کد خبر: 199578
A
دیده‌بان ایران گزارش می‌دهد؛

ادعای مدیرعامل سازمان پسماند درباره افزایش رضایت مردم از وضعیت نظافت تهران/ او حاضر به بازدید میدانی از معابر اطراف ساختمان شهرداری نشد! + فیلم

براساس گزارش دیده‌بان ایران؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در حالی مدعی افزایش رضایت شهروندان از وضعیت نظافت تهران است و کاهش میزان طرح شکایت شهروندان در موضوعات مربوط به خدمات شهری در سامانه ۱۳۷ را به عنوان سند این ادعای خود مطرح کرد که وقتی با درخواست خبرنگار ما مبنی بر انجام بازدید میدانیِ همراه با خبرنگاران از وضعیت نظافت و سطل‌های زباله معابر اطراف ساختمان شورا و شهرداری مواجه شد، حاضر نبود که این کار را انجام دهد.

ادعای مدیرعامل سازمان پسماند درباره افزایش رضایت مردم از وضعیت نظافت تهران/ او حاضر به بازدید میدانی از معابر اطراف ساختمان شهرداری نشد! + فیلم

پریسا هاشمی - دیده‌بان ایران؛ در حالی که مسئولان شهرداری تهران از پاییز سال گذشته اعلام کرده بودند که با اصلاح قراردادهای حوزه خدمات شهری با پیمانکاران مربوطه، تجمیع پیمانکاران خدمات شهری مناطق و نواحی پایتخت از صدها نفر به ۱۴ پیمانکار اصلی و اجرای «طرح جامع تنظیف شهر تهران»، وضعیت نظافت پایتخت و جمع‌آوری پسماندها در سال ۱۴۰۳ به شکل محسوسی بهبود خواهد یافت، اما با وجود گذشت ۶ ماه از شروع سال، هنوز هم بسیاری از شهروندان نسبت به شرایط نامناسب نظافت کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت، بوی متعفنی که از بیشتر سطل‌های زباله استشمام می‌شود و جمع شدن پسماند در اطراف مخازن برای چند ساعت یا حتی چند روز، گلایه دارند. 

این در حالی است که «رضا محمدی»، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران که مسئولیت تمام امور مربوط به نظافت شهر و مدیریت زباله‌ها به سازمان متبوع او سپرده شده است، در روزهای ابتدایی امسال وعده داده بود که وضعیت نظافت شهر تهران طبق قراردادهای جدید منعقدشده با پیمانکاران، از تیرماه ۱۴۰۳ بهتر خواهد شد و بهبود شرایط خود را به شکل ملموس در سطح شهر نشان خواهد داد، اما وضعیت نظافت پایتخت همچنان به قدری نامناسب است که در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، برخی اعضا از جمله مهدی چمران، رئیس شورا نسبت به این مساله اعتراض و از عملکرد سازمان مدیریت پسماند ابراز نارضایتی کردند. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در همین زمینه در حاشیه جلسه امروز (یکشنبه ۱۸ شهریور) پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و گفت: قبول دارم که وضعیت نظافت معابر هنوز به سطحی که هدف‌گذاری کرده بودیم، نرسیده است، اما حتما رضایت مردم در این زمینه بیشتر شده است و این موضوع را کاهش شکایت‌های مردمی درباره نظافت معابر، حمل پسماند و سایر آیتم‌های خدمات شهری در سامانه ۱۳۷ نسبت به سال گذشته ثابت می‌کند. 

رضا محمدی ادامه داد: نظافت شهر تهران شامل ۱۰ آیتم می‌شود که جاروی معابر، حمل مخزن زباله، شست‌وشوی مخزن، جبران کسری مخزن و … همگی حزو این آیتم‌های ده‌گانه محسوب می‌شوند. گزارشات دریافتی ما از سامانه ۱۳۷ نشان می‌دهد که در مجموع این ۱۰ آیتم، میزان رضایت مردم در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، اگرچه قبول داریم که در تعدادی از مناطق تهران، هنوز شرایط نامناسب است. 

او همچنین در پاسخ به این توضیح خبرنگار دیده‌بان ایران که برخی شنیده‌ها از این حکایت دارد که تعدادی از پیمانکاران با مدیریت سازمان پسماند به مشکل خورده‌اند و کار خودشان را ضعیف انجام می‌دهند و این مساله می‌تواند از جمله عوامل تداوم وضعیت نامناسب نظافت تهران باشد، بیان کرد: این‌طور نیست که پیمانکاران با ما مشکل داشته باشند و این صحبت شما به هیچ وجه صحیح نیست. من صحبت‌های خود را بر مبنای آمار بیان می‌کنم و میزان شکایت‌ها درباره نظافت پایتخت در سامانه ۱۳۷ کاهش یافته است. 

محمدی در جواب این توضیح خبرنگار ما مبنی بر این که احتمال دارد بسیاری از شهروندان به دلیل این که به شرایط نامناسب موجود عادت کرده‌اند، حوصله شکایت کردن به سامانه ۱۳۷ را نداشته باشند، ولی به عینه می‌توان مشاهده کرد که هنوز هم مانند بیشتر روزهای فعالیت دوره کنونی مدیریت شهری در سه سال گذشته، بوی متعفن از اغلب سطل‌های زباله حاشیه معابر استشمام می‌شود و وضعیت نامناسب رفت‌وروب در بسیاری از معابر پایتخت دیده می‌شود، اظهار داشت: آیا ۱۳۷ محل تماس‌های مردم هست یا نیست، پس چرا نباید آمار این سامانه را مبنا قرار دهیم؟ 

خبرنگار دیده‌بان ایران در پاسخ به این پرسش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، اعلام کرد که به نظر می‌رسد با توجه به این که بسیاری از شهروندان نتیجه مثبتی از طرح شکایت‌های قبلی خود از سامانه ۱۳۷ دریافت نکرده‌اند، دیگر حاضر نیستند که با این سامانه تماس بگیرند و محمدی نیز در جواب این اظهارات، گفت: این صحبت را مطرح نکنید، ماهانه حدود ۵۰ هزار نفر درباره موضوعات مربوط به خدمات شهری با ۱۳۷ تماس می‌گیرند که نشان می‌دهد مردم این سامانه را قبول دارند. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در پاسخ به این پرسش که تهران چند نفر جمعیت دارد که فقط ۵۰ هزار نفر از آن‌ها با ۱۳۷ تماس می‌گیرند نیز بیان کرد: قرار نیست که همه مردم به ۱۳۷ زنگ بزنند. کسانی که تماس گرفته‌اند، احساس مسئولیت شهروندی دارند و می‌خواستند مشکلی که در اطراف محل زندگی خود می‌بینند، زودتر برطرف شود. 

محمدی که ادعا می‌کرد این صرفا ادعای خبرنگار دیده‌بان ایران است که مردم نسبت به وضعیت نامناسب بوی زباله و نظافت معابر پایتخت ناراضی هستند، وقتی با این پرسش دیگر خبرنگاران مواجه شد که اگر این صحبت‌ها فقط ادعای یک خبرنگار است، پس چرا در جلسه امروز شورا، رئیس و اعضای شورای شهر تهران نیز نسبت به وضعیت نظافت پایتخت ابراز نارضایتی کردند، این‌طور پاسخ داد: صحبت‌های آقای چمران را قطعا قبول دارم، اما در صحن هم توضیح دادم که ملاک ما برای اعلام این که مردم از وضعیت نظافت تهران رضایت دارند یا ندارند، مقایسه تعداد شکایت‌های دریافتی سامانه ۱۳۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. 

او همچنین در جواب به درخواست خبرنگار ما برای این که همین حالا همراه با خبرنگاران حاضر در صحن شورا، یک بازدید میدانی از وضعیت سطل‌های زباله و نظافت معابر اطراف ساختمان شورا و شهرداری انجام دهد و نظر شهروندان را نیز درباره شرایط نظافت پایتخت جویا شود، اظهار داشت: وضعیت نظافت شهر تهران نسبی است، شما ببینید که الان شرایط نسبت به سال قبل بهتر شده است یا بدتر؟ 

از طرح ادعای بهبود وضعیت نظافت ۱۸ منطقه تهران تا پرداخت حقوق بالاتر از وزارت کار به رفتگرها

محمدی وقتی با اصرار خبرنگار دیده‌بان ایران مواجه شد که حتما همراه خبرنگاران به کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف ساختمان شورا و شهرداری سر بزند تا صدق ادعای خود را ثابت کند، گفت: این صحبتی که شما می‌کنید، نوعی جدل کردن است. من گفتم که مردم نسبت به وضعیت برخی مناطق راضی و نسبت به بعضی دیگر ناراضی هستند؛ مثلا شهروندان از وضعیت نظافت معابر منطقه ۱۴ رضایت ندارند و این را آمارهای دریافتی ما از سامانه ۱۳۷ نشان می‌دهد. به همین دلیل قرارداد این منطقه را فسخ کرده‌ایم و دو سه روز دیگر، این فسخ را اجرا می‌کنیم. 

او ضمن طرح این ادعا که وضعیت نظافت ۱۸ منطقه از ۲۲ منطقه شهر تهران نسبت به سال گذشته بهتر شده است، عنوان کرد: قبول داریم که شرایط دو سه منطقه از شهر نسبت به سال قبل هنوز چندان بهتر نشده است و پیمانکاران برخی مناطق مثل ۷ و ۱۴ ضعیف عمل کرده‌اند، ولی در مجموع، رضایت مردم از وضعیت نظافت معابر پایتخت بیشتر شده است. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: افزایش رضایت مردم از وضعیت نظافت معابر تهران را گزارشات دریافتی ما از سامانه ۱۳۷ نشان می‌دهد و اگر شمای خبرنگار، ماهانه حدود ۵۰ هزار نفری را که با این سامانه تماس می‌گیرند، شهروند تهران نمی‌دانید، این اشکال شما است. 

محمدی همچنین در پاسخ به پرسش یک خبرنگار دیگر درباره آخرین وضعیت جایگزین شدن رفتگرهای ایرانی با نیروهای افغانستانی، توضیح داد: در یک سال گذشته توانسته‌ایم حدود یک هزار پاکبان ایرانی جدید جذب کنیم و در حال حاضر حدود ۴ هزار پاکبان ایرانی در شهرداری تهران فعالیت می‌کنند، اما حدود ۶ هزار نفر از رفتگرها همچنان از اتباع هستند که البته عمده آن‌ها، اتباع مجاز هستند و اتباع غیرمجاز نیز معمولا شناسایی و رد مرز می‌شوند. 

وی در پایان مدعی شد: امسال پرداختی ما به پاکبان‌ها بیشتر از حداقل حقوق وزارت کار است و بین ۱۲.۵ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق به رفتگرهای ایرانی می‌پردازیم. از سال گذشته اعلام کردیم که آمادگی داریم ۵ هزار نیروی ایرانی جذب کنیم و امیدواریم بتوانیم حداقل ۳ هزار نیروی ایرانی را با اتباع خارجی جایگزین کنیم تا اساس کار پاکبانی شهر تهران با استفاده از نیروهای ایرانی ثابت و توانمند پیش برود، ولی این موضوع حتما نیازمند زمان است.

volumeVideo: 267.01M | durationVideo: 00:13:02
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر