نژادبهرام عضو سابق شورای شهر تهران: شهرداری حضور دستفروشان را رصد می کند اما تردد، پارک موتورسیکلتها و خودروها در معابر پیاده مهم نیست!
نژادبهرام، عضو پیشین شورای شهر، حضور دستفروشان در معابر پیادهرو را ناشی از وضعیت نابسامان اقتصادی دانست و بیان کرد: دستفروشان نیازمند فضایی برای عرضه و فروش کالاهای خود هستند اما شهرداریها برای نمایش اجرای قانون سدمعبر آنها را در ردیف اول قرار میدهند درحالیکه هیچوقت به فکر ساماندهی وضعیت دستفروشان نبوده و نیستند.
به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ طی چندسال اخیر متاسفانه ضعف مدیریتی و بیتعهدی شهرداریها در سطح خرد و کلان به شدت چشمگیر و آشکار بوده است به طوریکه ابزار ارتباطی شهرداریها با مردم یعنی 1888 و 137 به عنوان نمادی جهت سرگرمی و سرگردانی مردم محسوب میشود تا حدی که بسیاری از مردم ترجیح میدهند وظایف شهرداریها را خودشان به عهده بگیرند ولی بازیچه بروکراسی شهرداریها قرار نگیرند.
تخلفات گسترده و افزایشی در نحوه عملکرد شهرداریها در سطوح مختلف مانند تراکمفروشی، ساختوساز غیرمجاز، عدم نظارت و غیراستاندارد بودن بسیاری از ساختمانهای مسکونی و اداری و از همه مهمتر آسیبرسانی و تهدید سلامت اجتماعی شهروندان اعتراض مردم را به همراه داشته است.
بدون تردید زیربناییترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف، آشنایی با تخلفات شهری توسط شهروندان و تسلط بر حقوق شهروندی است. بنابراین عدم آگاهی عامه مردم با وظایف و تخلفات شهری از یک طرف و بیمسوولیتی شهرداریها از سوی دیگر، شرایط را برای رشد بیش از حد تخلفهای شهرداری، حتی در جزییترین موضوعات فراهم و سلامت روان و زیبایی شهرها را دچار اخلال کرده است.
در این بین، تخلفات مرتبط با سدمعبر مانند بسیاری از قصور شهرداریها نادیده گرفته شده تا حدی که از ماموران انضباط شهری خبری نیست. اما همانطور که گفته شد دلیل این همه بی توجهی به حق و حقوق شهروندان حتی عابران پیاده ناشی از کمآگاهی شهروندان از حق و حقوقشان است به طور مثال، سالهاست که شهرداری برای معضل دستفروشی در پیادهرو یا مترو اقدامی انجام نمیدهد و جدی گرفته نمیشود. از طرف دیگر سدمعبر توسط مغازهداران که با گذاشتن کالا و اجناس در مقابل مغازه و اشغال پیادهرو و معابر عمومی موجب اخلال در رفت و آمد عابران پیاده میشوند کاملا عادی و همگانی شده، آیا نادیده گرفته شدن چنین معضلی میتواند ناشی از تبانی و همکاری برخی از ماموران شهرداری با مغازهداران باشد؟ این مشکل چگونه و چه زمانی سروسامان می گیرد؟ حق و حقوق عابرپیاده به قدری نادیده گرفته شده که حتی موتورو دوچرخه سواران علاوه بر تردد، وسیله نقلیه خود مانند موتور و ماشین را در محل تردد عابران پیاده پارک میکنند.
به نظر میرسد شهرداریها به عنوان مسوول پاسخگویی و فرهنگسازی در این رابطه نیز کم کاری و قصور کرده و آنچه عیان است برنامهای هم برای این امر مهم و اصولی ندارد مهمتر از همه نصب داربستهای فلزی در پیادهروها و محل رفت و آمد مردم به خصوص در ایام مذهبی توسط خودشهرداری، مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد کرده و میکند. از طرفی این پلاکاردها مانع دید رانندگان و مردم می شود و در بسیاری مواقع به خاطر دیده نشدن تابلوهای راهنمایی و رانندگی و حتی اسامی خیابانها و کوچهها معضلاتی به وجود آورده اما همچنان از حضور فیزیکی ناظران و بازرسان خبری نیست. به عنوان مثال ضلع شمالی میدان ونک و بسیاری از میادین تهران به عنوان نماد تخلفات شهرداری مثال زدنی است به طوری که سدمعبر، زشتترین نوع تجاوز به حقوق و آزادیهای مشروع دیگران در این مناطق بیداد میکند.
این همه بینظمی و بیمسوولیتی چه توجیه منطقی دارد و اصولا فلسفه بازرسان چگونه معنا پیدا میکند؟ چرا حقوقی برای بیمسوولیتی آنها از بیتالمال پرداخت میشود؟ دیدهبان برای دریافت پاسخ این سوالات چندین بار با ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران تماس گرفت اما متاسفانه پاسخی دریافت نکرد.
زهرا نژادبهرام عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که سد معبر تعرض به حقوق شهروندی است و مردم برای احقاق حقوق خود باید چه اقدامی انجام دهند و اصولا جایگاه عابرپیاده کجاست؟ به دیده بان ایران گفت: موضوع سدمعبر مسئلهای بسیار مهم است که امروزه دچارچالش فراگیر، همهگیر و مداوم در پایتخت و شهرهای دیگر شده است.
وی افزود: براساس ماده 55 قانون، شهرداریها مکلفند تا نسبت به رفع سدمعبراقدامات لازم را انجام دهند اما متاسفانه شهرداریها سدمعبر را مختص برخی موارد مثل معضل دستفروشان میدانند در حالیکه این تخلف در رابطه با ریختن مصالح ساختمانی، علامتهایی که برخی مغازهها یا ساختمانهای دولتی وغیردولتی برای ممانعت از پارک خودروها استفاده میشود نیز مصداق دارد.
عضو سابق شورای شهر تهران، وجود سطلهای زباله، گلدانهای در مسیر عابرپیاده را نیز از موارد سدمعبر معرفی کرد و اظهار داشت: برخی پیادهروها که استاندارد لازم را از لحاظ عرض مناسب ندارند توسط مغازهها، اغذیهفروشیها، رستورانها و میوهفروشها تصاحب شده در حالیکه بیشتر پیادهروها فقط محل عبور و مرور شهروندان است ولی به عنوان انبار و محل نمایش محصولات مغازهداران استفاده میشود.
وی ضمن اظهار تاسف از تاکید و پیگیری شهرداریها بر سدمعبر توسط دستفروشان خاطرنشان کرد: بساط دستفروشان توسط شهرداریها مورد توجه است اما تردد، پارک موتورسیکلتها و خودروها در معابر پیاده و موارد دیگر مهم نیست.
نژادبهرام گفت: هر مانعی که برای عبور و مرور مردم مشکل ایجاد کند به عنوان سدمعبر شناخته میشود و شهرداریها باید وارد عمل شده و برخورد کنند.
این عضو پیشین شورای شهر، حضور دستفروشان در معابر پیادهرو را ناشی از وضعیت نابسامان اقتصادی دانست و بیان کرد: دستفروشان نیازمند فضایی برای عرضه و فروش کالاهای خود هستند اما شهرداریها برای نمایش اجرای قانون سدمعبر آنها را در ردیف اول قرار میدهند درحالیکه هیچوقت به فکر ساماندهی وضعیت دستفروشان نبوده و نیستند.
وی ادامه داد: در دوره چهارم تلاشهایی برای ساماندهی دستفروشان (به ویژه در دوران کرونا) صورت گرفت، به عنوان نمونه سامانهای برای ثبتنام دستفروشان جهت ایجاد فضایی در نظر گرفته شد علاوه براین، لایحه شهربیدار یا زیست شبانه بخشی از اختصاص فرصتکاری برای این قشر در زمان مشخص بود که متاسفانه تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است درهرصورت رفع سدمعبر به عنوان وظیفه اصلی شهرداریها قلمداد میشود و کوتاهی از انجام این کار به عنوان تخلف مطرح است.
نژادبهرام با بیان اینکه معبر جز اموال شهر و حق همه مردم به شمار میرود، تصریح کرد: شهرداریها و شورای شهر نماینده مردم برای حفظ و رعایت حقوق شهروندی و مدیریت اموال شهر هستند.
عضوسابق شورای شهرتهران در پاسخ به این سوال که چرا کمکاری و بیتعهدی بازرسان شهرداریها نسبت به رفع سدمعبر نادیده گرفته میشود، اضافه کرد: سازمان بازرسی شهرداریها مکلفند خدمات شهرداری را به شدت کنترل و کمکاری ماموران شهرداری را نظارت کند زیرا حقوق شهروندی موضوعی جدی و مهم است به عنوان مثال نصب داربستها در خیابانها وپیادهروها نشان از تخلف شهرداریهاست.
وی از اجرای مناسب سازی پیادهروها در محدود میدان هفتتیر تا ولیعصر خبر داد و گفت: طی این مسیر موانعی ناقض حقوق شهروندی مانند بخشی از پلهبرقی در مسیر پیادهرو، نصب پلاکاردها توسط شهرداری، وجود تاسیسات، کابلهای اداره برق و مخابرات حتی تابلوهای راهنمایی و رانندگی در پیادهروها جمعآوری شد.
وی افزود: مصوبه مناسبسازی پیادهروها در برنامه سوم توسعه تصویب و در بودجه سال 1400 به عنوان امر مشخص تعریف شد. به این ترتیب، قرار بود سالیانه 500 کیلومتر از معابرشهری تهران مناسب سازی و از وجود سدمعبرهای مختلف پاکسازی شود اما متاسفانه رویکرد شهرداریها فقط معطوف به رفع سدمعبر ناشی از حضور دستفروش خلاصه شد در حالیکه خود شهرداریها در بسیاری از موارد با نصب تابلوها برای اطلاعرسانی شهروندان و پلاکاردها به خصوص در ایام مذهبی به عنوان ایجاد کننده سدمعبرمحسوب میشوند.
نژادبهرام به ضرورت حضورجدی و صریح سازمان بازرسی شهرداریها برای جلوگیری از تشدید اتفاقات ناگوار و ضایع شدن حق وحقوق شهروندان اشاره و بیان کرد: به نظر میرسد سامانههای ارتباطی مانند 1888 و ... میتواند ظرفیتی برای اعلام و انتقال دغدغههای شهروندان در مورد سدمعبر باشد اما با کمال تاسف به دلایلی مانند عدم رسیدگی، بیتوجهی و بیدقتی مسوولان مربوطه و یا هزینهبر بودن مشکلات، بیان اعتراضات توسط مردم نادیده گرفتهشده و بدون تاثیراست، بنابراین شهروندان ترجیح میدهند برای معضلات سدمعبر اطلاعرسانی نکنند و سازمان مدیریت شهری نیز در حوزه خدمات شهری اقدامی مناسب و لازم را انجام نمیدهد.
منبع: سایت دیدهبان ایران _ اکرم قدرت