معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی: حداقل ۴۰% از ظرفیت تبلیغات محیطی شهری در اختیار گروه های جهادی و سازمان های مردم نهاد در حوزه فرزند آوری قرار می گیرد
حجتالاسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی :وزارت راه و شهرسازی و کلیه شهرداری ها و دهیاری ها مکلفند در سطح شهرها، روستاها، راه های مواصلاتی و سایر اماکن عمومی، حداقل یک سوم ظرفیت اسمی سالانه تبلیغات محیطی که جهت تبلیغات فرهنگی در نظر گرفته شده است را به موضوع ازدواج، فرزندآوری، رشد جمعیت و تعالی نهاد خانواده اختصاص دهند.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجتالاسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی روز یکشنبه در نشست ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: طبق تبصره ماده ۳۷ قانون خانواده و جوانی جمعیت از امروز هیچ مجموعه ای با عنوان انتخاب همسر در فضای مجازی یا حقیقی اجازه هیچ فعالیتی ندارد و ضابطان قانونی اجازه برخورد با این سایتها را دارند.
رئیس ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تبصره ماده ۳۷ قانون حمایت از خانواده گفت: سامانه مراجعه و ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل ازدواج را فعال کردیم و همه فعالان این حوزه می توانند با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات اسلامی، درخواست های خود را ثبت کنند و طبق فرایندی از طریق وزارت ورزش و جوانان صادر خواهد شد. درخواست کنندگان با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات می توانند روند ثبت نام را طی کنند تا مجوزها به سرعت صادر شود.
حجت الاسلام محمدصادق ابوترابی درباره نحوه جزییات ثبت نام سایت های همسریابی و همسرگزینی توضیحاتی داد و گفت: علاقه مندان پس از مطالعه شرایط عمومی و اختصاصی در سایت سازمان تبلیغات باید مدارک مرتبط تایید شده را بارگذاری کنند و مدارک، طی چند مرحله مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید، وارد مرحله تحقیق میدانی می شویم. اگر تحقیق میدانی یک مجموعه درخواست کننده تایید شود، به متقاضی اطلاع رسانی خواهد شد و مدرک تایید شده تحویل می شود که این مدرک را به وزارت ورزش و جوانان تحویل می دهند تا مجوزشان صادر شود.
وی با اشاره به آماده بودن زیرساخت های وزارت ورزش و جوانان برای ثبت این موسسات گفت: نیازی به حضور افراد در وزارت ورزش نیست و طبق هماهنگی های انجام شده، تاییدیه سازمان تبلیغات را در سایت وزارت ورزش بارگذاری و در صورت تایید حتی می توانند آن را چاپ کنند.
وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جمعیت گفت: این قانون به منظور جبران کاستی های سال های گذشته به تصویب رسید که بیش از ۴۰ ماده مربوط به مسائل اقتصادی است. البته معتقدیم رزق و روزی انسان ها به دست خداست و چه بسیار فرزندانی که باعث توسعه رزق خانواده می شوند.
عزت زمانی افزود: بسیاری از کشورها از مشوق های فراتری از قانون ما استفاده کردند ولی هنوز موفق نشدند اما بنیه فرهنگی مهمترین مسأله در این زمینه است. هجمه های دشمن به ویژه بعد از تصویب این قانون در حالی است که فرزندآوری را در کشور خود ترویج می کنند.
وی افزود: ۱۰ ماده از این قانون یعنی مواد ۲۸ تا ۳۸ به مسائل فرهنگی اختصاص دارد و سازمان تبلیغات از محرم سال گذشته برنامههایی را با شعار ما نسل به نسل درپناهت هستیم، آغاز کرد و تمام ظرفیتهای تبلیغی این سازمان با محوریت این شعار برای تحقق نهضت خانواده و فرزندآوری به کار گرفته شد. در حوزه هنری نیز پوسترهای فاخری تولید و توزیع شد.
این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: در آبان سال گذشته که قانون حمایت از خانواده به تصویب رسید، سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تشکیل ستاد خانواده و جمعیت یک شبکه تبلیغی گفتمان خانواده ساز را ساماندهی کرد تا متناسب با بوم سازی هر استان به مسأله شناسی بپردازد و همه استانها موظف شدند مسأله جوانی جمعیت را پیگیری کنند.
وی افزود: تولید محصولاتی مانند کتاب و کلیپ، برگزاری دوره های آموزشی، وبینارهای گوناگون و همچنین رویداد هماهنگ با همکاری وزارت ورزش و جوانان اجرا شد. در حوزه مساجد، مهرواره هایی مانند مهرواره همدل برگزار شد تا یک فرصت هم افزایی بین مومنین شکل بگیرد که ۵۰ هزار نفر ثبت نام کردند و ۱۱ هزار نفر تا پایان راه یعنی حل مسأله حضور داشتند.
عزت زمانی اضافه کرد: در مهرواره اوج با همین ظرفیت وارد شدیم و امسال نیز مهرواره بانور را با محوریت حل مسأله خانواده و جمعیت آغاز کردیم که ویژه بانوان است. بخش ویژه مهرواره هوای نو که مدتی پیش به پایان رسید به موضوع خانواده و جمعیت اختصاص داشت.
طبق ماده ۳۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی در چهارچوب اساسنامه خود موظف است برنامه جامعی جهت حمایت از فعالین مردمی در حوزه فرزندآوری و تسهیل ازدواج، در قالب هیات ها، مساجد، کانون های فرهنگی، اعزام مبلغ و مانند آن تدوین نماید و ماده ۳۱ تصریح دارد: وزارتخانه های کشور، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سایر نهادهای ذیربط مکلفند حداقل ۳۰% از بودجه حمایتی از سازمان های مردم نهاد و تشکلهای فرهنگی را به مجموعه هایی از قبیل گروه های فرهنگی و جهادی، کانون های فرهنگی مساجد و سازمان های مردم نهاد که در جهت کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده با رویکرد دینی تشکیل شده، اختصاص دهند.
ماده ۳۱ نیز می گوید: وزارت راه و شهرسازی و کلیه شهرداری ها و دهیاری ها مکلفند در سطح شهرها، روستاها، راه های مواصلاتی و سایر اماکن عمومی، حداقل یک سوم ظرفیت اسمی سالانه تبلیغات محیطی که جهت تبلیغات فرهنگی در نظر گرفته شده است را به موضوع ازدواج، فرزندآوری، رشد جمعیت و تعالی نهاد خانواده اختصاص دهند.
تبصره این ماده تصریح دارد: در اجرای این حکم، حداقل ۴۰% از ظرفیت این ماده با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در اختیار نهادهای مردمی از قبیل گروه های جهادی و سازمان های مردم نهاد دارای مجوز که در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت می کنند، قرار می گیرد.