مسدود شدن ٧٠ حساب شهرداری / دو کمیته «فنی و حقوقی» و «بررسی و پیگیری» با گذشت ٥٠ روز از حادثه پلاسکو گزارشی ارائه ندادند
شهرداری در قراردادهایش با پیمانکاران مختلف مبلغ بیمه را کسر میکند اما این مبالغ را به حساب تامین اجتماعی پرداخت نمیکند
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ شهروند نوشت - رئیس کمیته حملونقل شورای شهر تهران دیروز پرداختنشدن بهموقع بیمه حوادث آتشنشانان را به صورت تلویحی تایید کرد: «چندی قبل هم پرداخت نشدن حق بیمهها باعث مسدود شدن ٧٠ حساب شهرداری از سوی تامین اجتماعی شد، اگر چه شهرداری بعدا با توافقاتی این رقم را به صورت اقساط پرداخت کرد، اما یک رقم جریمه هم به آن اضافه شده بود.»
اینها درحالی است که با گذشت بیش از ٥٠ روز از حادثه پلاسکو دو کمیته «فنی و حقوقی» و «بررسی و پیگیری» هنوز هیچ گزارشی ندادهاند و همین دو روز پیش مشخص شد که مبلغ بیمه حوادث آتشنشانان پرداخت نشده، اگرچه هنوز شهرداری این موضوع را تایید نکرده است، اما حالا «محسن سرخو»، رئیس کمیته حملونقل شورای شهر تهران میگوید که تعلل شهرداری نهتنها در پرداخت بیمه حوادث آتشنشانان بلکه در پرداختهای دیگر هم این مجموعه را متحمل هزینههای اضافی کرده است. او دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی این موضوع را مطرح کرد: «چندی پیش سازمان تامین اجتماعی ٧٠ حساب شهرداری را به دلیل بعضی پرداختنکردنها مسدود کرده و بعد شهرداری با یک توافقی مبالغ را با جریمه و به صورت اقساط بازپرداخت کرده است.» او از وجود این رویه در پرداخت حق بیمهها انتقاد کرد: «متاسفانه یکی از نکاتی که کارفرمایان نسبت به آن بیتوجهند وجود نداشتن پرداختهاست که بعد از بروز حادثه یا هر مشکلی کارفرما را با معضل اساسی روبهرو میکند. بعضی کارفرمایان احساس میکنند که اگر اینگونه پرداختها را با تاخیر انجام دهند، مشکلی ایجاد نمیشود.» البته آنطور که این عضو شورا میگوید، شهرداری در قرارداد با پیمانکاران این مبالغ را کسر میکند، اما آن را به حساب تامین اجتماعی نمیریزد: «شهرداری با دوسال تاخیر این مبالغ را پرداخت میکند، در حالی که به آن جریمه یکونیم یا دو برابری هم تعلق میگیرد. در قراردادهای پیمانکاری، شهرداری با پیمانکاران مختلف مبلغ بیمه از قراردادهای پیمانکاران کسر و صورت وضعیت را پرداخت میکند اما این مبالغ را به حساب تامین اجتماعی پرداخت نمیکند، بعد با دوسال تاخیر و یکونیم تا دو برابر جریمه این مبالغ را پرداخت میکند اما اگر این مبالغ در زمان خود پرداخت شود، جریمه به آن تعلق نمیگیرد که یک هزینه مضاعف است و از سوی دیگر بیمهشدگان هم دچار مشکل نمیشوند. بیمه حوادث اینطور است که وقتی بیمهگزار آن را پرداخت نکند در زمان حادثه براساس مستندات و قرارداد خسارت را پرداخت نمیکند، اما به این معنی نیست که پولی به خسارتدیده پرداخت نمیشود که او از طرف شهرداری باز هم خسارت را دریافت میکند؛ هزینهای که شهرداری به دلیل اشتباهات به صورت مضاعف آن را متحمل میشود.» او درباره بیمه حوادث آتشنشانان هم گفت: «نه اینکه پولی پرداخت نشده باشد اما بهدلیل دیرکرد و پرداختهای ناقص دچار مشکل شدهاند که درواقع مثل نپرداختن است.» سرخو درباره پیگیریهای دو کمیته تشکیل شده در شورای شهر تهران درباره پلاسکو هم توضیحاتی داد: «اقدامات این دو کمیته خارج از آنچه ما در طول این چهارسال برای آتشنشانی تصویب کردهایم، نیست چه در حوزه رسیدگی به آتشنشانان آسیبدیده یا حوزه تجهیزات آتشنشانی اما در مورد پلاسکو بهطور مشخص بعضی از اقدامات برای ساماندهی فروشندگان پلاسکو در مرکز نور انجام شد. امروز هم در شورا پیشنهادی درباره کارگران مشغول در شهرداری مطرح شد که مبلغی در پایان سال به آنها پرداخت شود تا بخشی از مشکلات آنان برطرف شود.» او در پاسخ به اینکه در نهایت گزارش مشخص و رسمی این کمیتهها چه زمانی اعلام میشود هم گفت که نتیجه به زودی در شورا اعلام میشود: «واقعیت این است که در جلسهای که من در آن نبودم، اسم من در یکی از این کمیتهها درج شد، در حالی که معلوم نیست در این کمیته جز رایزنی با دستگاهها و پیدا کردن مقصر چه کاری باید انجام شود، در حالی که ما مصوباتی در شورا داشتیم که باید آن را پیگیری کنیم.»
رئیس کمیته حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه معاونت حملونقل پیشنهاد کرده است که خطوط الآرتی یا در خیابان انقلاب حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا آزادی یا در محور خیابان ولیعصر(عج) از میدان راهآهن تا تجریش راهاندازی شود، گفت: «از آنجایی که خطوط الآرتی ظرفیتشان ٢,٥ برابر بیآرتی است و آلایندگی ندارند به نظر میرسد بهترین گزینه برای شرایط فعلی تهران هستند.»
او در ادامه با بیان اینکه متاسفانه میزان سرویسدهی اتوبوس در مناطق ٢١، ٢٢ و ٥ بسیار ضعیف است، گفت: «در نظر داریم در سال آتی با تمهیدات خاصی این سه منطقه را با استفاده از وسایل حملونقل عمومی به خط مترو متصل کنیم. قطعا با افتتاح خط ٦ و ٧ مترو و افزایش تعداد اتوبوس در این سه منطقه بار ترافیکی محورهای غربی بهشدت کاهش مییابد.»