حجت الاسلام رفیعی: امامت از نظر اهل سنت چیزی شبیه انتخابات ریاست جمهوری است، اما در شیعه اینگونه نیست و امام جامعه از سوی خداوند انتخاب می شود
کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: امامت از نظر اهل سنت چیزی شبیه انتخابات ریاست جمهوری است و فردی که دارای شرایط خاصی است می تواند امام شود اما لزومی ندارد این امام از سوی خداوند تعیین شده باشد لذا معاویه هم امام جامعه شد اما در عرف شیعه امامت انتصابی از سوی خداوند است و انتخابی نیست.
به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام و المسلمین رفیعی به مناسبت نیمه شعبان که در حرم بانوی کرامت سخنرانی می کرد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در بین مسلمانان پس از رحلت نبی گرامی اسلام مورد اختلاف واقع شد موضوع جانشینی و امامت است.
وی افزود: رسول خدا مدت ۲۳ سال اسلام را بر مردم عرضه نمود و به فاصله کمی دین اسلام تمام مکه و مدینه را فرا گرفت و بسیاری از کشورهای دیگر از محتوای اسلام مطلع شدند.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی تاکید کرد: مسلمانان در اصل توحید و نبوت و احکام اصلی با همدیگر اختلافی نداشتند اما یکی از اساسی ترین مباحث اخلاف موضوع امامت شد در حالیکه هیچ مسلمانی قائل به این نبود که هیچ جامعه ای امام و حجت نمی خواهد اما با این حال دچار اخلاف شدند.
کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خاطر نشان کرد: امامت از نظر اهل سنت چیزی شبیه انتخابات ریاست جمهوری است و فردی که دارای شرایط خاصی است می تواند امام شود اما لزومی ندارد این امام از سوی خداوند تعیین شده باشد لذا معاویه هم امام جامعه شد اما در عرف شیعه امامت انتصابی از سوی خداوند است و انتخابی نیست و امام جامعه دارای دو مقام حکومت داری و مقام دینی و تشریعی است و صفاتی که شیعه برای امام جامعه قائل است نمی تواند منتخب مردم باشد و حتما باید از سوی خداوند انتخاب و تعیین شود.
وی یادآور شد: داشتن ولایت، معجزه، کرامت و… از دیگر صفاتی که لازم و واجب است امام جامعه آن را داشته باشد به همین خاطر اعتقاد شیعه این است که در واقعه غدیر نبی گرامی اسلام حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام جامعه به دستور خداوند تعیین نمودند.
استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: بعد از رحلت رسول خدا، نقشه راهی که پیامبر ترسیم نموده بودند اجرا نشد و امامت و حکومت داری حضرت علیه السلام به حاشیه رانده شد و بعد از آن نیز در طول ۲۵۰ سال بعد با اینکه ائمه معصومین در حقیقت امام و منصوب از طرف خداوند بودند اما قدرت و حکومت را در دست نداشتند.
سخنران حرم بانوی کرامت افزود: خداوند در منظومه اداره جامعه یک نقشه راهی را ترسیم نموده به نام امام زمان علیه السلام که در نهایت صالحان حاکم در کره خاکی خواهند شد و تمام آرزوهای انبیاء و صلحا تحقق خواهد یافت.
وی تاکید کرد: تمام ائمه معصومین منتظر تحقق حکومت مهدوی در تمام کره خاکی هستند و امام زمان علیه السلام تا زمانیکه ظرفیت این اتفاق مهم در جامعه ایجاد شود باید درپرده غیبت بماند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی خاطر نشان کرد: هیچ موضوعی در اسلام به اندازه موضوع امامت محل اختلاف نیست و تمامی وقایعی مثل حادثه کربلا به خاطر عدم قبول مسئله امامت از سوی حاکمان روی داد.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: یکی از آیاتی که در مورد امام زمان علیه السلام است، آیه ۵۴ سوره مائده است که در این آیه پنج ویژگی ذکر شده که طبق روایات این صفات در خصوص و ویژگی یاران امام زمان علیه السلام است.
وی افزود: یاران و پیروان حضرت حجت، در دوران غیبت، خدا را دوست دارند و خداوند نیز آن ها را دوست دارد و به همین خاطر اولین ویژگی مهدوی یاوران، خدا محوری و خدا دوستی است.
استاد حوزه علمیه تاکید کرد: داشتن تواضع دومین ویژگی یاران امام زمان علیه السلام و از خود محوری و تکبر به دور هستند و به دنبال انباشت ثروت، تکاثر و فخر فروشی نیستند و به مومنین آزار نمی رسانند.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی اظهار داشت: یاران حضرت حجت در مقابل دشمن استوار و محکم هستند و هزینه می دهند اما خوار و ذلیل نمی شوند و اهل جبهه و جهاد در راه خدا هستند و این سومین و چهارمین ویژگی مهدی یاوران است.
وی خاطر نشان کرد: پنجمین ویژگی مهدی یاوران این است که از سرزنش و شماتت دیگران و از شبهه افکنی ها هراسی ندارند.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی در پایان گفت: عده ای در فضای مجازی برای جذب طرفدار به دنبال نفی آیات قرآن هستند و اعتقادات شیعه را به سخره می گیرند و به بهانه های مختلف اصول دین را منکر می شوند.