محل تامین بودجه قرارداد ۲.۵ میلیاردی با چین کجاست؟
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره سنگاندازی برخی وزارتخانهها برای خرید اتوبوس و نحوه تامین این بودجه، تاکید کرد: «وزارتخانهها سنگاندازی نکردند و وزارت صمت و کشور در حال حاضر به شهرداری تهران کمک میکنند. این قرارداد ۲۰ درصد پیش پرداختی است که دولت انجام میدهد و ۸۰درصد آن نیز از منابع شرکتی است که به شهرداری کمک میکند و به صورت یوزانس است. تمام مبلغ ۲۰ درصد را کمیسیون ذخائر ارزی تصویب کرده و مجوز آن را صادر کرده است، بنابراین با کمک دولت و بانک مرکزی این ۲۰ درصد را پیش میبریم. ۸۰ درصد مابقی را طرف مقابل یوزانس میکند و ما باید ضمانتی از منابعی پرداخت میشود که در آنجا داریم.»
دیده بان ایران- پریسا هاشمی: یک قرارداد ۲.۵ میلیارد یورویی در شهرداری و چین با فراز و نشیبهای بسیاری روبرو شده است. ابتدا که این قرارداد به دست برخی از اعضای شورای شهر تهران نرسید و این بخش از اعضای شورای شهر تهران آنقدر در صحن علنی و مصاحبهها به این موضوع پرداختند تا آن که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که روی این قرارداد مهر محرمانه خورده است. اما اعتراضات در نهایت به جایی رسید که چمران به صراحت گفت که این محرمانگی شامل حال اعضای شورای شهر تهران نمیشود. البته هستند برخی از اعضای شورای شهر تهران که معتقدند این قرارداد یا به قول نرجس سلیمانی «شبه قرارداد» به سرانجام نمیرسد.
در این میان پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که قرار نیست دولت به شهرداری کمک مالی کند و شهرداری مجبور است این مبلغ – ۲.۵ میلیارد یورو – را به تنهایی بپردازد. اگر قرار باشد شهرداری با ارز دولتی این هزینه را بپردازد تقریبا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و اگر از ارز بازار آزاد استفاده کند چیزی بالغ بر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان – مبلغی بیش از بودجه ۱۴۰۳ اداری شهر تهران – هزینه روی دست شهر میگذارد. شهرداری قرار است این ۲.۵ میلیارد یورو را چگونه تامین خواهد کرد؟ محسن هرمزی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ این سوال به دیدهبان ایران تاکید کرد: «بخشی از بودجه خرید اتوبوس را دولت و بخش دیگر را شهرداری تامین میکند. بخشی از بودجه خرید تاکسی نیز از محل ماده ۱۲ تامین میشود و بخش دیگر آورده مردم – رانندگان تاکسی - است.»
او در پاسخ به این سوال که پرداخت اولیه این قرارداد چگونه تامین میشود؟ گفت: «از محلی که در دولت تعریف شده و مجوز داریم.»
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره سنگاندازی برخی وزارتخانهها برای خرید اتوبوس و نحوه تامین این بودجه، تاکید کرد: «وزارتخانهها سنگاندازی نکردند و وزارت صمت و کشور در حال حاضر به شهرداری تهران کمک میکنند. این قرارداد ۲۰ درصد پیش پرداختی است که دولت انجام میدهد و ۸۰درصد آن نیز از منابع شرکتی است که به شهرداری کمک میکند و به صورت یوزانس است. تمام مبلغ ۲۰ درصد را کمیسیون ذخائر ارزی تصویب کرده و مجوز آن را صادر کرده است، بنابراین با کمک دولت و بانک مرکزی این ۲۰ درصد را پیش میبریم. ۸۰ درصد مابقی را طرف مقابل یوزانس میکند و ما باید ضمانتی از منابعی پرداخت میشود که در آنجا داریم.»
هرمزی در پاسخ به این سوال که ۲۵۰۰ اتوبوس چینی چه زمانی وارد کشور میشود؟ گفت: «در حال پیگیری پرداخت پول هستیم. هفته بعد هم همکاران ما برای بازدید قسمت اول سفارش ما که آماده شده به چین میروند و فکر شاید تا یک ماه دیگر بخش اول وارد کشور شود.»
او در پاسخ به این سوال که شرکت چینی چانگدا قرار است حفاریهای تونل متروی تهران را انجام دهد؟ تاکید کرد: «این شرکت در خط ۹ متروی تهران با یک شرکت ایرانی تفاهمی را دارند و آن شرکت ایرانی حفاریها را انجام میدهد. کما اینکه تونل خط ۶ مترو را هم این شرکت ایرانی ساخته است. این شرکت در قسمت تجهیزاتی که در داخل تولید نمیشود و باید از خارج ایران تهیه شود، نیز به ما کمک میکند. در حقیقت ما با شرکت ایرانی قرارداد منتقد کردیم.»
هرمزی در ادامه درباره ۶۳۰ واگن قطار مترو توضیح داده و افزود: «منابع ما دولت است و دولت کمک کرد که ما نفت بفروشیم. اما تمام آن محقق نشده است. به همین دلیل شهرداری سعی کرد برای تامین ۱۰درصد بودجه آن تسهیلات بگیرد. در حال حاضر مانع برای اجرای این قرارداد این است کمک دولت است تا تمام سهم ۱۵ درصدی خود را بپردازد. نامهای آقای زاکانی – شهردار تهران – برای آقای مخبر - کفیل ریاستجمهوری – تنظیم کرده است تا مجوز آن را بگیریم و این ۱۵درصد را اخذ کنیم.»
منبع: سایت دیده بان ایران