کد خبر: 129910
A

رئیس سازمان ثبت: فعالیت سه سامانه برای تصدیق اصالت اسناد از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پی انتشار اخباری مبنی بر احراز هویت نشدن مراجعان به سازمان ثبت با کد ارسالی به شماره تلفن یا سامانه سنا گفت: تصدیق اصالت اسناد از بهمن‌ماه سال گذشته رونمایی شده است که هم اکنون به منظور تصدیق اصالت اسناد از سه سامانه استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان ثبت: فعالیت سه سامانه برای تصدیق اصالت اسناد از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه؛ حسن بابایی درباره راه اندازی سامانه تصدیق الکترونیکی افزود: در اجرای ماده ۳۲ آئین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۴۰۰، یکی از تکالیف تعریف شده بحث تصدیق اصالت اسناد از طریق فرآیندهای الکترونیکی است.

وی گفت: با تلاش یکساله معاونت فن‌آوری این سازمان موفق شدیم این سامانه‌ها را راه‌اندازی کنیم که ۱۲ بهمن‌ماه سال گذشته با حضور آقای غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از این سامانه رونمایی شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: ما برای اطمینان کار و به منظور تصدیق اصالت اسناد از سه سامانه استفاده می‌کنیم که از جمله آن سامانه «ثنا» یا همان ثبت نام الکترونیکی، سامانه «شاهکار» و سامانه «ثبت من» است.

وی ادامه داد: نخستین اقدامی که انجام می‌شود در سامانه شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی (شاهکار) است که وقتی شخصی به دفترخانه مراجعه می‌کند و اقدامات اولیه را انجام می‌دهد، به محض اینکه سردفتر شروع به تنظیم سند می‌کند با احراز هویت آن شخص در دفترخانه از طریق سیم کارتی که به نام شخص است پیامکی برای آن ارسال می‌شود که سردفتر ما احراز هویت را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دو اقدام دیگر نیز در این خصوص انجام می‌شود که یکی بحث سامانه ثنا ست که در واقع سامانه الکترونیکی ماست و همان سامانه‌ای است که دستگاه قضایی از آن (برای احراز هویت) استفاده می‌کند و به محض این که سند تنظیم می‌شود جهت اطلاع به ثنای افراد پیامکی مبنی بر نوع تنظیم سند و محل تنظیم سند ارسال می‌شود.

وی افزود: اما سامانه سوم ما سامانه ثبت من به آدرس www.my.ssaa.ir است که اشخاص با ثبت نام در این سامانه و ارائه کد ملی تمام اسنادی که به نام این اشخاص ثبت شده ملاحظه می‌کند اعم از وکالت نامه‌ها و تمام اسنادی که به نام افراد در دفترخانه‌های مختلف ثبت و تنظیم شده، در این سامانه قابل رویت است.

حسن بابایی گفت: این اقداماتی که در سامانه برای (تصدیق اصالت اسناد) انجام شده از بهمن‌ماه سال گذشته در دفترخانه انجام می‌شود و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: گاهی پیش می‌آید که کلاهبرداران با استفاده از ابزارهای پیشرفته و الکترونیکی و با دسترسی به ثنای اشخاص و یا با جعل ثنای اشخاص اقدامات کلاهبردانه‌ای را انجام می‌دهند که با اقداماتی که در سازمان ثبت اسناد انجام داده، درصد خطاها را به شدت کاهش داده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اگر در دستگاه قضایی بررسی شود در این فاصله زمانی که سامانه‌های ما راه‌اندازی شده است به شدت دعاوی و پرونده‌های مربوط به حوزه کلاهبرداری و جعل کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: عمده اشخاصی که به نام صاحبان اسناد، اقدام به این نوع تنظیم اسناد می‌کنند، قطعا از کلاهبرداران و جاعلان حرفه‌ای هستند و با این سه سامانه‌ای که ما تعریف کردیم قطعا این ارتباط و این اقدامات کمتر شده است.

بابایی گفت: خواهشی که از هموطنان داریم این است که حتما به سامانه "ثبت من" مراجعه و ثبت نام کنند و حداقل ماهی یک بار سامانه خودشان را چک کنند که این ثبت نام با کد ملی انجام می‌شود، همین که مشخصات افراد ثبت شد پیامکی به افراد ارسال می‌شود که با ارائه شماره موبایل و تلفن همراه افراد در سامانه تمام نقل و انتقالات در دفترخانه‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

وی افزود: ثبت نام در سامانه ثبت من هزینه‌ای ندارد و افراد با مراجعه به سیستم و یا از طریق تلفن همراه به راحتی با ارائه کد ملی خودشان و دریافت کد امنیتی به این سامانه وارد می‌شوند و تمام نقل و انتقالات را ملاحظه می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر