کد خبر: 199357
A

کاهش خرید اسباب بازی/خرید اسباب بازی ایرانی ها به ۱۵ دلار در سال رسید

طبق آمار، در ایران حدود ۳۰۰ واحد تولید تمام وقت و ۱۰۰ واحد پاره وقت اسباب بازی مشغول به فعالیت هستند. این واحد ها بیش از چهار هزار نوع اسباب بازی تولید می کنند. سرانه مصرف اسباب بازی در ایران، با توجه به ۱۸میلیون کودک زیر ۱۴ سال و در نظر گرفتن ۱۲ میلیون نفر بزرگسال، ۱۵ دلار در سال است در حالی که میانگین جهانی این رقم به حدود ۵۰۰ دلار می رسد.

کاهش خرید اسباب بازی/خرید اسباب بازی ایرانی ها به ۱۵ دلار در سال رسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کودکانی که از اسباب بازی های مناسب و کافی محروم هستند، در معرض مشکلات جدی آموزشی و تفریحی قرار می‌گیرند. عدم دسترسی به اسباب بازی‌های آموزشی منجر به کاهش توانایی‌های شناختی و خلاقیت آنها می شود. این کودکان در یادگیری مفاهیم پایه‌ای مانند ریاضی و زبان دچار مشکل می شوند، چرا که بازی یکی از مهم‌ترین ابزارهای یادگیری در سنین پایین است.

همچنین، فقدان اسباب بازی‌های تفریحی باعث می‌شود که آنها نتوانند مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند و در تعامل با همسالان دچار مشکلاتی شوند.

علاوه بر این، عدم وجود اسباب بازی‌های مناسب می‌تواند به بروز احساسات منفی مانند ناامیدی و افسردگی منجر شود. کودکان نیاز دارند که به شیوه‌های مختلف انرژی خود را تخلیه کنند و از طریق بازی، احساسات و هیجانات خود را مدیریت کنند.

در غیاب این امکانات، آنها ممکن است به رفتارهای پرخاشگرانه یا انزواگرایانه روی آورند. در نهایت، این مشکلات  تأثیرات بلندمدتی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنها داشته باشد و مانع از دستیابی به فرصت‌های برابر در آینده می شود.

طبق آمار، در ایران حدود 300 واحد تولید تمام وقت و 100 واحد پاره وقت اسباب بازی مشغول به فعالیت هستند. این واحد ها بیش از چهار هزار نوع اسباب بازی تولید می کنند. سرانه مصرف اسباب بازی در ایران، با توجه به 18 میلیون کودک زیر 14 سال و در نظر گرفتن 2 میلیون نفر بزرگسال، 15 دلار در سال است در حالی که میانگین جهانی این رقم به حدود 500 دلار می رسد. 

در این راستا، غلامرضا دیزجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی کشور، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه اسباب بازی تافته جدابافته از افزایش قیمت سایر اقلام در کشور نیست، گفت: به دلیل بالا رفتن قیمت دلار و بعد از آن، حامل های انرژی، قیمت تمام شده اسباب بازی در کشور بالا رفته است. 

وی گفت: یکی از مواردی که خیلی روی قیمت تمام شده اثر می گذارد مواد مصرفی است. برای مثال قیمت کاغذ، مقوا و کارتن بسیار بالا رفته است، حتی با بالا نرفتن قیمت ارز هم این موارد گران شده اند؛ چراکه واردات آن ها به حداقل رسیده است. همچینین افزایش قیمت خدمات کارگر نیز روی این موضوع اثر گذاشته است. به همین منوال،  قیمت ماشین آلات تولید اسباب بازی نیز بالا رفته است.

افزایش قیمت در اسباب بازی، نسبت به سایر اقلام کمتر است

دیزجی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان اسباب بازی، که کارشان فرهنگی و آموزش به کودکان است، بابت اینکه با افزایش قیمت ها و محدودیت خانواده ها، اسباب بازی، از سبد مصرفی خانوار حذف شده است، تحت فشار هستند، گفت: افزایش قیمت در اسباب بازی ها، نسبت به سایر اقلام کمتر است. دلیل آن است که تولید کننده ها معتقدند که اگر این کالا به همان نسبت که مواد اولیه گران شده اند، افزایش قیمت داشته باشد، ممکن است که دیگر اسباب بازی به طور کلی از دسترس خانواده ها خارج شود؛ لذا با کمترین افزایش قیمت در این مسیر گام بر می دارند

منبع: رکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر