کد خبر: 198125
A

گسل‌های جنوبی پایتخت خطرناک‌تر از گسل‌های شمالی/ تهران ۵۵ مخاطره بحران‌زا دارد

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: «مدل‌سازی مخاطره زلزله، سیل و ارزیابی ریسک لرزه‌ای ساختمان‌های تهران، ریسک لرزه‌ای شبکه پل‌ها، سیستم‌های توزیع برق، آب و گاز طبیعی از جمله این اقدامات است».

گسل‌های جنوبی پایتخت خطرناک‌تر از گسل‌های شمالی/ تهران ۵۵ مخاطره بحران‌زا دارد

 به گزارش سایت دیده‌بان ایران، نخستین نشست خبری (به سوی شهر ایمن و آماده) با موضوع ارتقای ایمن کالبدی، صبح امروز -سه شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳- در محل ساختمان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

علی نصیری، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در ابتدای این نشست اظهار کرد: «امروزه با توجه به صنعتی شدن جهان و توسعه شهرنشینی حوادث نیز در حال افزایش است و در این شرایط چیزی که باید کاهش پیدا کند ریسک و تبعات ناشی از حوادث است».

وی با بیان اینکه در آخرین بروزرسانی ها مشخص شد که شهر تهران ۵۵ مخاطره بحران زا دارد، افزود: «۱۴ مخاطره از جمله زلزله، سیل، آلودگی هوا، طوفان گرد وغبار، حریق، زمین لغزش، فرونشست زمین، خشکسالی و قطع آب، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، تهدیدات سایبری، تجمعات انبوه و اختلال یا قطع برق از این تعداد اولویت دار هستند».

نصیری ادامه داد: «گسل های شمال و جنوب شهر را داریم که گسل های جنوبی به دلیل مجاورت با بافت‌های فرسوده خطرناک تر هستند. بافت های فرسوده مهمترین مشکل ناایمنی سازه ای در شهر تهران هستند که البته اقداماتی برای نوسازی و رفع مشکلات این بافت ها انجام شده و در حال انجام است».

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: «باید تلاش کنیم که در زلزله، جلوی خرابی‌ها را بگیریم و یا کاهش دهیم. بنابراین باید اولویت را به پیشگیری داد. در سند بین الملل سندای در ژاپن توافق شد که دنیا به سمت کاهش خطر و کاهش ریسک در بحث حوادث و بحران برود».

وی گفت: «تهران ۷ روددره و ۸۶۶ متر اختلاف ارتفاع دارد که بام آن شهرک قائم در مینی سیتی است و قعر آن شهر ری است ‌که اختلاف آنها ۸۶۶ متر است. عبور این روددره ها از وسط شهر نشان می دهد که با شهری مواجه هستیم که به طور بالقوه پتانسیل سیل دارد».

نصیری بیان کرد: «کار دانش پایه اصلی و اساسی را با کمک ۲۰ دانشگاه با محوریت دانشگاه شریف شروع کردیم که تا یک ماه دیگر قابل ارائه است. مدل سازی مخاطره زلزله و سیل و ارزیابی ریسک لرزه ای ساختمان های تهران، ریسک لرزه ای شبکه پل ها، سیستم های توزیع برق، آب و گاز طبیعی از جمله این اقدامات است».

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: «در قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران تدوین و ابلاغ برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب ۱۵۸ اقدام و ۲۵ خط تلاش انجام شد. ابنیه فنی و بزرگراهی، شریان های حیاتی، بافت فرسوده و ناپایدار، پل ها، گودهای رها شده و ساختمان های ناایمن از جمله موضوعات مهم این قرارگاه است که مورد بررسی قرار می گیرد و بازرسی از اماکنی مانند پاساژ علاالدین، بیمارستان رسول اکرم (ص)، بیمارستان شهید اشرفی اصفهانی، شفا یحیاییان، بازار گل امام رضا(ع)، ایمنی بازار بزرگ تهران، بوستان بهشت مادران و بوستان یاس فاطمی از جمله این اقدامات است».

۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی داریم

 

وی عنوان کرد: «ساختمان ها و شریان های حیاتی دو بخش کلی مساله ایمنی کالبدی شهر هستند. ۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی داریم که ۵۵۷۳ ساختمان توسط تیم‌های مشترک مسئول در حوزه ایمنی و بحران مورد بازدید قرار گرفته و ۳۰۷۱ مورد آن ارزیابی شده است که در نتیجه آنها را به ۴ دسته ایمن مشروط، ناایمن اندک، ساختمان های نیازمند مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای و دسته چهارم ساختمان هایی مانند متروپل که نیازمند تخریب و نوسازی هستند تقسیم کردند».

 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: «۳۵ بیمارستان، ۹۸ ساختمان، ۱۶۴ مرکز درمانی، ۲۵۷ مرکز آموزشی، ۲۸ مسجد و مراکز مذهبی، ۵ سینما، ۹۲ پاساژ تجاری، ۳ هتل ذیل این ۴دسته واقع می شود. در این بررسی در کنار موارد ذکر شده، ساختمان های بلند مرتبه که از ۶ طبقه به بالا هستند در اولویت قرار گرفتند».

نصیری اظهار کرد: «باید در کنار شناسایی پلاسکوهای شهر که توسط آتش نشانی در حال انجام است، متروپل ها و ساختمان های ناایمن به غیر از بحث حریق نیز شناسایی می شد که شهرداری به عنوان مسئولیت اجتماعی خود در این کار مشارکت و بودجه ای را به این موضوع برای کمک به دولت و وزارت راه اختصاص داد».

منبع: شهر

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر