کد خبر: 199816
A
گزارش تصویری دیده بان ایران از افزایش خودکشی در میان جوانان؛

شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی: مطالعات مراکز پژوهشی افزایش خودکشی جوانان را نشان می دهد/ افزایش مهاجرت، اعتیاد و خودکشی جوانان علائم سرخوردگی اجتماعی است

دیده بان ایران در روز جهانی پیشگیری از خودکشی این موضوع را با جامعه شناسان و مردم در میان گذاشته است. گزارشگر دیده بان ایران با یک شهروندی که قصد خودکشی داشته گفت و گو کرده و در ادامه با یک روانشناس اجتماعی در این خصوص گفت و گو کرده است.

شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی: مطالعات مراکز پژوهشی افزایش خودکشی جوانان را نشان می دهد/ افزایش مهاجرت، اعتیاد و خودکشی جوانان علائم سرخوردگی اجتماعی است

دید بان ایران_مهرداد آلادین: در روز جهانی پیشگیری از خودکشی این موضوع را با جامعه شناسان و مردم در میان گذاشته است.

گزارشگر دیده بان ایران با یک شهروندی که قصد خودکشی داشته گفت و گو کرده و در ادامه با یک روانشناس اجتماعی در این خصوص گفت و گو کرده است.

دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و  روانشناس اجتماعی درباره علل افزایش پدیده خودکشی در میان جوانان به دیده بان ایران گفت: 

مطالعاتی که طی سه یا چهار سال اخیر توسط مراکز پژوهشی داخلی بر روی جوان ها انجام گرفته  بیانگر این نکته است که متاسفانه امید به زندگی و میزان شادمانی در بین جوان ها به دلایل مختلف به شدت کاهش پیدا کرده است.

این روانشناس اجتماعی درباره علل گسترش پدیده خودکشی خاطرنشان کرد:   عواملی که این مطالعات به ما نشان میدهد که میزان امید به زندگی در جوان ها پایین آمده است. ناامیدی در بین جوان ها افزایش پیدا کرده که خروجی آن می تواند افزایش خودکشی، اعتیاد، مهاجرت، طلاق و بحث‌هایی از این قبیل باشد.

شریفی یزدی استاد دانشگاه یادآور شد: مهم‌ترین عامل افزایش ناامیدی و خودکشی در میان جوانان نداشتن یک دورنمای روشن علیرغم توصیه‌ها و نویدهایی که مسئولان ریز و درشت در دوره‌های مختلف است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد:  بخش اعظم وعده‌های مسئولان به لحاظ اقتصادی به لحاظ اجتماعی به لحاظ فرهنگی چون  محقق نشده و گاهی هم شرایط کشور بدتر شده نتیجه همه این داستان ها این شده است که جوان احساس ناامیدی سرخوردگی ناکامی می کند. آنهایی که توان مهاجرت دارند به هر دلیلی مهاجرت با همه سختی ها مهاجرت می کنند. برخی متاسفانه به دام اعتیاد می افتند. به این شکل سعی کنند فکر و ذهن خودشان را به غلط آرام کنند. اما برخی از افراد هستند که توان هضم این شرایط را ندارند دست به حذف فیزیکی خود میزنند.

این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: بزرگترین عامل در ناامیدی جانعه مسائل و مشکلات اقتصادی و بعد فشارهای اجتماعی است‌. فشارهای اجتماعی بر سر پوشش و حجاب در سال های اخیر جوانان دچار یاس و سرخوردگی کرده است.

منبع: سایت دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر