کد خبر: 167414
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

قوشه، وکیل دادگستری: ما در قانون «دولت متخاصم» نداریم/ الهه محمدی و نیلوفر حامدی اجتماع و تبانی علیه نظام انجام نداده اند

شیما قوشه، وکیل دادگستری با اشاره به مشترک بودن برخی از مسائلی که دربیانیه دو نهاد امنیتی با آنچه قوه قضائیه منتشر کرده، مشترک است به دیده‌بان ایران گفت: تا زمانی که دسترسی به جزئیات پرونده نداشته باشیم، نمی‌توانیم نسبت به مسائل شکلی و ماهیتی این پرونده اظهار نظر کنیم اما آنچه مشخص است این است که ردپای بیانیه مشترکی که وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در زمان بازداشت الهه و نیلوفر منتشر کرده بودند را در آنچه قوه قضائیه منتشر کرده است می‌بینیم. به نظر می‌رسد هردو این ضابطین، در شکل‌گیری این پرونده و رسیدن آن تا این نقطه نقش داشتند.

قوشه، وکیل دادگستری: ما در قانون «دولت متخاصم» نداریم/ الهه محمدی و نیلوفر حامدی اجتماع و تبانی علیه نظام انجام نداده اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پس از گذشت بیش از یک سال از «بازداشت موقت» الهه محمدی و نیلوفر حامدی و گذشت سه ماه از آخرین جلسه دادگاه این دوخبرنگار، درست در روز تولد نیلوفر حامدی حکم بدوی آن‌ها صادر شد. همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از اتهامات این دو روزنامه‌نگار است.

 اساسا عنصر مادی جرم درمورد این دو روزنامه‌نگار رخ نداده است

شیما+قوشه

شیما قوشه، وکیل دادگستری در پاسخ به اینکه آیا به لحاظ حقوقی می‌توان چنین اتهاماتی را به الهه محمدی و نیلوفر حامدی وارد کرد، به دیده‌بان ایران گفت: «مهم‌ترین مسئله همان ماده 508 یعنی همکاری با دول متخاصم است. ما فرض را بر این می‌گذاریم که قانونگذار با آگاهی تمام کلمات را انتخاب کرده و ما هم باید به آن وفادار باشیم. اولا باتوجه به بخش‌هایی که خبرگزاری میزان از دادنامه این دو خبرنگار منتشر کرده، مشخص است که اگر هم همکاری بوده، با یک سری اشخاصی بوده که ایرانیانی هستند که در خارج از کشور بودند و احتمالا با یک سری از رسانه‌های فارسی زبان همکاری می‌کنند. این رسانه‌ها هم برخی مستقل و برخی ممکن است به دولت یا نهادها و سازمان‌های مختلف وابسته باشند. بنابراین باتوجه به اینکه «دولت» تعریف مشخصی دارد، این جرم اتفاق نیافتده است.»

این حقوقدان ادامه داد: «مورد مهم‌تر بحث «دولت متخاصم» است که در حال حاضر آیا ما با دولتی در حالت خصم و جنگ هستیم یا خیر؟ مرجع تصمیم‌گیر و شفاف‌سازی درباره این موضوع وزارت خارجه است که در آخرین  استعلامی که سال 92 گرفته شده، عنوان شده است که ما دولت متخصام نداریم. درمورد اسرائیل هم مشخصا گفته شده است که چون آن را به عنوان دولت به رسمیت نمی‌شناسیم، جزو این ماده نمی‌گنجد. بنابراین موضوع مهم این است که به نظر می‌رسد اساسا عنصر مادی جرم درمورد این دو روزنامه‌نگار اتفاق نیافتده است. نکته مهم دیگر این است که طبق اصول حقوق کیفری در موارد شک ملزم هستیم به نفع متهم تفسیر کنیم و نمی‌توانیم آن را به صورت وسیع تبدیل و هر نوع همکاری یا ارتباطی را «همکاری با دول متخاصم» تلقی کنیم. زمین بازی که باید مانور بیشتری دهیم و نقد حقوقی وارد کنیم همین قسمت همکاری با دولت متخاصم است.»

فعالیت در «دیده‌بان آزار» ذیل سه اتهام این دو روزنامه‌نگار قرار نمی‌گیرد

قوشه در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا فعالیت‌های این دو خبرنگار در حوزه زنان و مشخصا در «دیده‌بان آزار»، می‌تواند جرم تلقی شود، به دیده بان ایران گفت: «مسئله‌ای که وجود دارد این است که این فعالیت زیر مجموعه کدام سه عنوان مجرمانه قرار گرفته است. دیده‌بان آزار تشکیل شده از یک سری فعالان حوزه زنان هستند که کارشان درباره مسائل زنان در ایران است. تعدادی از فعالان آن داخل ایران هستند، تعدادی خارج از ایران و یک سری هم زمانی که تشکیل شده در داخل بودند و بعد به خارج از کشور رفته‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد در ذیل اتهام اول نگنجد چراکه دیده‌بان آزار وابسته به دولت نیست و کاملا خصوصی اداره می‌شود. ذیل اجتماع و تبانی علیه نظام هم نمی‌تواند باشد چراکه باید به قصد اقدام علیه امنیت کشور باشد درصورتی که آیا بررسی مسائل زنان را می‌توانیم علیه امنیت کشور تلقی کنیم؟ به نظر می‌رسد در همه موارد تفسیرها موسع است و متاسفانه از اصل تفسیر مضیق قوانین به نفع متهم عدول شده است.»

الهه محمدی و نیلوفر حامدی

این وکیل دادگستری همچنین در پاسخ به اینکه باتوجه به مشترک بودن برخی از مسائلی که دربیانیه دو نهاد امنیتی با آنچه قوه قضائیه منتشر کرده، مشترک است گفت: «تا زمانی که دسترسی به جزئیات پرونده نداشته باشیم، نمی‌توانیم نسبت به مسائل شکلی و ماهیتی این پرونده اظهار نظر کنیم اما آنچه مشخص است این است که ردپای بیانیه مشترکی که وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در زمان بازداشت الهه و نیلوفر منتشر کرده بودند را در آنچه قوه قضائیه منتشر کرده است می‌بینیم. به نظر می‌رسد هردو این ضابطین، در شکل‌گیری این پرونده و رسیدن آن تا این نقطه نقش داشتند ولی تا زمانی که جزئیات پرونده را نخوانیم، نمی‌توانیم اظهار نظر دقیقی داشته باشیم.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر