علوی، عضو شورای شهر: در سال آینده ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای گردشگری پایتخت پیشبینی شده است/ توافق شورا و شهرداری درباره اساسنامه «شرکت گردشگری شهر تهران»
احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این که در بودجه ۱۴۰۴ شهرداری، حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای حوزه گردشگری اعم از برگزاری تورهای گردشگری یا مرمت آثار میراثی و تاریخی، اعتبار در نظر گرفته شده است، به دیدهبان ایران گفت: شورا و شهرداری توافق کردهاند که بهجای تاسیس سازمان گردشگری، یک ساختار و همچنین یک شرکت تخصصی را برای توسعه گردشگری در شهر تهران ایجاد کنند. در همین راستا، شهرداری در حال معرفی یک شرکت به عنوان شرکت گردشگری شهر تهران است؛ یعنی شهرداری باید یکی از شرکتهای زیرمجموعه خود را که مرتبط با گردشگری است، معرفی کند تا به «شرکت گردشگری شهر تهران» تبدیل شود. اساسنامه پیشنهادی این شرکت با جمعبندی بین شهرداری و شورای شهر آماده شده است.

دیدهبان ایران؛ پریسا هاشمی: شرکت گردشگری شهرداری تهران چندین طرح گردشگری را با هدف ارتقای صنعت گردشگری شهری و ایجاد تجربهای نو برای شهروندان و گردشگرانی که مقصدشان پایتخت ایران است، رو نمایی کرده و هر ساله نوروز را برای جذب گردشگر هدف قرار میدهد.
در هر دوره مدیریت شهری نیز استراتژی و چشمانداز جدیدی برای این شرکت ترسیم میشود؛ در یک دوره توسعه گردشگری شهری و دیجیتالی شدن خدمات مطرح میشود و در دوره دیگر از گسترش همکاریهای بینالمللی و جذب گردشگران خارجیی خبر میرسد؛ یک دوره ایجاد رویدادها و فستیوالهای گردشگری شهری هدف میشود و دوره دیگر درباره حمایت مدیریت شهری از جذب سرمایهگذاری برای پیدایش رویکردی نوآورانه و توسعهمحور سخن گفته میشود.
اما با همه این احوالات و طرحهایی که در سالهای گذشته اجرایی شده است، هنوز هم تهران مقصد گردشگری نیست و تنها مقصد سفرهای اداری است و شهری که امکانات نیمبند سلامت و البته دانشگاههایش مردم و دانشجویان را در دیگر نقاط محروم از امکانات سلامت و تحصیل مناسب، به پایتخت میکشاند. با این وجود، امید مدیران شهری برای ساخت پایتختی جذاب برای گردشگران، هنوز ناامید نشده است.
در همین راستا سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار دیدهبان ایران درباره آخرین برنامهریزیهای مدیریت شهری برای ایجاد سازمان گردشگری، توضیح داد: «شهرداری تهران در موضوع گردشگری و میراث فرهنگی فضاهای زیادی را در اختیار دارد. از دارآباد، درکه، دربند در منطقه یک وکوههای بیبی شهربانو در منطقه 20 گرفته تا شهربازیها، دریاچه خلیج فارس، تپههای عباسآباد، 80 موزه و خانه موزه و ... همه در اختیار شهرداری است. اما در دورههای قبلی مدیریت شهری، جای این که مردم حس کنند که شهرداری خدمات گردشگری به شهروندان ارائه میکند، خالی بود.»
او با بیان این که هرکدام از مجموعههای گردشگری شهر تهران، زیرمجموعه بخشی از شهرداری است، افزود: «به همین دلیل، مدیریت و سیاستگذاری واحدی در حوزه گردشگری وجود نداشت. به عنوان مثال، دریاچه خلیج فارس اول زیرمجموعه بازنشستگی شهرداری تهران بود و پس از گذشت سالها، زیرمجموعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قرار گرفت. شهربازیهای تهران نیز تحت نظر خدمات شهری تهران است و هیچ ارتباطی با برنامهریزی بخش فرهنگی و اجتماعی ندارد. موزهها نیز با همین شرایط روبهرو هستند و بخشی از آنها تحت نظارت سازمان زیباسازی است و تصمیمگیری بخش دیگر موزهها در مناطق شهرداری انجام میشود. این نقطه ضعف باعث میشد که برنامهریزی و سیاستگذاری تخصصی برای حوزه گردشگری صورت نگیرد. به همین دلیل، جایی که قرار است برای اوقات فراغت مردم برنامهریزی کند، از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر باز است؛ یعنی زمان فراغت مردم این مراکز تعطیل هستند.»
رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: «مجموعه این نکات از دورههای مختلف شورای شهر تهران را به این نتیجه رسانده بود که باید یک ساختار گردشگری ایجاد شود. نهایتا در دوره پنجم شورای شهر تهران در مصوبات احکام برنامه، شهرداری مکلف به ایجاد سازمان گردشگری شد، اما آن دوره این اتفاق نیفتاد. دوره ششم هم ما این موضوع را پیگیری کردیم و بالاخره در برنامه ۴ ساله گنجانده شد. البته این کار راحت نبود. تشکیل سازمان فرآیند پیچیده بود و باید یک شرکت منحل میشد تا یک سازمان شروع به کار کند پس از آن هم باید تاییدیه سازمان امور استخدامی را میگرفتیم.»
او بیان کرد: «نهایتا با شهرداری به این جمعبندی رسیدیم که به جای الزام شهرداری به تشکیل یک سازمان با عنوان گردشگری، مدیریت شهری را به ایجاد ساختار گردشگری ملزم کنیم. در حال حاضر شهرداری در حال معرفی یک شرکت به عنوان شرکت گردشگری شهر تهران است؛ یعنی شهرداری باید یکی از شرکتهای زیرمجموعه خود را که مرتبط با گردشگری است، معرفی کند. اساسنامه پیشنهادی این شرکت با جمعبندی بین شهرداری و شورای شهر آماده شده است. از سوی دیگر ساختار گردشگری هم بین کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران و شهرداری مصوب شده است. باید شرکت معرفی شود تا اصلاحات در ساختار و اساسنامه آن انجام شود.»
علوی در تشریح بودجه گردشگری شهرداری تهران نیز خاطرنشان کرد: «در دوره کنونی یعنی دوره ششم مدیریت شهری پایتخت، نگاه ویژهای به حوزه گردشگری وجود دارد و به همین سبب، بودجه تورها و مرمت اماکن گردشگری و میراثی، رشد قابل توجهی نسبت به دورههای قبل داشته است؛ در همین راستا، مسیر طبیعت در منطقه ۲ و ۵ افتتاح شد و پروژه باغراه حضرت زهرا (س) سرعت بیشتری به خود گرفت و بخش قابل توجهی از آن آماده بهره برداری است. اماکن میراثی مانند خانه وثوقالدوله، خانه فروغ و... که نیاز به مرمت داشت نیز در حال مرمت یا آماده بهرهبرداری است.»
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: «در دوره کنونی مدیریت شهری، طراحی، اجرا یا اتمام فضاهایی مانند مسیرهای گردشگری، غذایی، کودک، بام ری و... انجام شده است. به واسطه اعتبارات خوب در حوزه گردشگری، اجرای برنامهها نیز سرعت خوبی به خود گرفته است. در بودجه ۱۴۰۴ شهرداری تهران، حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای حوزه گردشگری اعم از برگزاری تورهای گردشگری یا مرمت آثار میراثی و تاریخی، اعتبار در نظر گرفته شده است. البته بودجههای غیرمستقیم بسیاری هم در سازمان بوستانها و فضای سبز و دیگر مجموعههای شهرداری وجود دارد که امیدواریم به ثمر بنشیند.»
رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران در پایان گفت: «تاسیس شرکت گردشگری با توجه به تقویت یکی از شرکتهای موجود، هزینه چندانی ندارد. احتمالاً یکی، دو معاونت فرهنگی به آن اضافه میکنیم، اما زیرساختهای فیزیکی، نیروی انسانی و ساختمانی آن موجود است و تنها فعالیت این شرکت توسعه پیدا خواهد کرد.»
منبع: دیدهبان ایران