کد خبر: 184663
A

رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک: آموزش زبان و ریاضیات؛ کودک را به ابزاری برای تفاخر والدین تبدیل می‌کند

مجتبی همتی‌فر، رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک، گفت: گاهی الگو‌هایی برای فرزندپروری ارائه می‌شود که ضدتربیت است. آموزش زبان و ریاضیات که کودک را در ۶ سال اول زندگی به ابزاری برای تفاخر والدین تبدیل می‌کند، از این قبیل است.

رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک: آموزش زبان و ریاضیات؛ کودک را به ابزاری برای تفاخر والدین تبدیل می‌کند
به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مجتبی همتی‌فر، رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک، با اشاره به ضرورت توانمندسازی والدین برای ایفای نقش پدری و مادری، گفت: در شش سال اول زندگی کودک و بنا بر تأکیدی که اساسنامه سازمان دارد، رویکرد تربیتی باید خانواده‌محور باشد و به ویژه در سه سال اول تأکید بر این است که کودک در بستر خانه و خانواده رشد کند و ببالد و زمینه‌‎های تربیتی‌اش فراهم شود. به دلیل پیچیدگی‌هایی که خانواده پیدا کرده است، اقتضا می‌کند والدین و زوجینی که در آستانه پدر‌ومادرشدن هستند، برای اینکه بتوانند نقش‌های پدری و مادری را درست ایفا و بستر خوبی در خانه و خانواده برای پذیرایی از کودک و محیط تربیتی و رشد مناسب او آماده کنند، نیاز است توانمند شوند و آموزش ببینند، متأسفانه تاکنون سازوکاری به شکل سازماندهی‌شده و نظام‌مند در این زمینه نداشته‌ایم.
 
او تصریح کرد: وقتی ما از تعلیم و تربیت در شش سال اول زندگی انسان صحبت می‌کنیم (که به آن دوره اوان کودکی می‌گویند) نقش خانه و خانواده خیلی ویژه است چراکه کودک در دامن مادر متولد می‌شود، رشد می‌کند و حتی اجزایی که به زعم ما ساده به نظر می‌آیند و امور ظاهری هستند هم در زندگی آینده کودک بسیار اثر ویژه‌ای دارند. مثل صدای مادر، لالایی‌ها و قصه خواندن‌ها که دایره واژگانی کودک را شکل و توسعه می‌دهد و مسیر تفکر و زبان‌آموزی او را پیش می‌برد و همچنین رشد عاطفی که کودک در بستر آغوش مادر خواهد داشت. در این زمینه یکی از نشریات مدارس اسلامی پیش از انقلاب تعبیر جالبی داشت و می‌گفت که آغوش مادر اولین دانشگاه است.
 
او به نفوذ نگاه بازاری در خانواده‌ها برای تربیت کودک اشاره کرد و افزود: متأسفانه مؤسسات، اقشار خاص و بعضی از اصناف تأکید می‌کنند که والدین از پس فرزندپروری و تربیت کودک خود برنمی‌آیند، آن‌ها می‌خواهند با این نگاه بازاری جایگاه خودشان را تثبیت کنند. به این ترتیب هویت و اعتمادبه‌نفس والدگری را از «والدین» می‌گیرند. آن وقت است که به پدر و مادر احساس یأس و احساس سرمایه‌ای‌بودن فرزندان‌شان القا می‌شود، به همین دلیل درگیر فضا‌هایی که چه بسا فرصت کودکی را از کودک می‌گیرد، می‌شوند.
 
رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک به یکی دیگر از مسائل و چالش‌هایی که در حوزه والدگری در کشور وجود دارد، اشاره کرد و گفت: گاهی الگو‌هایی برای فرزندپروری پیش رو قرار می‌گیرد که ضدتربیت است یا حداقل فرصت‌های تربیتی را که ویژه هستند، هدر می‌دهد یا به شکل کم‌بازدهی صرف می‌شود؛ اینکه والدین کودکان را درگیر آموزش‌هایی می‌کنند که در شش سال اول زندگی، اقتضای سن‌شان نیست، مثل آموزش زبان و ریاضیات که جایگزین بازی‌کردن‌ها می‌شود و به طور کلی کودک به ابزاری برای تفاخر والدین تبدیل خواهد شد.
 
همتی‌فر به ضرورت وقت‌گذرانی پدر و مادر با کودک اشاره کرد و افزود: والدین شاغل یا آن‌هایی که به هر دلیلی فرصت ندارند وقت برای فرزندشان بگذارند، گاهی با خریدن وسایل لوکس یا به کودکستان فرستادن او، تلاش می‌کنند مسئولیت اخلاقی- تربیتی خود را نادیده بگیرند، بدتر اینکه چنین کار‌هایی را یک ارزش تلقی می‌کنند! در حالی که کودک به پدر و مادر به طور ویژه‌تری نسبت به هر چیزی که در اختیارش گذاشته می‌شود، نیاز دارد. در چنین شرایطی باید نقش بی‌بدیل مادر به عنوان جایگاهی که شایسته‌اش است، برجسته شود. در این راستا طرحی را به عنوان «هوای مادری» که تکریم جایگاه مادری است، معرفی کردیم که با محوریت سه اصل مهم شامل حمایت از توسعه مجموعه‌های مادر و کودک، ارتقای الگوی عملیاتی رشد مادر و کودک و همچنین تجربه‌های موفق کنشگری مادران در محله، زمستان گذشته در مشهد اجرا شد.
 
او ادامه داد: تحلیل‌هایی که بر اساس بررسی‌های کارشناسی به آن رسیدیم، به ما نشان داد باید به ویژه در سه سال اول زندگی کودک، کلونی‌های خانوادگی تقویت شود. هسته‌های مادر و کودکی که مادر در کنار کودکش رشد می‌کند، می‌بالد و توانمند می‌شود و مسیر پیشرفت شخصی‌اش را در کنار مادری‌کردن تجربه می‌کند، باید اولویت داشته باشد. همچنین فرصت انتقال تجربه مادر‌ها نیز فراهم شود، به طوری که بستر عاطفی میان مادران باعث عاطفه‌ورزی میان بچه‌ها نیز شود. در عین حال باورمان این است که خود کودکستان‌ها و تربیت این دوره هم باید خانواده‌محور باشد.
 
همتی‌فر در پایان تاکیدکرد: در برنامه هفتم در ماده ۸۱ ناظر بر تنوع‌بخشی الگو‌های تربیتی اوان کودکی، تکالیفی برای سازمان تعیین شده است که علاوه بر کودکستان، الگو‌های بدیل ارائه شود که خانه‌های مادر و کودک و مهد خانگی از همین جمله هستند، در تلاش هستیم این الگو‌ها را صورت‌بندی کنیم و با زودتر آماده‌کردن آیین‌نامه‌ها هر چه زودتر خدمت‌رسانی انجام دهیم.

منبع: جوان آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر