارند و البته که بیشترین شعب در مناطق مختلف پایتخت است. این مدارس در سال ۱۳۸۰ متولد شدند و آزمایشگاه شیمی، فیزیک و زیست و سالن ورزشی و استخر و استفاده از روانشناس مقیم، از امکانات آن‌هاست. سلام در هر مقطعی، از پیش‌دبستانی گرفته تا ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم، دانش‌آموزان دختر و پسر را ثبت‌نام می‌کند. از افتخارات این مجموعه، این است که فقط درکنکور ۱۴۰۰، ۱۴ رتبه دورقمی داشته است و ۱۶۰۰ نفر هم رتبه زیر هزار به دست آورده است. 

نکته مهم درباره این مدرسه «غیرانتفاعی» اما آزمون ورودی آن است؛ یک آزمون ۱۲۰ دقیقه‎ای شامل سوالات فیزیک، ریاضی و زیست برگزار می‎شود. قبولی در این آزمون اما ملاک نیست، چون آزمون مصاحبه هم برای ورود به این مدارس وجود دارد و دانش‎آموزان باید از نظر شرایط خانوادگی، اخلاقی و روانی بررسی شوند. بعد از گذر از آزمون‎ها هم مثل سایر مدارس غیرانتفاعی باید دست به جیب شد؛ شهریه یک‌ساله مدارس سلام، در هر منطقه‌ای متفاوت است، مثلا شهریه «سلام ایران زمین» با شهریه «سلام ونک» و شهریه «سلام صادقیه» متفاوت است. 

شهریه پیش دبستانی از ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و به ۱۰ میلیون تومان می‎رسد؛ اما والدین دانش‌آموزان مدرسه سلام ایران زمین، برای مقطع ابتدایی ۴۵ میلیون تومان و برای مقطع متوسطه، ۷۰ میلیون تومان پرداخت شهریه می‌کنند. البته در شعب مختلف مدارس سلام شهریه مقطع متوسطه دوم یا همان دبیرستان، ۵ تا ۶ میلیون تومان نسبت به این رقم بالا و پایین دارد، مثلا در مدرسه سلام ونک، شهریه دوره متوسطه دوم ۶۷ میلیون تومان است و اگر دانش‌آموزی بخواهد از امکانات نهار، سرویس یا کلاس‌های فوق برنامه استفاده کند، باید هزینه بیشتری بپردازد. 

علامه طباطبایی

مجتمع آموزشی فرهنگی «علامه طباطبایی» تنها در تهران شعبه دارد که البته شعبه‌های این مجموعه در مناطق مختلف پایتخت پخش شده‌اند و از پیش‌دبستانی تا متوسطه دوم دانش‌آموز می‌پذیرند. البته در حال حاضر دانش‌آموزان دختر تنها در پیش‌دبستانی، دبستان و متوسطه اول می‌توانند در مدارس این مرکز ثبت‌نام کنند و هنوز مقطع متوسطه دوم در این مجموعه راه‌اندازی نشده است. برای پسران اما در همه مقاطع اجازه ثبت‌نام وجود دارد. 

از امکانات این مدارس می‌توان به کلاس‌های فرهنگی، تئاتر، ورزشی و علمی اشاره کرد. یکی از افتخارات این مرکز است که دانش‌آموزانش ۵۳ رتبه جهانی در رشته‎های متفاوت علمی به دست آوردند. رتبه‌های تک‌رقمی، دورقمی و سه‌رقمی کنکور هم هر سال در مجموعه مدارس علامه طباطبایی فراوان است. برای ورود به مقاطع پیش‌دبستانی، دبستان و متوسطه اول نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست، اما برای ورود به مقطع متوسطه دوم، علامه طباطبایی، دانش‌آموزان باید امتحان بدهند. 

شهریه سالانه این مدارس، در هر منطقه و هر مقطع، متفاوت است و در مجتمع علامه طباطبایی از شهریه ۲۰ میلیون تومانی در مقطع پیش‌دبستانی تا شهریه ۶۰ میلیون تومانی در مقطع متوسطه اول دریافت می‌شود. اما در مقطع متوسطه دوم، والدین دانش‌آموزان باید حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه کنند؛ البته که شرکت در کلاس‌های فوق برنامه، کلاس‌های آموزشی متفاوت و اردوهای تفریحی و علمی هزینه جداگانه‌ای دارد. 

روزبه

مجموعه فرهنگی آموزش «روزبه»، جزو مدارس «غیرانتفاعی» پسرانه است و از پیش‌دبستانی تا متوسطه دوم هم پذیرش دارد. اسم روزبه که می‌آید، همه دانش‌آموزان از سختگیری آن می‎گویند. این سختگیری در پیش‌ثبت‌نام، آزمون و بعد از مصاحبه حضوری هم دیده می‎شود. روزبه سالن‌های ورزشی مجزا برای هر رشته ورزشی دارد و آزمایشگاه‌هایش هم مجهز است، گفته می‎شود که حتی آزمایشگاه عصب‌شناسی هم در این مدرسه وجود دارد. شهریه مدرسه روزبه در مقطع متوسطه دوم از ۵۰ میلیون تومان شروع می‎شود، اما والدین دانش‌آموزان این مدرسه از برگزاری برنامه‌های فوق برنامه و اردوهای اجباری می‎گویند که برای آن‌ها باید هزینه‌های جداگانه‌ای در طول سال تحصیلی پرداخت شود. 

نیکان

«نیکان» جزو مدارس غیرانتفاعی پسرانه است و از پیش‎دبستانی تا متوسطه دوم دانش‌آموز قبول می‌‎کند. همه والدین و دانش‌آموزان درباره سختگیری و مذهبی بودن این مدرسه می‌گویند. برای ورود به نیکان هم درست مانند دیگر مدارس لاکچری، باید آزمون ورودی دارد و بعد در مصاحبه حضوری شرکت کرد. آن چیزی که این مدرسه را از دیگر مدارس خاص، متمایز می‎کند، نه امکانات آن که کادر آموزشی ویژه آن است. گفته می‎شود که کادر آموزشی، آزمون‌ها خاص و سختگیرانه و گاهی بالاتر از سطح مدارس و دانش‎آموزان می‌گیرند. شهریه مدرسه بیش از ۵۵ میلیون تومان است؛ البته که این شهریه به جز اردوها و کلاس‌های فوق برنامه است که برای آن‌ها هزینه‌های جداگانه‌ای دریافت می‌شود. 

کوشش 

مرکز فرهنگی آموزشی «کوشش» یک مجموعه «غیرانتفاعی» مخصوص دانش‌آموزان دختر است و عموما شعبه‎های آن در مناطق یک و دو تهران دیده می‎‌شود. دانش‌آموزان از پیش‌دبستانی تا متوسطه دوم، می‌توانند در مدارس کوشش درس بخوانند. امکانات درسی کوشش، مانند بسیاری از مدارس غیرانتفاعی دیگر، لاکچری است، اما این مجموعه حداقل آن‌طور که در تبلیغاتش اعلام می‌کند، به نظم، اردوهای تفریحی و علمی خیلی بها می‎دهد. 

برگزاری جشن‌های شاد و مفرح برای دانش‌آموزان و البته کلاس‌های موسیقی، از دیگر امکانات مدارس کوشش است. برگزاری آزمون‌‎های هفتگی، ماهیانه و منطقه‌ای هم از ویژگی‌های این مدارس است. شهریه مدرسه برای مقطع متوسط دوم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است که با درنظر گرفتن، کلاس‎های فوق برنامه، دوره کلاس‌های تابستانه و اردوهای تفریحی و علمی، به حدود ۱۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد. 

فرزانگان

مدارس «فرازنگان» جزو مدارس سمپادی هستند که در شهرهای مختلف شعبه دارند؛ یعنی مدارسی که زیرمجموعه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» هستند و در اصطلاح عمومی به «مدارس تیزهوشان» معروف شده‌اند؛ بنابراین تنها دانش‌آموزان با نمره‌های بالا، امکان ورود به این مدارس را دارند. فرزانگان در مقاطع متوسطه اول و دوم پذیرش دارد و دانش‌آموزان برای ورود به این مدارس باید آزمون‌های دشواری را پشت سر بگذارند و بعد از کسب نمره حد نصاب، باید در آزمون مصاحبه هم شرکت کنند. البته که خروجی فرزانگان هم رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی متعدد در تمام دوره‌های کنکور سراسری در رشته‌های مختلف است. 

از معروفترین فارغ‎التحصیلان فرزانگان، مریم میرزاخانی است. از ویژگی‌های این مدارس، این است که هر درسی، دارای یک گروه تخصصی در مدرسه است. در مدارس فرزانگان، دانش‌آموزان به شرکت در جشنواره‎ها و کنگره‌های فرهنگی، علمی و المپیادها تشویق می‌شوند. یکی از ویژگی‌های فرزانگان این است که معلمان آن هم باید در آزمون ورود به مدرسه شرکت کنند و انتخاب شوند. شهریه مدرسه فرازنگان از پایه ۱۰ میلیون تومان شروع می‎شود، اما بسته به کلاس‌های فوق برنامه و کلاس‌های تقویتی و آزمون‌ها، شهریه افزایش پیدا می‌کند و در مقطع متوسطه دوم حتی به ۸۰ میلیون تومان هم می‎رسد. 

علامه حلی

«علامه حلی» از مدارس قدیمی کشور است که از دهه ۴۰ شمسی تاسیس شده و در حال حاضر در اغلب مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ شعبه دارد. علامه حلی هم مانند فرزانگان جزو مدارس سمپاد است که دانش‌آموزان پسر در آن ثبت‌نام می‌کنند و از معروف‌ترین فارغ‌التحصیلانش، محسن نامجو، آهنگساز و رضا امیرخانی، نویسنده هستند. البته که دانش‌آموزان علامه حلی هم مانند فرزانگان در کسب رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی کنکور، ید طولایی دارند. 

سالن ورزشی مدارس علامه حلی پروپیمان است و برای همه رشته‌های درسی، والیبال، فوتبال، تنیس و بدمینتون و… سالن جداگانه دارد و درست مانند مدارس شاخص دیگر، آزمایشگاه‌ها و سایت کامپیوتر، مجهز است. اما آن‌چیزی که این مدرسه را با سایرین متفاوت می‌کند، معلمان شاخص و به‌نام آن است. برای ورود به مدارس متوسطه اول و دوم علامه حلی باید آزمون ورودی داد. بعد از قبولی در آزمون ورودی، مصاحبه حضوری هم باید برگزار می‌شود. 

در شعبه‌های متفاوت علامه حلی هزینه شهریه بسته به منطقه و امکانات متفاوت است، اما هزینه شهریه از ۲۰ میلیون تومان برای مقطع متوسطه اول شروع می‎شود و تا بیش از ۵۰ میلیون تومان در مقطع متوسطه دوم افزایش پیدا می‌کند. البته این هزینه به جز سرویس، غذا و کلاس‌های فوق برنامه است. 

ماندگار البرز

«ماندگار البرز» از جمله مدارس «هیات امنایی» است که قبلا به عنوان «نمونه دولتی» شناخته می‌شدند و شهریه‌شان معمولا از مدارس غیرانتفاعی، تا حدودی پایین‌تر است. این مدرسه جزو قدیمی‎ترین مدارس غیرانتفاعی تهران است که با توجه به پیشینه تاریخی آن، به کالج آمریکایی‌ها هم معروف است. ماندگار البرز، تنها در دوره متوسطه دوم و در تهران و برای دانش‌آموزان پسر شعبه دارد. از امکانات این مدرسه می‌توان به زمین فوتبال، سالن ورزشی سرپوشیده، سالن همایش، آزمایشگاه تجهیزشده و دپارتمان‎های تخصصی برای هر درس، از ادبیات فارسی گرفته تا ریاضی، حسابان، هندسه، روانشناسی و طراحی اشاره کرد. 

برای ورود به مدرسه ماندگار البرز، باید آزمون ورودی داد. پس از قبولی در آزمون، باید دست به جیب شد، حداقل شهریه ورود به این مدرسه در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، ۱۵ میلیون تومان و حداکثر شهریه هم ۶۷ میلیون تومان است؛ یعنی بسته به استفاده از کلاس‎های فوق برنامه و امکانات مدرسه، شهریه افزایش پیدا می‌کند. البته در مقطع متوسطه دوم بخصوص پایه دوازدهم یا همان سال کنکور که نیاز به شرکت در کلاس‌های فوق برنامه ویژه‌ای دارد، شهریه این مدرسه از ۶۰ میلیون تومان کمتر نیست. 

 

جدول شهریه مدارس

منبع: سایت دیده‌بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر