کمبود فضای آموزشی از معضلات آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی حدود ۳.۵ متر مربع است که با استانداردهای در نظر گرفته شده ۸.۳ متر فاصله معناداری دارد گفت: طبق برنامه هفتم این رقم باید به ۶.۲ متر برسد که اگر محقق شود اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
به گزارش سایت دیده بان ایران ، علیرضا کاظمی در گفتوگوی ویژه خبری با بیان اینکه بالاترین داشتهها که رهبر معظم انقلاب به زیبایی به آن تاکید کردند سرمایه و نیروی انسانی است که در اختیار داریم گفت: اگر امروز دانشآموزان در عرصههای جهانی میدرخشند و پیشرفتهای مختلف را در بخشهای مختلف کشور، در حوزههای مختلف علمی دارند، مدیون و محصول کار معلمان است.
وی با بیان اینکه بالاترین ظرفیت و داشتهها، مدیران و معلمان دلسوز، دغدغهمند، مومن، متدین و برخوردار از توانمندیها و صلاحیتهای حرفهای هستند افزود: یکی از مسائل و معضلاتی که آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم میکند کمبود فضای آموزشی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه میانگین فضای آموزشی و سرانه فضای آموزشی حدود ۳.۵ متر مربع است که با استانداردهای در نظر گرفته شده یعنی ۸.۳ متر فاصله معناداری دارد ادامه داد: طبق برنامه هفتم این رقم باید به ۶.۲ برسد که اگر محقق شود اتفاقات خوبی رقم میخورد.
کاظمی با بیان اینکه در آستانه بازگشایی مدارس حدود ۱۷۰۰ پروژه افتتاح میشود گفت: از خیرین تشکر میکنم، یکی از بزرگترین پشتوانههای ما خیرین هستند. یکی از برنامههایی که داریم افزایش ظرفیت خیرین در کنار منابع محدودی است که به هرحال دولت دارد.
وی افزود: علیرغم اینکه بودجه نوسازی مدارس خیلی تغییر کرده در حال حاضر بودجه مدارس بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان است و خیرین دقیقا همین میزان را تعهد کردهاند؛ حالا در کنار این، دولت بودجهای را برای مشارکت خیرین در نظر گرفته که ظرفیت بسیار بالایی است و تمام تلاش ما این است این ظرفیتها توسعه و افزایش یابد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکل فضای آموزشی وجود دارد ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته توسط ادارات کل نوسازی در سطح استان ها و ریاست سازمان نوسازی و خیرین که ما بتوانیم زمینههای توسعه مشارکتها را در این بخش مهیا کنیم .
کاظمی با بیان اینکه موضوع مولد سازی نیز میتواند به ما کمک کند گفت: فرآیندهای مولدسازی مقداری طولانی است و باید با سرعت بیشتری پیگیری کنیم ،اگر به این حوزه ورود پیدا کنیم و موانع جزئی را برداریم به نظر من سرعت تحقق شاخص سرانه خیلی کوتاهتر میشود.
وی با بیان اینکه یک ملک در آموزش و پرورش میتواند به پنج ملک تبدیل شود اظهار کرد: راههای دیگری هم وجود دارد که شاید قابل توجه نباشد ولی برای این حوزه یک نقشه راه دقیقی با سازمان نوسازی طراحی میکنیم.
وی در ادامه با تبریک افتخارآفرینی تیم المپیاد نجوم دانش آموزی بیان کرد: این پیروزی را به تمامی دانش آموزان ایران تبریک میگویم زیرا این افتخار بزرگی دربرابرکشورهای مدعی و با فناوریهای پیشرفته و مدرن است؛ برای استمرار چنین دستاوردهایی باید درحوزه نخبگان سرمایهگذاری هدفمندی شود، با اقداماتی که درحوزه تربیتی در کنار فعالیتهای علمی انجام خواهد شد میزان پایبندی دانش آموزان افتخار آفرین به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهیم داد.