کد خبر: 186134
A
دیده بان ایران، اقدام تازه شهرداری تهران را بررسی کرد؛

چرا فضای استقرار خانم ها و اقایان در بی آر تی جا به جا شد؟/ زاکانی گوش به فرمان شورای تامین یا دغدغه مند سلامت بانوان؟

برخی شنیده‌های موثق دیده بان ایران حاکی از آن است که شهرداری تهران بی اختیار مجبور به تغییر فضای اقایان و بانوان اتوبپس های بی ار تی شده است و ادله مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی به نوعی توجیهی برای تصمیم‌های نهادهای بالا دستی است که شهرداری مجبور به انجام آن شده است. برخی منابع در مدیریت شهری پایتخت تغییر فضای استقرار بانوان و اقایان را در اتوبوس های بی ار تی را دستور شورای تامین استان تهران اعلام کردند که شهرداری تهران مجبور به انجام آن است و به دلیل حساسیت‌های موجود تا به این لحظه هیچ مصاحبه‌ای از سوی مدیران ارشد شهری پیرامون نقد این تصمیم انجام نشده است.

چرا فضای استقرار خانم ها و اقایان در بی آر تی جا به جا شد؟/ زاکانی گوش به فرمان شورای تامین یا دغدغه مند سلامت بانوان؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ با انتشار تصاویری در فضای مجازی خبر جا‌به‌جایی فضای در اختیار و جایگاه مسافران در اتوبوس های بی‌ار‌تی رسانه‌ای شد و پس از انتشار این تصاویر مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در مصاحبه‌ای ضمن تایید این خبر دلایلی را برای این اقدام برشمرد.

تصاویر منتشر شده حاکی از آن بود که خانم‌ها در قسمت انتهایی اتوبوس و آقایان در قسمت ابتدایی اتوبوس دوکابین بی ارتی مستقر شده بودند.

مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی که از مدیران امنیتی وارداتی علیرضا زاکانی شهردار تهران پس از اعتصاب گسترده رانندگان این ناوگان به سیستم تخصصی حمل و نقل عمومی است در این باره گفت: به دلیل حضور گسترده موتور سیکلت‌ها و ماشین‌های شخصی در خطوط ویژه اتوبوس، ترمزهای ناگهانی راننده اتوبوس برای جلوگیری از برخورد با عابر یا این وسایل اجتناب ناپذیر است و به دلیل وجود بخش خانم‌ها در جلوی خطوط بی آرتی بیشترین صدمات به آنها وارد می‌شود.

این استدلال از سوی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی به نوعی یک توجیه بر تصمیمی است که میتوان گفت بدون ارزیابی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی کاهش صدمات ناشی از تصادفات احتمالی را دیگر دلیل این تصمیم عنوان کرده است و باید برای این دلیل از او پرسید آیا حوادث فقط موجب آسیب بانوان می‌شود؟

اگر بانوان در قسمت انتهایی اتوبوس مستقر شوند و آقایان در قسمت ابتدایی اتوبوس، در صورت بروز تصادف آقایان صدمه نخواهند دید؟ و یا اگر صدمه ای ببینند این صدمه قابل توجه نیست؟

به نوعی می‌توان گفت در حالی که در ساعات پیک ترافیک و مسافر حجم مسافران بی ار تی به حدی زیاد است که حتی درهای اتوبوس نیز به سختی بسته می‌شود این اظهار نظر پیرامون کاهش و یا افزایش میزان صدمات در تصادفات چگونه می‌تواند منطقی باشد

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی در بخش دیگری از اظهار نظر خود در این باره گفته است که می‌خواهیم اتوبوس‌ها به مانند گذشته باشد.

این بخش از اظهار نظر نیز درحالی است که در مصاحبه با تنی چند از مدیران عامل اسبق اتوبوسرانی مشخص شد هیچگاه در اتوبوس‌های بی ارتی جایگاه استقرار خانم ها در قسمت عقب اتوبوس جانمایی نشده بودند و تنها اتوبوس‌های بخش خصوصی هستند که به علت تک کابین بودن و دارا بودن فضای یکسان خانم ها در انتهای اتوبوس مستقر می‌شوند.

photo_2024-04-21_09-13-33

این تصمیم شهرداری تهران برای تغییر فضای مورد استفاده آقایان و بانوان در اتوبوس‌های بی ار تی در حالی است که در اتوبوس‌های دوکابین ۱۸ متری (اتوبوس‌های فعال فعلی) از ابتدا تقسیم بندی فضا و میله کشی با این استدلال انجام شد که تعداد مسافران خانم از تعداد مسافران آقا کمتر است.

حال چگونه با این تغییر و جا به جایی بدون اصلاح سیستم فضا سازی که به طور حتم با کاهش ظرفیت مسافر در بخش آقایان مواجه خواهیم شد مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی چگونه می‌خواهد ساعات پیک مسافر صبح‌گاهی و عصرگاهی را کننرل و مدیریت کند؟

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی برای این تصمیم خود به بیان این دو دلیل اکتفا کرد اما آنچه که بیش از پیش در ذهن مخاطبان آمده این است که این اقدام به نوعی ادامه راه و تفکرات رادیکال علیرضا زاکانی شهردار تهران است که در مترو با پرده، شیشه مات کن و جوش دادن جداساز واگن خانم ها و اقایان شروع شده و حالا به اتوبوسرانی کشیده است.

شاید دلیل پر رنگ تغییر فضای اقایان و خانم ها در اتوبوس را بتوان در حضور بانوان در کابین و قسمت راننده دید که به دلیل کمبود جا در ساعات پیک ترافیک شاهد ان هستیم.

شاید مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی با این تغییر جایگاه به آرامشی برای پیشگیری از منکرات احتمالی برسد و دیگر حضوری نزدیک بین راننده و بانوان و نگاهی از جانب اقایان از انتهای اتوبوس به قسمت جلو اتوبوس نباشد.

این اقدام‌ها و تصمیم ها درحالی گرفته و عملیاتی می‌شود که حمل و نقل عمومی با کمبود شدید اتوبوس مواجه است و تصمیمات بدون کارشناسی تنها موجب افزایش بار آسیب روانی ناشی از معطلی در ایستگاه‌های اتوبپس بی ار تی است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ از سوی دیگر برخی شنیده‌های موثق حاکی از آن است که شهرداری تهران بی اختیار مجبور به تغییر فضای اقایان و بانوان اتوبوس های بی ار تی شده است و ادله مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی به نوعی توجیهی برای تصمیم‌های نهادهای بالا دستی است که شهرداری مجبور به انجام آن شده است.

برخی منابع در مدیریت شهری پایتخت تغییر فضای استقرار بانوان و اقایان را در اتوبوس های بی ار تی را دستور شورای تامین استان تهران اعلام کردند که شهرداری تهران مجبور به انجام آن است و به دلیل حساسیت‌های موجود تا به این لحظه هیچ مصاحبه‌ای از سوی مدیران ارشد شهری پیرامون نقد این تصمیم انجام نشده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر