ابهامات بهکارگیری تراموا در تهران/برق، تکنسین و تعمیرگاه تراموا روی هوا/ تکرار تجربه نمایشی احمدی نژاد توسط زاکانی
شهردار تهران در حالی اصرار به ایجاد مُد جدید حمل و نقلی در پایتخت دارد که به عقیده کارشناسان این حوزه، این اقدام تنها کاری نمایشی و بیاثر است. اصرار علیرضا زاکانی بر ورود دو دستگاه تراموا به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت با وجود این که زیرساختهای لازم برای ایجاد این مُد جدید حملونقلی فراهم نیست، بسیاری را به یاد دوران محمود احمدینژاد در شهرداری تهران میاندازد که اصرار بر ساخت و احداث مونوریل داشت و بودجههایی هم هزینه کرد، اما به نتیجه نرسید و در نطفه خفه شد.
به گزارش سایت دیدهبان ایران، روزی نیست که از تریبون سینهچاکان علیرضا زاکانی، شهردار تهران در شورای شهر تهران و در حوزه خبر وابسته به مدیریت شهری ششم، خبری در حوزه حملونقلی پایتخت رسانهای نشود. اخباری که نهتنها نفعی برای مدیریت زاکانی در شهرداری تهران ندارد، بلکه با انتشار آنها ابعاد تازهای از پشت پرده آن افشا میشود. اگر از عددسازی و آمار مبهم ورود و بهکارگیری تاکسیهای برقی از سوی شهرداری تهران بگذریم، چند صباحی است که بخش زیادی از هزینههای مرکز ارتباطات شهرداری تنها برای برجسته کردن خبر ورود تنها ۲ دستگاه تراموا به پایتخت صرف میشود.
پزشکیان از تراموای تهران رونمایی میکند؟
مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در حال حاضر بیشترین اخبار خود را به ورود تراموای چرخ لاستیکی معروف و تخریب کارشناسان این حوزه اختصاص داده است.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در تازهترین اظهارنظر خود از رونمایی ۲ دستگاه تراموا در دهه فجر با حضور رئیسجمهور خبر داده است، اما پرسشی که مطرح میشود این است که آیا تراموا آن هم از نوع چرخ لاستیکی به درد کلانشهری به نام تهران میخورد یا خیر؟
کلانشهر تهران با مساحتی بیش از ۷۴۰ کیلومتر مربع دارای شریانهای متعددی است که برای هر یک از آنها باید به اقتضاء نوع معبر مُد حمل و نقل عمومی مناسب در نظر گرفت تا گره ترافیکی ایجاد نشود و باری از روی دوش ترافیک تهران نیز برداشته شود. سالها از راهاندازی و توسعه ناوگان تندرو اتوبوسرانی یا همان BRT میگذرد، ناوگانی که نقش بهسزایی در کاهش ترافیک و کاهش سفرهای درون شهری توسط خودروهای شخصی شده است. اما این بخش از حوزه حملونقل در دوره کنونی مدیریت شهری با بیمهری روبرو شد، شاید به همین دلیل است که ورود تراموا یک حرکت نمایشی قلمداد شده است.
با آن که تمام کارشناسان بر این عقیدهاند که معابر تهران با شیبهایی که دارد، تحمل تردد تراموا را ندارد. جالب آن که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران تا دو سال پیش با ورود تراموا به تهران مخالف بود، اما حالا با آمدن تراموای چرخ لاستیکی موافقت کرده است.
از سوی دیگر زمانی که محل تامین بودجه خرید این دو دستگاه تراموا ابهاماتی را به وجود آورد و شهرداری تهران مورد هجمه قرار گرفت، اعلام کردند که این دو دستگاه تراموا، هبه چینیها به تهران است و زاکانی پولی بابت آن پرداخته نکرده است. اما سید جعفر تشکر هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اشاره به این موضوع گفته بود: «دلیلی ندارد یک شرکت چینی تصمیم بگیرد تراموا را در تهران بیاورد و تمرد از مصوبات شورا نه منطقی، نه قانونی و نه پذیرفته شده به لحاظ علمی است؛ مگر میشود بگوییم چون یک کشور به ما تراموا هدیه داده است از مصوبات شورا باید چشمپوشی کرد!»
چرا بی.آر.تی نه؟ چرا تراموا آری؟
از موضوعات حائز اهمیت دیگر این است که آیا تراموا برای تهران مناسب است یا خیر؟ به گفته علیرضا زاکانی شهردار تهران قرار است تراموا در خط یک بی ار تی (آزادی به تهرانپارس) به کار گرفته شود. مدیران شهرداری تهران نیز در تعریف تراموا تنها به این موضوع اشاره میکنند که تراموا همان اتوبوس است اما ۳ کابین دارد. اما ابعاد دیگر این موضوع را مطرح نمیکنند که شاید از آن بیاطلاع هستند.
در حالی که ساختار فیزیکی خطوط BRT از جمله عرض خیابان (خط ویژه) و ایستگاههای اتوبوس براساس سفارشات آن زمان ناوگان اتوبوسرانی شرکت واحد شکل گرفته و ساخته شده است و اتوبوسها نیز طبق مدل ایستگاه و ارتفاع آن در دو نوع چپ در و راست در خریداری شده است، حالا شهرداری باید برای تنها دو دستگاه تراموا (که ظرفیت جابهجایی مسافر آن به اندازه ۶ اتوبوس دو کابین است)، ساختار خطوط و ایستگاههای بی.آر.تی را تغییر دهد که حتما در خدمترسانی اتوبوسهای این خط خلل ایجاد خواهد کرد. از دیگر موضوعات حائز اهمیت این که با هزینه این تغییر خطوط و ایستگاهها چندین اتوبوس دوکابین به ناوگان حمل و نقل اضافه کنیم.
برق، تکنسین و تعمیرگاه تراموا روی هوا
یکی دیگر از موارد قابل تامل وجود زیر ساختهای فنی استفاده از ترامواست، زیرساختهایی همچون برق، تکنسین و تعمیرگاه تراموا. پیشتر مدیران شهری اعلام کردند که بر اساس بخشی از قرارداد چینی به مرور تکنولوژی تعمیر تراموا نیز وارد تهران میشود. اما با وجود بدقولی چینیها یا به قول مهدی چمران «نازی که چینیها برای شهرداری کرده» چقدر میتوان به انتقال تکنولوژی تراموا به تهران خوشبین بود؟
تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری خود درباره این بدقولی چینیها توضیح داده و گفته بود: «اخبار دقیقی از چرایی عدم اجرای تعهدات نداریم؛ فقط میدانیم چین از ارائه واگنها استنکاف کرده است و قرار شده که این موضوع از سوی دولت و وزارت خارجه بررسی شود. اما واقعیت این است وقتی یک قرارداد مشمول زمان میشود ممکن است چالشهایی برای آن وجود دارد و به نظر میرسد حتی به خرداد نرسد. تراموا نیازمند زیرساخت های عمرانی، برق، تعمیرگاه، آموزش، قطعات یدکی و دهها مسئله دیگر است. اصل تراموا نادیده گرفتن مصوبات قانونی است.»
ماجرای مونوریل احمدینژاد که در نطفه خفه شد
اصرار شهرداری تهران بسیاری را به یاد دوران محمود احمدینژاد در شهرداری تهران میاندازد که اصرار بر ساخت و احداث مونوریل داشت و بودجههایی هم هزینه کرد، اما به نتیجه نرسید و در نطفه خفه شد. مسلما سرچشمه این رفتارهای علیرضا زاکانی از تفکر احمدی نژاد است. زاکانی کسی است که با دعوت احمدینژاد به صورت جدی وارد عرصه سیاست شد و اکنون هم معاون پارلمانی احمدینژاد را به عنوان معاون اقتصاد و دارایی شهر تهران برگزیده است.
منبع: دیدهبان ایران