سرنوشت بودجه ۲۱۴۰ میلیاردتومانی خرید تجهیزات مترو چه شد؟/ تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر: کمبود قطعات به دلیل تحریم ها نیست/ شهرداری در سال های اخیر نتوانسته کمبود تجهیزات و نیروهای متخصص را جبران کند/ کارکنان احساس بی پناهی می کنند
سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره دلایل خرابی مترو به دیده بان ایران گفت: اعتقاد ندارم که خرابی مترو به دلیل تحریمهاست. بخش عمدهای از تجهیزاتی که در مترو دچار مشکل میشود، در بازارهای داخلی موجود است. ضمن آن که وقتی شهرداری از واردات واگن در تیراژ بالا به کشور خبر میدهد یعنی پدیدهای به نام محدودیتهای تحریمی معنا ندارد. موضوع این است که در این حوزه باید تشریفات اداری طی شده و کار به سرانجام برسد. شهرداری در سال های اخیر نتوانسته کمبود تجهیزات و نیروهای متخصص را جبران کند
دیده بان ایران- پریسا هاشمی: هر چقدر به آخر سال نزدیکتر میشویم، شرایط ترافیک تهران شرایط اسفناکتری پیدا میکند و شهروندان تهرانی برای فرار از این ترافیک به مترو و اتوبوسهایی روی آوردهاند که شلوغند و جای نفس کشیدن ندارد. به زعم برخی از اعضای شورای شهر تهران هم ترافیک به دلیل عدم مدیریت در حوزه هوشمندسازی شهرداری است و هم خرابی اتوبوسها و اخیرا نیز خرابیهای سریالی مترو. این خرابیهای مترو مسافران را با چالشهای بسیاری روبرو کرده است. مسافرانی که حتی مجبور شدند روی ریلهای مترو که برق فشار قوی دارد راه بروند تا خود را از تونلهای تاریک مترو نجات دهند. از سوی دیگر شهرداری که باید پاسخگو باشد، پس از سه سال به بهانه از تحویل گرفتن انبارهای خالی از شورای شهر دوره پیشین پناه برده است. با وجود آن که شورای شهر تهران مبالغ هنگفتی را به ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دادهاند، اما انگار قرار نیست شهرداری از دامان بهانههای واهی خود بیرون آمده و پاسخگو باشد.
استعفای شخصی مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو
در حالی که هر یک از این خرابیها دلیل محکمی بود برای استعفای یکی از مدیران که استعفا ندادند و به صندلیهایشان چسبیدهاند. در این میان تنها مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه به دلیل قرار گرفتن در لیست تحریم از سوی وزارت خارجه کانادا – به دلیل استقرار حجاببانها در مترو - استعفا کرده است. اما فاش شدن این استعفا باعث شد که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به آن واکنش نشان داده و اعلام کند: «ظاهرا آقای درستی از صحبتهای اعضای شورای شهر تهران ناراحت شده و استعفا کرده است.» اما محسن هرمزی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرد که درستی استعفا نکرده است.
در هر صورت این استعفا هم به دلیل خرابیهای مترو نیست. درستی استعفا کرد تا از قطار مدیریت شهری پیاده شود چرا که هزینه قرار گرفتن در لیست سیاه تحریم برایش گران تمام شده بود. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو اما در استعفای خود اعلام کرده بود که با استقرار حجاببانها در مترو مشکل داشته و به جای جذب نیروی متخصص مجبور شده که آنها را جذب کند.
تحریمها معنا ندارد
دعواهای مدیریتی اما دردی از مسافران مترو و اتوبوس و حتی ترافیک تهران حل نکرده است. آنهم در شرایطی که شورای شهر تهران فقط ۲۱۴۰ میلیارد تومان به خرید تجهیزات مترو اختصاص داده است. اما خرابیهای مترو یکی بعد از دیگری حاکی از آن است که تجهیزات به اندازه کافی خریداری نشده است. برخی از مدیران نیز فرار رو به جلو کرده و عدم تامین تجهیزات را به تحریمها گره زدند. این در حالی است که علیرضا زاکانی، شهردار تهران قبل از ورود به شهرداری تهران تاثیر تحریمها را 20 درصد و بیعرضگی و ناکارآمدی مدیران را 80 درصد میدانست.
شهرداری در سال های اخیر نتوانسته کمبود تجهیزات و نیروهای متخصص را جبران کند
سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با دیدهبان ایران درباره خرابی مترو توضیحاتی داده و تاکید کرد: «اصلا اعتقاد ندارم که خرابی مترو به دلیل تحریمهاست. بخش عمدهای از تجهیزاتی که در مترو دچار مشکل میشود، در بازارهای داخلی موجود است. ضمن آن که وقتی شهرداری از واردات واگن در تیراژ بالا به کشور خبر میدهد یعنی پدیدهای به نام محدودیتهای تحریمی معنا ندارد. موضوع این است که در این حوزه باید تشریفات اداری طی شده و کار به سرانجام برسد. شهرداری در سال های اخیر نتوانسته کمبود تجهیزات و نیروهای متخصص را جبران کند»
او با اشاره به این که بخشی از حوادث متروی تهران جنبه انسانی دارد،به دیده بان ایران گفت: «به نظرم مدیریت باید به مسائل کارکنان و پرسنل حوزه حمل و نقل رسیدگی دقیقتری داشته باشد و انگیزه کارکنان را افزایش دهد. کارکنان احساس بیپناهی میکنند.»
تشکری هاشمی با بیان این که بخشی از مسئله شیوه مدیریت مربوط است، گفت: «شورای شهر تهران در مصوباتش منابع مورد نیاز را در اختیار شهری قرار داده است. شهرداری نیز منابع را بیش از مصوبات شورای شهر تهران پیشبینی کرده است. امیدواریم شهرداری علاوه بر خرید واگن نو، اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت به موضوع نگهداری و تعمیرات نیز اهتمام ورزد و به خوبی از مدیران متخصص در مترو استفاده کند و کار را به دست افراد کار بلد بسپارد. اگر این اتفاق رخ دهد مطمئن هستم که این مشکلات تمام خواهد شد.»
منبع: سایت دیده بان ایران