آموزش و پرورش: تمام دانشآموزانی که در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هستند میتوانند با شرکت در آزمونهای نهایی خردادماه، ترمیم نمره انجام دهند
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش در خصوص ترمیم نمره، امتحانات نهایی و کیفیت نمرات و معدل امتحانات نهایی اظهار کرد: تمام دانشآموزانی که در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هستند میتوانند با شرکت در آزمونهای نهایی خردادماه، همزمان با آزمونی که برای گذر تحصیلی خود شرکت میکنند، ایجاد سابقه را نیز انجام دهند.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش در خصوص ترمیم نمره، امتحانات نهایی و کیفیت نمرات و معدل امتحانات نهایی اظهار کرد: تمام دانشآموزانی که در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هستند میتوانند با شرکت در آزمونهای نهایی خردادماه، همزمان با آزمونی که برای گذر تحصیلی خود شرکت میکنند، ایجاد سابقه را نیز انجام دهند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش یادآور شد: روند گذر تحصیلی پایه دهم و یازدهم در امتحانات نهایی امسال براساس آییننامههای آموزشی برگزار میشود، اما در شهریورماه به صورت داخلی خواهد بود.
زارعی در ادامه به بحث کیفیت نمرات و معدل امتحانات نهایی سال گذشته اشاره کرد و گفت: نتایجی که حاصل شد مبنای قضاوتی قرار گرفت که افت معدل در آموزش و پرورش رقم خورده و دچار افت شدید آموزشی شدهایم، در صورتیکه اینطور نبود و وقتی قضاوتی قرار است صورت گیرد باید مسئله تببین شود.
وی افزود: آنچه در آزمون نهایی ۱۴۰۲ رخ داد یک تغییر رویکرد بود که آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را یک فرصت مغتنم دید و آن را مبنای یک تحول قرار داد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش ادامه داد: طی سالهای اخیر چالش اصلی این بود که خروجی تحویل داده شده آموزش عمومی کشور به آموزش عالی، فارعالتحصیلانی هستند حافظهمحور و براساس همین موضوع نیز ارزشیابی رقم میخورد. نظام سنجش در این سالها در قالب آزمونهای چهارگزینهای در پایان دوره آینده دانشآموزان را رقم میزد و همه غم خانودهها و شرکتکنندگان فراهم کردن شرایط شرکت در این آزمون بود که سایهای بزرگ روی نظام آموزش عمومی افکنده بود و حافظه محوری موجود در آن تبدیل یک اصل شده بود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش تصریح کرد: فرصتی که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به وزارتخانه داد تا تاثیر سوابق تحصیلی قطعی شود، این موضوع را رقم زد که مسیر آموزش و پرورش تغییر یابد و دانشآموزان به سمت آموزش عمیق سوق داده شوند. به هرحال باید این موضوع از جایی شروع میشد؛ در نتیجه تصمیم بر این گرفته شد که ارزشیابی نقطه تحول باشد و طراحی سوالات آزمونهای نهایی خردادماه مبتنی بر مفهوم صورت گیرد.
زارعی ابراز کرد: این کار از خرداد ۱۴۰۱ شروع شد، در شهریور همان سال و دی ۱۴۰۲ ادامه یافت و در نهایت در خرداد ۱۴۰۲ تکمیل شد؛ پس آزمونهای خرداد ۱۴۰۲ با رویکرد متفاوت در طراحی سوالها برگزار شد. حال اینکه بخواهیم نتایج این آزمونها را با آزمونهای حافظهمحور مقایسه کنیم، قیاسی است معالفارق چراکه این آزمونها اصلا هم وزن نبودهاند. همچنین در خرداد ۱۴۰۲ در مسائل اجرا و تصحیح اوراق، به این دلیل که کوچکترین خطایی رخ ندهد، تمامی امتحانات دوبار و به صورت الکترونیکی تصحیح شد
وی با تاکید بر اینکه خروجی امتحانات ۱۴۰۲ از این به بعد مبنای تحلیل قرار میگیرد، گفت: برنامهریزیها بر مبنای همین تحلیلها انجام میشود تا طی آن تغییر روشهای تدریس در دبیران صورت گیرد و در راهبرد مطالعه دانشآموزان هم شاهد به وجود آمدن تغییراتی باشیم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش با تاکید بر اینکه اهداف جدید مبتنی بر یادگیری عمیق و مفهومی است، عنوان کرد: دانشآموزان باید براین اساس خود را برای ورود به آموزش عالی آماده کنند؛ علاوه بر تمامی این موارد طراحی سوال برای امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم نیز براساس همین رویکرد خواهد بود.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان گفت: همچنین به تمامی دانشآموزان اطمینان میدهیم که خارج از کتاب درسی هیچ سوالی طرح نمیشود و نیاز به هیچ نوع کتاب کمک آموزشی نیست و برگزاری آزمونهای نهایی نباید به یک ترس و واهمه تبدیل شود