راز بزرگ و مرموز هوانوردی؛ جستجویی تازه برای کشف سرنوشت پرواز اماچ ۳۷۰
وزیر حمل و نقل مالزی روز سه شنبه اعلام کرد یک شرکت فناوری رباتیک دریایی مستقر در تگزاس، جستجوی جدیدی را برای یافتن هواپیمای شرکت هوایی مالزی که در سال ۲۰۱۴ در اقیانوس هند ناپدید شده بود، آغاز کرده است. یک دهه پس از ناپدید شدن هواپیمای پرواز اماچ ۳۷۰ مالزی، که یکی از بزرگترین معماهای تاریخ هوانوردی تلقی میشود، جستجوهای تازهای برای یافتن آن آغاز شده است.

به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ وزیر حمل و نقل مالزی روز سه شنبه اعلام کرد یک شرکت فناوری رباتیک دریایی مستقر در تگزاس، جستجوی جدیدی را برای یافتن هواپیمای شرکت هوایی مالزی که در سال ۲۰۱۴ در اقیانوس هند ناپدید شده بود، آغاز کرده است.
یک دهه پس از ناپدید شدن هواپیمای پرواز اماچ ۳۷۰ مالزی، که یکی از بزرگترین معماهای تاریخ هوانوردی تلقی میشود، جستجوهای تازهای برای یافتن آن آغاز شده است.
آنتونی لوک، وزیر حملونقل مالزی روز سهشنبه گفت، شرکت اکتشاف دریایی «اوشن اینفینیتی» (Ocean Infinity) کار جستجوی هواپیمای مفقود شده را ازسرگرفته است.
آقای لوک به خبرنگاران گفت که جزئیات قرارداد بین مالزی و شرکت «اوشن اینفینیتی» هنوز در حال نهایی شدن هستند. وی همزمان از «اقدام سریع این شرکت در استقرار کشتیهای خود» برای شروع عملیات جستجوی هواپیما که در مارس ۲۰۱۴ ناپدید شده بود، استقبال کرد.
لوک گفت که جزئیات مربوط به مدت زمانی که جستجو طول خواهد کشید هنوز نهایی نشدهاند. او در مورد اینکه این شرکت از چه زمانی جستجو را آغاز کرده است، اشارهای نکرد.
دولت مالزی در ماه دسامبر اعلام کرد که با آغاز جستجویی جدید برای پرواز اماچ ۳۷۰ موافقت کرده است.
هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ حامل ۲۳۹ سرنشین در ۸ مارس ۲۰۱۴ (۱۷ اسفند ۹۲) هنگام پرواز از کوالالامپور به پکن از صفحه رادار ناپدید شد.
دو سوم مسافران چینی بودند، و سایر حاضرین از کشورهای متعددی چون مالزی، اندونزی، استرالیا، هند، آمریکا، هلند و فرانسه بودند.
ردی از هواپیما و یا لاشه آن با وجود بزرگترین جستجو در تاریخ هوانوردی، هرگز پیدا نشد.
گریس ناتان ۳۶ ساله اهل مالزی که مادرش را در هواپیمای ناپدیدشده از دست داد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «از اینکه جستجو پس از چنین وقفه ای طولانی بار دیگر از سر گرفته شده است، بسیار خشنود و راضی هستیم.»
جاکیتا گونزالس، ۶۲ ساله، همسر پاتریک گومز، ناظر پرواز اماچ ۳۷۰، گفت امیدوار است که از سرگیری جستجو باعث تسلی خاطر خانوادهاش شود.
او در مورد هواپیمای ناپدید شده گفت: «ما فقط می خواهیم بدانیم کجاست و چه اتفاقی افتاده است. خاطرات این حادثه هنوز برای ما زنده و تازه است.»
جستجوهایی که ره به جایی نبرد
آقای لوک در ماه دسامبر تایید کرد که مانند توافق سابق با شرکت «اوشن اینفنیتی»، در قرارداد جدید نیز دولت تنها در صورت یافتن هواپیما هزینه جستجو را به این شرکت پرداخت خواهد کرد.
بر اساس گفتههای آقای لوک، قرارداد پیشین به مدت ۱۸ ماه بود و دولت مالزی قرار بود در صورت پیدا شدن هواپیما ۷۰ میلیون دلار به شرکت پرداخت کند.
شرکت «اوشن اینفینیتی»، مستقر در بریتانیا و ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ جستجوی ناموفقی را برای پیدا کردن هواپیما انجام داد.
جستجوهای عظیم این شرکت با همکاری استرالیا سه سال طول کشید و نهایتا در ژانویه ۲۰۱۷ به حالت تعلیق درآمد. این عملیات جستجو ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر مربع در اقیانوس هند را پوشش داد.
لوک در ماه دسامبر گفت که منطقه جدیدی به وسعت ۱۵۰۰۰ کیلومتر مربع در جنوب اقیانوس هند توسط «اوشن اینفنیتی» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آقای لوک روز سهشنبه در مورد عملیت جتجوی تازه این شرکت گفت: «آنها تمام دادهها را جمعآوری کردهاند و اطمینان دارند که منطقه جستجوی فعلی منطقیتر است». او افزود: «آنها ما را متقاعد کردهاند که آماده هستند.»
ناپدید شدن این هواپیما مدتها موضوع تئوریهای متنوع بوده است، از جمله اینکه زهاری احمدشاه، خلبان هواپیما دست عامل ناپدید شدن و کشتهشدن سرنشینانان آن بوده است.
گزارش نهایی درباره این فاجعه که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد به نقصهای کنترل ترافیک هوایی اشاره داشت و تصریح میکرد که مسیر هواپیما به صورت غیرخودکارتغییر کرده است.
منبع: یورونیوز