زیارت کن، خوشگل برگرد!/ مشهد بهشت جراحیهای زیبایی برای توریستهای منطقهای
مشهد شهری فراتر از مقصد زیارتی است و معمولا کشورهای همسایه و عربزبان، مشهد را بهعنوان اولین مقصد خود برای کارهای درمانی و علیالخصوص عملهای زیبایی انتخاب میکنند.
به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ استفاده از این قابلیت در روزهایی که اپیدمی کرونا، صنعت گردشگری دنیا را فلج کرده است، میتواند مرهمی بر زخم اقتصادی کشور باشد. اوضاع گردشگری سلامت در شهری که در طول سالهای متمادی میزبان بیشترین گردشگران سلامت بوده، چگونه است؟
کلینیک اول، مراجعان عربزبان موج میزنند
فقط پنج دقیقه حضور در پارکینگ بزرگ جلوی محوطه کافی است تا با شمار درخور توجهی از مردانی با سرهای باندپیچیشده و زنانی با بینیهای گچگرفته مواجه شوید. پارکینگی که ماشینهای مدلبالا یکی پس از دیگری در آن توقف میکنند و افرادی که از آنها پیاده میشوند، با زبان عربی با هم سخن میگویند. در اینجا احساس میکنید در ایران نیستید و در یکی از کشورهای عربزبان ایستادهاید. اما اینجا پارکینگ یکی از کلینیکهای زیبایی در مشهد است که به صورت تخصصی با توریستهای عربزبان کار میکند. یک خانم که به زبان عربی مسلط است، در همان ابتدا منتظر گردشگران است تا آنها را راهنمایی کند. اگرچه هرکسی که به اینجا میآید، تنها نیست و یک لیدر همراه خودش دارد که مثل عقاب مواظب مشتریاش است.
از کاشت مو تا پیکرتراشی
در آسانسور دو نفر از کارکنان کلینیک سخت مشغول صحبت هستند. وارد بحثشان میشوم و از آنها درباره اوضاع کلینیک و میزان مشتریهای عربزبانی که دارند، میپرسم. یکی از آنها میگوید: «اینجا بیشتر مشتریهایمان، چیزی حدود 80 درصد، شهروندان عربزبان هستند. البته کلینیک ما به صورت تخصصی با عربها کار میکند و بقیه کلینیکها اینجوری نیستند. بیشتر مشتریهای ما از عراق و کویت میآیند. اغلب مردها برای کاشت مو و زنها برای عملهای زیبایی بدن مثل پیکرتراشی، لیپوماتیک، ابدومینوپلاستی، لابیاپلاستی و عمل بینی مراجعه میکنند. البته تزریق ژل و فیلر و بوتاکس و لیفت صورت و شقیقه و کاشت ابرو هم از کارهایی است که برای دستگرمی انجام میشود. توریستها معمولا به دنبال انجام کارهایی هستند که ماندگاری بیشتری دارد و لازم نیست برای تمدید آن شش ماه دیگر برگردند».
در هر بار مراجعه 100 تا 3000 دلار
حالا که به خاطر سفر آسانسوریمان کمی رفیق شدهایم، از آنها میپرسم: «معمولا هر گردشگر عرب در هر بار حضورش در کلینیک چقدر هزینه میکند؟» دختر ابرویی بالا میاندازد، به رفیقش نگاه میکند و میگوید: «حداقل یک ورق. اما تا 30 ورق هم میشه». دوستش که متوجه سردرگمیام شده، لبخند ریزی میزند و میگوید: «ما به هر صد دلاری میگوییم یک ورق». با این حساب، در هر بار مراجعه یک توریست عرب بین صد تا سه هزار دلار پرداخت میکند که رقمی بین سه تا 90 میلیون تومان است.
اینجا کسی پاسخگو نیست
از قسمت پذیرش کلینیک میخواهم که مرا به مدیریت معرفی کند تا درباره لیدرها و مراجعین خارجی صحبتی داشته باشیم. سرانجام بعد از یک هفته انتظار، در حالی که میخواهند سؤالات قبل از جلسه حضوری برایشان ارسال شود، اینگونه پاسخ میدهند: «سؤالات شما را بررسی کردم، این سؤالات دردی از جامعه دوا نمیکند. من حاضرم با شما مصاحبه کنم به شرطی که سؤالاتی که خودم مطرح میکنم، از من پرسیده شود». این آقای مدیر پس از شنیدن پاسخ منفی مبنی بر طرح سؤالات پیشنهادی توسط وی، از پاسخ به سؤالات امتناع کرد و گفت: «با مسئولان صحبت کنید خانم، من حرفی ندارم».
کلینیک دوم، پای سخن گردشگر سلامت و مترجمها
کلینیک زیبایی دیگری را در یکی از خیابانهای بالاشهر مشهد انتخاب میکنم. این کلینیک جزء قدیمیترین مراکز زیبایی مشهد است و از اولین کلینیکهایی است که با توریستها شروع به کار کرده. در سالن انتظار، تقریبا تعداد مراجعین عربزبان نصف شده و بقیه ایرانی هستند. با کمک یک مترجم، با مرد توریست عربزبان وارد صحبت میشوم و از او درباره نحوه آشناییاش با این مرکز میپرسم. او پاسخ میدهد: «36 سالم است، عراقی هستم و برای کاشت مو به این کلینیک آمدهام. دوستم قبلا به مشهد آمده بود و مو کاشته بود و وقتی از او خواستم که من را هم راهنمایی کند، شماره مردی را که در ایران این مرکز را به او معرفی کرده بود، داد. من از طریق واتساپ با این آقا (لیدر) تماس گرفتم و بعد به مشهد آمدم». از او میپرسم چرا ایران و مشهد را برای این کار انتخاب کرده است؟ او پاسخ میدهد: «مشهد را انتخاب کردم چون پزشکهای خوبی دارد، دکترهای ایرانی بسیار ماهر هستند. شاید هزینهها با کشور خودمان یکی باشد یا حتی اندکی بالاتر، اما تبحر پزشکان ایرانی قطعا بسیار بیشتر است».
هم زیارت است، هم سیاحت
زینب دختر 29ساله عراقی و عربزبانی است که کنارمان نشسته، او برای انجام ابدومینوپلاستی یا جراحی لاغری به ایران آمده است. او میگوید که تعداد مردان و زنانی که در کشورش به دنبال کارهای زیبایی هستند، تقریبا برابر است و چند وقتی است انجام عملهای زیبایی در عراق به یک کار متداول هم برای مردان و هم برای زنان، تبدیل شده است. از زینب میپرسم چرا مشهد را برای عمل زیبایی انتخاب کرده، او پاسخ میدهد: «بیشتر کلینیکهایی که در فضای مجازی در ایران فعال هستند، مربوط به شیراز و مشهد هستند. و من مشهد را انتخاب کردم؛ چون مسلمان و شیعه هستم و مشهد، هم زیارت است و هم به کار زیبایی میرسم».
بازار مترجم در مشهد داغ داغ است
این کلینیک چهار مترجم دارد که همگی دخترهای زیبا و حدودا 25 تا 35 سال هستند که عربی را مثل زبان مادری صحبت میکنند. اغلب آنها از عربزبانهای جنوب کشور هستند که سودای کسب درآمد و پولدارشدن، آنها را به مشهد کشانده است. برخی از این مترجمها نقش لیدر را هم ایفا میکنند و به ازای هر مشتری عرب که از طریق فضای مجازی جذب کنند، درصد میگیرند. برخی دیگر فقط کار یک مترجم را انجام میدهند و به مراجعان عرب کمک میکنند.
کلینیک سوم، شرکتهای گردشگری سلامت
با مدیر داخلی یکی از کلینیکهای معروف مشهد تماس میگیرم و از او میخواهم از تجربهاش درباره گردشگران سلامت و مدیریت کلینیکها بگوید. او که 13 سال است در کلینیکهای زیبایی مشغول به کار است، در این زمینه پاسخ میدهد: «کلینیکهای زیبایی در مشهد به دو دسته تقسیم میشوند، دسته اول تمرکز خود را بر روی جذب مشتری ایرانی میگذارند؛ اما دسته دوم که به دنبال درآمد بیشتری هستند، تمرکز خود را بر روی جذب مراجعان خارجی و عموما عربزبانها میگذارند. این نوع کلینیکها، برای داشتن درآمد بالا، هزینههای زیادی هم میکنند. برای مثال شرکتهایی را تحت عنوان شرکت گردشگری سلامت، تأسیس کردهاند که در این مجموعهها، به صورت قانونی به گردشگران با توجه به نیاز درمانیشان کلینیکهای زیبایی و درمانی را پیشنهاد میدهند». از هر مراجعهکننده خارجی 30 درصد بالاتر از ایرانیهاست که متأسفانه در بیشتر مواقع زیر بار نمیروند».
قیمت دست لیدر است
حالا که بحث قیمتها به میان آمده، او درباره نفوذ لیدرها در بازار گردشگری سلامت میگوید: «در خیلی از کلینیکها ریش و قیچی دست لیدرهاست و آنها به 30 و 40 درصد هم راضی نیستند. برای همین مثلا درباره کاشت قیمت را به لیدر 300-350 دلار میگوییم و او هر قیمتی که دلش خواست به توریست میگوید که معمولا این عدد بین 600-700 دلار است. چیزی حدود دو برابر!».
مشهد، بهشت دلالان سلامت
اوایل مرداد است و گرمای هوای این روزها در مشهد طاقتفرساست و انرژی راهرفتن در خیابانهای شلوغ را از شما میگیرد. اما در خیابان احمدآباد مشهد که مرکز مطب پزشکان و کلینیکهای زیبایی است انگار کسی از گرما و ازدحام رنج نمیبرد. وارد این منطقه میشوم. کنار یک خیابان فرعی (پاستور)، چند ایرانی را میبینم که با گردشگران عراقی چنان روان صحبت میکنند انگار در یک کشور عربزبان متولد شدهاند. کمی آنطرفتر چند مرد دلارها را در هوا تکان میدهند و داد میزنند: دلار دلار!
درآمد دلال بالاتر از پزشک؟
درباره میزان درآمدش، اول از پاسخ طفره میرود اما بعد از کمی فکر میگوید: «خیلی فرق میکند که برای چه کاری باشد و در کجا انجام شود. عدد دقیق نمیتوانم بگویم اما به صورت میانگین حدودا بین 15 تا 20 درصد از هزینه عمل است». رقمی که میگوید تقریبا نصف عددی است که از کارکنان کلینیکها شنیدهام. در گفتوگوهایی که داشتم کارکنان کلینیک ادعا کردند که لیدرها چیزی حدود 30 تا 40 درصد و حتی 50 درصد از یک عمل را دریافت میکنند. با این حساب، گاهی درآمد یک دلال از پزشک بیشتر خواهد بود.
منبع: شرق