کد خبر: 191931
A
دیده بان ایران بررسی کرد؛

جزیبات جدید از قرارداد چند میلیارد یورویی غیرقانونی شهرداری

قرارداد چند میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین در این دوره انتخابات به ابزاری برای تبلیغات علیرضا زاکانی تبدیل شده بود. قراردادی که ناگفته های زیادی دارد و از این به بعد درباره آن با بیشتر خواهیم شنید، اینکه چطور این قرارداد "غیرقانونی" امضا شده و شرایط آن چیست؟ موضوعی است که اعضای شورای شهر و کارشناسان درباره آن به اظهارنظر پرداخته اند.

جزیبات جدید از قرارداد چند میلیارد یورویی غیرقانونی شهرداری

دیده بان ایران_پریسا هاشمی: قرارداد چند میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین در این دوره انتخابات به ابزاری برای تبلیغات علیرضا زاکانی تبدیل شده بود. قراردادی که ناگفته های زیادی دارد و از این به بعد درباره آن با بیشتر خواهیم شنید، اینکه چطور این قرارداد "غیرقانونی" امضا شده و شرایط آن چیست؟ موضوعی است که اعضای شورای شهر و کارشناسان درباره آن به اظهارنظر پرداخته اند.

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران درباره قرارداد 2.5 میلیارد یورویی چین این هفته گفته بود: «براساس آخرین صحبت‌ها با فرمانداری متاسفانه هنوز مصوبه شورای شهر تهران درباره این قرارداد هنوز تصویب نشده و با چالش‌های حقوقی روبرو شده است. مادامی که فرمانداری این مصوبه را تایید نکند، قانونی نیست و امکان اجرایی شدن آن نیز وجود ندارد. هر گونه اقدامی توسط شهرداری تهران و عقد قراردادی منوط به تایید و مصوبه شورای شهر تهران بوده است. اگر این مصوبه با چالش حقوقی صورت گیرد حتما باید تجدید نظر جدی در تفاهم‌های صورت گرفته انجام شود. نکات و مسائلی در روزهای گذشته مطرح شد که با روح قانونی این تفاهم در تضاد است و باید به این موضوع توجه شود.»

اشاره این عضو پارلمان شهری پایتخت به صحبت‌های علیرضا زاکانی، شهردار تهران در مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است که قراردادهای شهرداری با چین را به عنوان دستاورد دوره شهرداری خود اعلام کرد. آنطور که زاکانی در صحن علنی شورای شهر تهران اعلام کرد؛ مبلغ قراردادهای چین 12 میلیارد یورو است. اما در مناظرات آن را 13 میلیارد یورو اعلام کرد. در هر صورت تفاهم‌نامه‌های شهرداری تهران چیزی بالغ بر 12-13 میلیارد یورو است. به گفته شهرداری و شورای شهر تهران 2.5 میلیارد یورو از این تفاهمنامه به قراردادی محرمانه تبدیل شده است. طبق قانون این قرارداد خارج از اختیارات شهردار تهران است. ضمن آن که شهرداری تهران نیز نمی‌تواند راسا قراردادی با کشورهای خارجی ببندد.

قراردادهای خارجی در حوزه اختیارات هیات وزیران و مجلس است. در حقیقت شهرداری تهران باید مصوبه هیات وزیران و مجلس را اخذ می‌کرد. آنطور که از ظواهر معلوم است این اقدام توسط شهرداری تهران انجام نشده است. نکته مهم‌تر آن که سازمان بازرسی کل کشور نیز به این قرارداد ورود پیدا کرده و نامه‌ای به شورای شهر تهران زده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یکی از موضوعاتی که درباره این قرارداد چالش‌های بسیاری به وجود آورد، محرمانگی آن بود که اعضای شورای شهر تهران به آن اعتراض کردند. قراردادهای بزرگ چین در ایران همیشه با محرمانگی روبرو بوده است.

قرارداد ۲۵ساله با چین نیز محرمانه ماند و مفاد آن هرگز رسانه‌ای نشد. حتی زمانی که چین در اختلاف ایران و امارات بر سر جزایر 3گانه پشت ایران را خالی کرد، در شایعات این اقدام چین را به قرارداد 25ساله با چین گره زدند. حالا هم قرارداد از اصل غیرقانونی شهرداری تهران با چین مهر محرمانگی خورده تا مفاد آن به صورت رسمی منتشر نشود.

منبع: سایت دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر