کد خبر: 132683
A

پاک‌نیا، وکیل دادگستری: دفاعیات مدیرمسئول مشرق‌نیوز کاملا با مطلب منتشر شده در آن خبرگزاری علیه وکلا و فعالین مدنی نامربوط بود/ گفتیم چرا وکلا و فعالین مدنی را به ارتباط با سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا متهم کردید؛ گفتند که این‌ها می‌خواستند از رهبری شک

روز گذشته(دوشنبه) نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سایت مشرق‌نیوز به دلیل انتشار مطلبی در خصوص تعدادی از وکلا و فعالین حقوق بشر و انتساب اتهامات واهی به این افراد برگزار شد.

پاک‌نیا، وکیل دادگستری: دفاعیات مدیرمسئول مشرق‌نیوز کاملا با مطلب منتشر شده در آن خبرگزاری علیه وکلا و فعالین مدنی نامربوط بود/ گفتیم چرا وکلا و فعالین مدنی را به ارتباط با سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا متهم کردید؛ گفتند که این‌ها می‌خواستند از رهبری شک

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روز گذشته(دوشنبه) نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سایت مشرق‌نیوز به دلیل انتشار مطلبی در خصوص تعدادی از وکلا و فعالین حقوق بشر و انتساب اتهامات واهی به این افراد برگزار شد.

بابک پاک‌نیا، حقوقدان و وکیل مهدی محمودیان از شاکیان این پرونده در گفتگویی با امتداد، ضمن بیان جزئیات این جلسه رسیدگی، اظهار داشت: این شکایت از سوی تعدادی از وکلا و فعالین حقوق بشر مطرح شده که آقایان درافشان، کیخسروی، رئیسیان، فقیهی و خانم حیدری از وکلای شاکی و آقایان مهدی محمودیان و شارمین میمندی‌نژاد از فعالین اجتماعی و حقوق بشری شاکی در این پرونده هستند.

وی افزود: موضوع از این قرار است که سایت مشرق نیوز، مطلبی را منتشر کرده و در آن؛ اتهامات و توهین‌هایی را به وکلای دادگستری و فعالین حقوق بشری نسبت داده بود. در این مطلب، چند موضوع کذب بود که به عنوان نمونه این سایت، عنوان کرده بود که این وکلا با وزارت امور خارجه آمریکا و سازمان (CIA) ارتباط داشته و اقداماتی را ترتیب داده بودند تا واکسن به ایران فروخته نشود!

پاک‌نیا، تصریح کرد: این سایت در مطلب خود، همچنین مدعی شده بود که این وکلا و مدافعین حقوق بشر، اقدام به تشکیل گروه‌هایی کرده و کارهای امنیتی علیه امنیت کشور انجام می‌دهند. همچنین، الفاظ توهین‌آمیزی نظیر مزدور و وطن‌فروش در مطلب مذکور استفاده شده بود که نهایتا بعد از رسیدگی در شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه و صدور قرار جلب به دادرسی، کیفرخواستی علیه این مطالب از سوی دادسرا تنظیم شد.

این وکیل دادگستری، خاطرنشان کرد: این پرونده در نهایت به شعبه ششم دادگاه کیفری یک ارجاع و روز گذشته با حضور هیئت منصفه، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سایت مشرق‌نیوز برگزار شد. در ابتدای جلسه، نماینده دادستان، متن کیفرخواست را قرائت کرده و سپس وکلا به بیان دفاعیات خود پرداختند.

وی، اضافه کرد: ضمن اینکه مدیرمسئول مشرق‌نیوز پیش‌تر در دادسرا حضور یافته و ضمن ادعای داشتن ادله برای مطالب خود از قاضی برای ارائه آن فرصت خواسته بود. بعد از آن هم هیچ دلیلی از سوی نامبرده به دادگاه ارائه نشده بود. بعد هم که دادسرا به او ابلاغ کرده بود که باید برای بیان دفاعیات و ارائه ادله حاضر شود، وی از حضور در دادسرا امتناع کرده است.

گفتیم چرا وکلا و فعالین مدنی را به ارتباط با سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا متهم کردید؛ گفتند که این‌ها می‌خواستند از رهبری شکایت کنند!

این حقوقدان، یادآور شد: پرونده هم نهایتا با همین کیفیت به دادگاه آمد. در جلسه رسیدگی در دادگاه، پس از بیان دفاعیات ما که در راستای کیفرخواست بود، مدیرمسئول مشرق نیوز باز هم برای اثبات مدعای خود، هیچ دلیلی نداشت. به عنوان نمونه در این فقره که ادعا کرده بود که وکلا و فعالین مدنی مذکور با سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا در ارتباط هستند و مواردی از این دست، به جای بیان دلایل خود، گفت که این افراد بنا داشتند تا از آقای خامنه‌ای شکایت کرده و ایشان را به عنوان مسئول در جان باختن هموطنان بر اثر کرونا معرفی کنند!

وی ادامه داد: در حالی که اولا همه اشخاصی که مشرق نیوز در مقاله خود از آن‌ها نامبرده در میان افرادی که بنای شکایت از مسببین مرگ و میر ناشی از کرونا نبودند و ثانیا، اساسا آن موضوع چه خط و ربطی به ارتباط افراد نامبرده با سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا و تشویق خارجی‌ها به نفروختن واکسن به ایران داشته است؟ اتفاقا، ادعای همکاران ما در آن موضوع این بود که باید هرچه سریع‌تر واکسن مورد تائید مجامع جهانی تهیه و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

پاک‌نیا، اضافه کرد: در همین فقره شاهد هستیم که دفاعیات مدیرمسئول مشرق‌نیوز تا چه اندازه به مطلب منتشر شده در آن خبرگزاری نامربوط است. جای تاسف است که این سایت، حتی یک روز قبل از جلسه دادگاه، باز هم مطالبی را با همان کیفیت سابق علیه شکات پرونده منتشر کرده است!

مهدی محمودیان که به درستی فاجعه کهریزک را افشا کرده بود 5 سال حکم گرفت اما فردی که دروغ گفته آزادانه می‌چرخد

وکیل مهدی محمودیان، تصریح کرد: در نظر بگیرید که مهدی محمودیان، سال‌ها پیش در مورد فاجعه کهریزک افشاگری کرده و واقعیت را هم بیان کرده است. ضمن اینکه بعدها نیز ثابت شده که ایشان در این مسئله کاملا منطبق با واقعیت مسائل را بیان کرده و قاضی مسئول این داستان، مورد محاکمه قرار گرفته و از قضائت تعلیق شده است. ولی شاهد بودیم که مهدی محمودیان در همین فقره، 5 سال حکم محکومیت گرفت!

وی در ادامه گفت: اما در این سو، شخصی آمده و به یک عده وکیل دادگستری و فعالین حقوق بشری، اتهام ارتباط با وزارت امور خارجه آمریکا و سازمان سیا را منتسب کرده و در مقابل آن، هیچ وقت هم توان اثبات مدعای خود را ندارد، اما بدون اینکه قرار تامینی سختی برای او صادر شود، الان آزادانه فعالیت می‌کند و سایت او نیز، همچنان به دروغ‌پراکنی‌های خود ادامه می‌دهد!

پاک‌نیا، بیان داشت: این یک فاجعه است که مهدی محمودیان به دلیل بیان حرف راست با عناوین مجرمانه چه و چه به زندان می‌افتد و یا در مورد دیگری، مهدی محمودیان صرفا بابت یک جمله شرطیه نسبت به یک قاضی، با قرار ۲۰۰ میلیونی مواجه شد که با تخفیف به ۱۰۰ میلیون تبدیل شد و در مقابل، شخصی که دروغ گفته و چه در دادسرا و چه در جلسه رسیدگی، توان اثبات ادعای خود را هم نداشته به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مدیرمسئول مشرق‌نیوز در حالی که کیفرخواست نیز علیه او صادر شده، دست کم حیا به خرج نداده که در این وضعیت حداقل سکوت پیشه کند.

دومین جلسه رسیدگی به این پرونده، روز دوشنبه هفته آینده برگزار می‌شود

وی، یادآور شد: آقایان احساس می‌کنند که یک حاشیه امن دارند و هرچه دلشان خواست به هرکسی منتسب می‌کنند. حالا، ثابت شد، شد، نشد هم اصلا مهم نیست! با این همه مقرر شده تا دومین جلسه رسیدگی به این پرونده، روز دوشنبه هفته آینده برگزار شده و ما به دفاعیات متهم پاسخ خواهیم داد

 

به رغم اینکه مدیرمسئول این سایت ثابت کرده بود که الزام قرار اولیه برای او کافی نیست، اما باز هم تشدید قرار صورت نگرفت

وی، همچنین در ادامه با اشاره به انتشار مطلب توهین‌آمیز دیگری علیه شکات پرونده در سایت مشرق‌نیوز، تاکید داشت: قاعدتا اگر بخواهیم به این فقره نیز رسیدگی شود، باید دوباره طرح شکایت داشته باشیم اما با توجه به اینکه این مطلب، عمدتا حاوی تکرار مسائل قبلی بوده، لذا ما لزومی به طرح شکایت جدید ندانستیم.

این وکیل دادگستری، اضافه کرد: اما انتشار این متن را، ادله‌ای بر لزوم تشدید قرار متهم دانستیم. بخصوص با توجه به اینکه، متهم این پرونده، قرار به حضور با وجه التزام داشته اما باز هم پیش از جلسه اول رسیدگی در دادگاه حاضر نشده، ایشان ثابت کرده که آن قرار، کافی نبوده است. لذا با توجه به اینکه علاوه بر این مسئله، مطالب خود را در سایت مشرق نیوز تکرار کرده، تلقی ما این بود که این قرار باید تشدید شود که البته متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت.

جاسوسان، نه از بین وکلا و فعالین حقوق بشر که اتفاقا از میان افرادی که به دیگران انگ جاسوسی می‌زنند، بیرون می‌آیند

وی در پایان نیز، تصریح کرد: من در جلسه دادگاه هم تاکید کردم که تجربه نشان داده که از بین وکلا و فعالین حقوق بشر، جاسوس و مزدور بیرون نمی‌آید و اتفاقا و اصولا جاسوس از بین کسانی که با رگ متورم گردن، دیگران را جاسوس خطاب کردند، بیرون آمده است. چرا که آن‌ها هستند که اطلاعاتی داشته و به قدرت وصل هستند. وجود وکلا و فعالین حقوق بشری باعث امیدواری مردم به دستگاه قضائی می‌شود و اشخاصی که علاقه‌ای به امیدواری مردم ندارند، اتفاقا بیشتر به انگ جاسوسی نزدیک هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر