انحصار طلبی شرکت های قدرتمند، خطری برای اکوسیستم گردشگری
ایران سرزمین چهارفصل است. چهار فصل بودن، این مزیت را برای مردم ایجاد کرده است که در هر فصل سال، مقصدهای جذابی برای مسافرت داشته باشند. اما این فرصتهای جذاب برای مسافرت، فرصتی هم برای بعضی افراد سودجود ایجاد کرده است تا از شرایط خاص بعضی شهرها سواستفاده کنند و به سودهای کلان برسند. مثلا با آغاز فصل سرما، بسیاری از مردم علاقه دارند تا به جزایر جنوبی ایران سفر کنند. اما بسیاری از مردم وقتی با هتلهای مختلف این شهرها تماس میگیرند، متوجه میشوند که جای خالی برای آنها وجود ندارد. این در حالی است که همان هتلها در بعضی سایتها و اپلیکیشنهای مسافرتی، دارای ظرفیت هستند.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ایران سرزمین چهارفصل است. چهار فصل بودن، این مزیت را برای مردم ایجاد کرده است که در هر فصل سال، مقصدهای جذابی برای مسافرت داشته باشند. اما این فرصتهای جذاب برای مسافرت، فرصتی هم برای بعضی افراد سودجود ایجاد کرده است تا از شرایط خاص بعضی شهرها سواستفاده کنند و به سودهای کلان برسند.
مثلا با آغاز فصل سرما، بسیاری از مردم علاقه دارند تا به جزایر جنوبی ایران سفر کنند. اما بسیاری از مردم وقتی با هتلهای مختلف این شهرها تماس میگیرند، متوجه میشوند که جای خالی برای آنها وجود ندارد. این در حالی است که همان هتلها در بعضی سایتها و اپلیکیشنهای مسافرتی، دارای ظرفیت هستند.
انحصاری کردن بازار از طریق پیش خرید بلیت و رزرو هتل
مدیر یکی از این هتلها به دیده بان ایران میگوید این شرکتها برای یک دوره چند ماهه همه اتاقها را رزرو میکنند و بعد با انحصاری کردن بازار، آن را با قیمتهای بالاتری در اختیار متقاضیان قرار میدهند.
این مسئله در شهرهایی مثل مشهد که مقصد گردشگری مذهبی در هفته آخر ماه صفر بود نیز به شکل دیگری انجام میشد.
روش دیگری که این شرکتها برای خالی کردن جیب مسافران استفاده میکنند، عدم اجاره مستقیم اتاق است به این صورت که شما ناچار خواهید بود برای سفر به کیش و قشم، پکیج «تور کامل» خرید کنید و به این ترتیب، هرچند در ظاهر اتاق مناسبی، حتی با قیمت خوب در اختیار شما قرار میگیرد اما شما ناچار خواهید بود از پرواز و خطوط هوایی انحصاری آن شرکت، با قیمت بالاتر، زمان نامناسب و کیفیت پایینتر استفاده کنید. به این ترتیب در ظاهری فریبنده و با ایجاد یک انحصار، شرکتهای واسطه به سودهای نجومی دست پیدا میکنند.
هتل یا پرواز؟
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سال گذشته شهرهای مشهد، تهران و کیش براساس رزرو هتل و خرید بلیت پرواز، پرفروشترین مقاصد پرواز در ایران بودهاند. این شرکتها برای این شهرها هم برنامه ریزی خاصی داشتند.
هرچند شهر مشهد تعداد زیادی هتل دارد اما این شرکتها، با انحصاری کردن پرواز هواپیماها، مسافران را ناچار میکنند تا از اقامت گاههای طرف قرارداد با این شرکتهای واسطه خرید کنند.
در شهرهایی مثل اصفهان و شیراز هم این انحصار طلبی به شکل دیگری وجود دارد. در این شهرها، شرکتها در ایام نوروز، تمامی ظرفیت هتلها را پیش خرید میکنند. با این شرایط بسیاری مسافران که تمایلی به استفاده از تور ندارند، برای رزرو اقامتگاه دچار مشکلات جدی میشوند تا جایی که عطای سفر نوروزی را به لقای آن میبخشند.
گسترش استارتاپها، در بسیاری از حوزهها فرصت زندگی راحتتر را برای شهروندان فراهم کرده است اما این مسئله نباید فرصتی برای افراد فرصت طلب شود که با سرمایه های کلان و ارتباطات گسترده دولتی، انحصار ایجاد کنند و به صنعت نحیف گردشگری ایران ضربه بزنند.
منبع: سایت دیده بان ایران- همایون سعادت