کد خبر: 215928
A

توقف مذاکرات برای ادغام خودروسازان ژاپنی / مدیرعامل نیسان: تمرکز مذاکرات از ایجاد یک شرکت هلدینگ مشترک، به سمت تبدیل نیسان به یک شرکت تابعه هوندا منحرف شده بود

سه خودروساز ژاپنی هوندا، نیسان و میتسوبیشی روز پنجشنبه ۱۳ فوریه (۲۵ بهمن) اعلام کردند که مذاکرات برای ادغام این شرکت‌ها را متوقف کردند.

توقف مذاکرات برای ادغام خودروسازان ژاپنی / مدیرعامل نیسان: تمرکز مذاکرات از ایجاد یک شرکت هلدینگ مشترک، به سمت تبدیل نیسان به یک شرکت تابعه هوندا منحرف شده بود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ سه خودروساز ژاپنی هوندا، نیسان و میتسوبیشی روز پنجشنبه ۱۳ فوریه (۲۵ بهمن) اعلام کردند که مذاکرات برای ادغام این شرکت‌ها را متوقف کردند.

ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان اظهار داشت که تمرکز اصلی مذاکرات از ایجاد یک شرکت هلدینگ مشترک، به سمت تبدیل شدن نیسان به یک شرکت تابعه‌ی هوندا منحرف شده بود.

او در یک نشست خبری گفت: «هدف این بود که با همکاری یکدیگر در رقابت جهانی پیروز شویم، اما این رویکرد نمی‌توانست پتانسیل‌های نیسان را تحقق ‌بخشید، بنابراین نتوانستم آن را بپذیرم.» او تأکید کرد که نیسان به‌دنبال احیای خود بدون مشارکت هوندا خواهد بود.

در همین حال، توشی‌هیرو میبه، مدیرعامل هوندا در یک کنفرانس خبری جداگانه اعلام کرد که هوندا پیشنهاد مبادله سهام را مطرح کرده بود تا روند تصمیم‌گیری را سرعت ببخشد.

آقای میبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «واقعاً نا امید شده‌ام. احساس می‌کردم که این همکاری پتانسیل بالایی دارد، ولی در عین حال می‌دانستم که برای تحقق آن، اقداماتی سخت و دردناک لازم خواهد بود.»

طبق بیانیه‌ای مشترک، این خودروسازان توافق کردند که به مذاکرات خود برای ایجاد ساختار همکاری پایان دهند. این تصمیم در جلسات هیات‌مدیره هر یک از شرکت‌ها نیز به تصویب رسید.

شرکت‌های هوندا و نیسان در دسامبر اعلام کرده بودند که قصد دارند برای ایجاد یک شرکت هلدینگ مشترک مذاکره کنند. میتسوبیشی نیز گفته بود که در حال بررسی پیوستن به این گروه است.

در صنعتی که با ورود رقبای قدرتمندی مانند تسلا و بی‌وای‌دی و همچنین گذار به برقـی‌سازی خودروها دچار تحول شده است، این تلاش از همان ابتدا تحلیلگران را سردرگم کرده بود؛ چراکه مزایای این ادغام برای هیچ‌یک از شرکت‌ها به طور کامل مشخص نبود. این در حالی است که سبد محصولات و نقاط قوت آن‌ها تا حد زیادی با یکدیگر همپوشانی دارد.

هوندا و نیسان در ابتدا اعلام کرده بودند که قصد دارند تا ماه ژوئن توافق نهایی را امضا کرده و تا ماه اوت شرکت هلدینگ مشترک را تأسیس کنند.

با تمام این تفاصیل، این سه خودروساز روز پنجشنبه تأکید کردند که همچنان در زمینه خودروهای برقی و خودروهای هوشمند، از جمله در زمینه فناوری ماشین‌های خودران با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

رسانه‌های ژاپنی در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره شکست مذاکرات منتشر کرده بودند و به منابعی نامشخص استناد می‌کردند. برخی از این گزارش‌ها حاکی از آن بودند که نیسان از تبدیل شدن به یک بازیگر کوچک در شراکت با هوندا ناراضی بوده است.

آقای میبه ادعا کرد که چیزی درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه فاکسکان تایوان در حال بررسی خرید سهام نیسان است، نشنیده یا از آن اطلاعی ندارد.

آقای اوچیدا نیز تأکید کرد که نیسان هیچ گفت‌وگوی رسمی با فاکسکان نداشته است، اما خاطرنشان کرد که این شرکت در تلاش برای احیا، گزینه‌های مختلفی را بررسی خواهد کرد. او وعده داد که طی یک ماه آینده برنامه‌ای دقیق‌تر برای بازگشت نیسان به مسیر رشد ارائه خواهد شد.

ضرردهی شرکت‌های ژاپنی

هوندا از نظر مالی در شرایط بسیار بهتری قرار دارد و قرار بود نقش رهبری را در تیم اجرایی مشترک بر عهده بگیرد.

هوندا روز پنجشنبه گزارش داد که سود خالص این شرکت در بازه آوریل تا دسامبر ۲۰۲۴ با ۷ درصد کاهش به ۸۰۵ میلیارد ین (۵ میلیارد دلار) رسیده است.

نیسان در سه‌ماهه ژوئیه تا سپتامبر با زیان مالی مواجه شد، فروش خودروهای آن کاهش یافت و این شرکت را مجبور کرد ۹,۰۰۰ شغل را تعدیل کند. در آن زمان، اوچیدا برای پذیرش مسئولیت این نتایج، ۵۰ از حقوق خود را کاهش داد.

نیسان روز پنجشنبه اعلام کرد که سود خالص این شرکت در بازه آوریل تا دسامبر به‌شدت سقوط کرده و از ۳۲۵ میلیارد ین (۲.۱ میلیارد دلار) در سال گذشته به تنها ۵.۱ میلیارد ین (۳۳ میلیون دلار) رسیده است.

همچنین، این شرکت برای سال مالی منتهی به مارس، زیان ۸۰ میلیارد ینی (۵۱۹ میلیون دلاری) را پیش‌بینی کرده است.

زمانی که خبرنگاران از آقای اوچیدا پرسیدند که آیا برای پذیرش مسئولیت این نتایج استعفا خواهد داد، او اعلام کرد که آماده کناره‌گیری است، اما تصمیم‌گیری نهایی بر عهده هیات‌مدیره خواهد بود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر