کد خبر: 178618
A
دیده بان ایران بررسی کرد؛

مقصر اصلی جدال بین شهرداری و ایران خودرو دیزل چه کسی است؟ / اتهام شهرداری فروش مال غیر است

نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران درباره عدم خرید اتوبوس‌های آماده در شرکت‌های خودروسازی از علیرضا زاکانی، شهردار تهران سوال کرد و زاکانی هم پاسخ که اگر اتوبوسی وجود دارد، شهرداری خریدار آن است و از خراب بودن یک شرکت خودروسازی داخلی در همان روزهای اول خبر داد. هر چند زاکانی نامی از این شرکت نیاورد اما لطف‌الله فروزنده، معاون او نام این شرکت را آورده و گفت که هر چقدر در دل این شرکت پول بریزند سیر نمی‌شود

مقصر اصلی جدال بین شهرداری و ایران خودرو دیزل چه کسی است؟ / اتهام شهرداری فروش مال غیر است

دیده بان ایران_پریسا هاشمی: نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران درباره عدم خرید اتوبوس‌های آماده در شرکت‌های خودروسازی از علیرضا زاکانی، شهردار تهران سوال کرد و زاکانی هم پاسخ که اگر اتوبوسی وجود دارد، شهرداری خریدار آن است و از خراب بودن یک شرکت خودروسازی داخلی در همان روزهای اول خبر داد. هر چند زاکانی نامی از این شرکت نیاورد اما لطف‌الله فروزنده، معاون او نام این شرکت را آورده و گفت که هر چقدر در دل این شرکت پول بریزند سیر نمی‌شود. و این اظهارنظرها جرقه رسانه‌ای شدن جدال پشت پرده شد.

علیمردان عظیمی، مدیر عامل ایران خودرو در واکنش به اظهارات شهردار تهران درباره متعهد نبودن ایران خودرو به وعده تحویل اتوبوس‌ها،  گفت: «۴۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل دادیم و قرار بود ۲۰۰ میلیارد تومان به ما پرداخت کنند که هنوز ریالی به صورت نقدی پرداخت نشده است.»

او افزود: «شهرداری به جای پول، ملک به ایران خوردو داده که آن را هم فروخته اند. یعنی شهرداری فروش اموال غیر کرده و تخلف صورت گرفته است که مدارک آن وجود دارد.»

با آن که شهرداری تهران ملک مورد نظر را فروخته است اما با بر حرف خود پافشاری کرده و مهدی علیزاده، مدیر عامل شرکت واحد در این باره با بیان اینکه صراحتا اعلام می‌کنم مطالبات نقدی ایران خودرو دیزل پرداخت شده است، مدعی شد:

«آقایان به جای پاسخگو بودن درباره چرایی تحویل ندادن اتوبوس‌ها به مردم تهران به دنبال عملیات روانی علیه شهرداری تهران به عنوان نهاد خادم مردم تهران هستند. قرارداد خرید اتوبوس آتروس به تعداد ۱۷۵ دستگاه و ۲ دستگاه کشنده در سال ۱۴۰۰ به مبلغ  ۷۱۷ میلیون تومان منعقد شد که بخش نقد آن به مبلغ۵۰۱ میلیارد تومان پرداخت و الباقی به مبلغ ۲۱۶ میلیارد تومان در قالب غیرنقد به صورت ملک بوده که جهت تحویل ملک به کارگزار مورد تایید شهرداری معرفی شده اند که در این راستا تا کنون با کارگزار به توافق نرسیده اند و در این راستا شرکت ایران خودرو دیزل بابت طلب غیر نقد خود در مراجع قضایی علیه شهرداری تهران، شرکت واحد اتوبوسرانی و کارگزار مربوطه طرح شکایت نموده که شکایت مزبور از سوی مرجع قضایی رد و رأی هم به نفع شهرداری و شرکت اتوبوسرانی و کارگزار صادر شده است.»

او افزود: «از ۱۷۵ دستگاه اتوبوس و ۲ دستگاه کشنده کامیون، فقط ۱۷۰ دستگاه تحویل داده شده و ۵ دستگاه اتوبوس و ۱ دستگاه کشنده را تاکنون تحویل نداده‌اند. ما در قبال هر ریالی که به این شرکت خودروساز پرداخت کرده‌ایم باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم ولی چه کنیم که آقایان در سال ١۴٠٠ و ١۴٠١ تعداد ١٧٠ اتوبوس را تحویل شرکت واحد دادند و پولش را هم کامل گرفتند ولی اتوبوس هایی که تحویل دادند آنقدر بی کیفیت بود که امکان بهره برداری از ١۵٠ دستگاه آن برای خدمت به مردم میسر نشد و از کارخانه مستقیم به داخل سامانه رفت و پارک شد. هرچه کردیم نتوانستیم این اتوبوس ها را وارد چرخه خدمات رسانی کنیم. آقایانی که امروز طلبکارند حتی خدمات پس از فروش قابلی هم نداشتند و تنها پس از دخالت معاون محترم دادستان این شرکت خودروساز مکلف به رفع ایرادات اتوبوس های به ظاهر نو خود آن هم بعد از چند سال  شد.»

پس از این موضع‌گیری دیده‌بان ایران چند سوال را با شهرداری مطرح کرد و امید آن است که آنها پاسخ داده شود:

۱) جهت شفاف‌سازی و اثبات اظهارنظرات خود یک نسخه از رای دادگاه رو‌ منتشر کنید.

۲) اگر چنین موضوعی درست باشد که اتوبوس‌ها خراب است باز هم مشکل از سوی شهرداری است. چرا قراردادی بدون خدمات و پشتیبانی منعقد شده است؟ چرا از سلامت اتوبوس ها به صورت کامل اطمینان حاصل نکردید و آنها را تحویل گرفتید؟ چ

۳) در نشست حمل و نقل از آقای زاکانی در اینباره پرسیدیم. وقتی جزییات نشست او در اردیبهشت امسال با مدیران ایران خودرو دیزل به صورت کامل توضیح داده شد راهی برای تکذیب وجود نداشت و شهردار تهران گفت که میراث‌دار مدیران قبل است و در قراردادها این موضوعات پیش می‌آید. در حالی که این قرارداد در زمان شهرداری او منعقد شده بود و زاکانی در آن جلسه به مدیران ایران خودرو دیزل قول داده بود ۱۰ روزه این موضوع حل و فصل می‌شود. چرا  این موضوع هم مانند دیگر مشکلات شهر مانند ترافیک و آلودگی هوا، حل و فصل نشد؟

۴) در عدم پایبندی شرکت‌های خودروسازی در تعهدات‌شان به مردم و کیفیت بسیار پایین تولیدات‌شان شکی نیست، اما این موضوعات نیاید راه فرار رو به جلوی مدیران شهری شود. مدیران شهری هم باید اعلام کنند چگونه با وجود مبایعه نامه ملک ایران خودرو را فروخته‌اند؟»

موضوع مهم این است که در نهایت شهروندان پایتخت‌نشیت مجبورند تاوان بی‌تدبیری و ناکارآمدی مسئولان و این جدال را بپردازند

منبع: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر