علیزاده طباطبایی: حتی در آمریکا هم اگر مردی همسرش را در حال زنا ببیند و مرتکب قتل شود چنین قتلی مشمول مجازات قتل غیرعمد میشود
وکیل دادگستری با اشاره به قتل «مونا حیدری» و قتل ناموسی که در اهواز رخ داد گفت: در قانون مجازات عمومی قبل از انقلاب هم که جزای اسلامی حاکم نشده بود در ماده ۱۷۹ نهتنها به شوهر بلکه به پدر و برادر هم که همسر یا دختر یا خواهر خود را در چنین حالتی ببینند معافیت از مجازات داده شده بود و حتی در کشور های دیگر هم – حتی در قوانین آمریکا- مردی را که همسر خود را در حال زنا ببیند و مرتکب قتل زانی و زانیه شود چنین قتلی را مشمول قتل غیرعمد میدانند و به مجازات قتل غیرعمد محکوم میشود.
به گزارش دیده بان ایران؛ مردی اهوازی سر همسر ۱۷ساله خود را برید، جنازه بیسر را رها کرد و سر بریده مونا حیدری را در معابر عمومی شهر اهواز چرخاند. مجازات شوهر قاتل چیست؟ آیا او اعدام می شود؟. خانواده مرد اهوازی می گویند او به دلیل خیانت زن حق قتل وی را داشته است و قصاصی در کار نخواهد بود.
به نظر می رسید بسیاری از قتل های ناموسی با استناد و اتکا مردان به موضوع فقهی و حقوقی «مهدورالدم» بودن زن صورت می پذیرد و با اطمینان خاطر از این مساله می دانند که طناب دار و قصاص از آن ها دور می ماند. همسر مونا حیدری که سر او را در مقابل دوربین های موبایل در خیابان می چرخانده نیز همین ادعا را مطرح کرده و مدعی مهدورالدم بودن همسرش شده است .
سید محمود علیزاده طباطبایی ، وکیل دادگستری درباره قتل زن به دست شوهر گفت: در حالت عادی و عمومی قتل همسر به دست شوهر، با قتلهای دیگر هیچ تفاوتی ندارد و مستوجب قصاص است و همانند قتل زن دیگری به دست مرد، برای اجرای قصاص، درخواست اولیای دم مقتول و پرداخت نصف دیه الزامی است.
وی همچنین درباره مساله قتل های ناموسی تاکید کرد: نهادینه شدن خشونت علیه زنان در جامعه ما نتیجه آموزشهای اشتباه و فرهنگسازی غلط است ، بایستی علل وقوع قتلهای ناموسی به طور علمی بررسی شود و چرا که در فرهنگ اصیل اسلامی غیرت ناموسی که به قتل زن منجر شود جایگاهی ندارد و برخی مقررات غیرمعقول منجر به تکرار این فجایع شده است.
علیزاده طباطبایی درباره موضوع مهدورالدم بودن نیز تاکید کرد: واژه و مفهوم مهدورالدم از در مواد ۳۰۲ و ۳۰۳ و ۶۳۰ بر می آید که بر اساس ماده ۶۳۰ هر گاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد میتواند در همان حال آنان را به قتل برساند و از مجازات هم معاف میباشد ، البته از نظر فقهی در ارتباط با مجوز قتل اختلافنظر وجود دارد و قتل زن نیاز به اثبات زنای وی دارد در غیر اینصورت شوهری که مرتکب چنین قتلی شده به قصاص محکوم میشود.
وی خاطر نشان کرد:از نظر سیاست جزائی اسلام تا جرم کسی ثابت نشود نمیتوان او را مجازات کرد و محاکمه غیابی در حق الله ممنوع است و نمیتوان بدون اینکه دفاعیات زن و مرد زناکار را شنید به شوهر اجازه داد خود حکم صادر کند و حکم را اجرا کند و چهبسا اگر دفاعیات آنها شنیده شود، معلوم شود که آنها از نظر شرعی مستحق مرگ نیستند.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره اختلاف نظر فقها درباره مساله قصاص زن توسط مرد با استناد به مهدورالدم بودن وی، گفت: بر اساس نظرات برخی فقها از جمله آیتالله خوئی حتی اگر بتوان زنا را ثابت کرد باز هم مجازات قاتل را قصاص میدانند و دلیل آن را روایتی از امام صادق(ع) است که می گوید حتی اگر مردی با چشم خود هم زنای همسرش را دید باز هم حد این موضوع ۴ شاهد است یعنی وقتی ۴ شاهد وجود ندارد خداوند توصیه به چشمپوشی میکنند.
وی افزود: روایت صحیحالسند دیگری از امام صادق(ع) در وسائلالشیعه قید شده که امام صادق میفرمایند مردی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت ای رسول خدا زنم دست لمسکنندهای را دور نمیکند یعنی هر کس به او مراجعه میکند جواب مثبت میشنود و به راحتی مرتکب زنای محصنه میشود. پیامبر(ص) فرمودند طلاقش بده گفت دوستش دارم فرمودند پس نگهشدار !
علیزاده طباطبایی با بیان این که این قوانین تنها مختص ایران نیست، تاکید کرد: در قانون مجازات عمومی قبل از انقلاب هم که جزای اسلامی حاکم نشده بود در ماده ۱۷۹ نهتنها به شوهر بلکه به پدر و برادر هم که همسر یا دختر یا خواهر خود را در چنین حالتی ببینند معافیت از مجازات داده شده بود و حتی در کشور های دیگر هم – حتی در قوانین آمریکا- مردی را که همسر خود را در حال زنا ببیند و مرتکب قتل زانی و زانیه شود چنین قتلی را مشمول قتل غیرعمد میدانند و به مجازات قتل غیرعمد محکوم میشود پس چنین قوانینی انحصارا ریشه فقهی و دینی ندارد و خاص کشور ایران هم نیست./ جمهوریت