کد خبر: 212573
A

ارزان‌ترین ماشین اتومات در بازار+ قیمت/ پنج خودرو اقتصادی برای رهایی از کلاچ و دنده

کف قیمت خودرو اتوماتیک در بازار آزاد به حول‌وحوش ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است

ارزان‌ترین ماشین اتومات در بازار+ قیمت/  پنج خودرو اقتصادی برای رهایی از کلاچ و دنده

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛  ارزان‌ترین ماشین اتومات فعلی ساینا و کوییک سایپا به حساب می‌آیند.

 قیمت ساینا اتوماتیک سایپا در بازار آزاد کمتر از ۶۰۰ میلیون اعلام می‌شود و فروشنده‌های کوییک اتوماتیک روی رقمی نزدیک ۶۲۰ میلیون تومان دست گذاشته‌ا‌ند. دست‌کم پنج تیپ مختلف از ۲۰۷ روی خط تولید ایران‌خودرو حضور دارند که ارزان‌ترین تیپ اتوماتیک را در بازار آزاد به‌طور متوسط ۹۷۰ میلیون تومان می‌فروشند. در بازه خودرو‌های اتوماتیک که کمتر از یک میلیارد تومان خریدوفروش می‌شوند، باید از شاهین G اتوماتیک اسم ببریم. همین شرایط بین خودرو‌های مونتاژی برای جک J۴ وجود دارد و سدان کرمان‌موتور در دسته ارزان‌ترین ماشین اتومات بازار قرار می‌گیرد. 

ساینا اتوماتیک؛ ۵۸۰ میلیون

قیمت ساینا اتوماتیک در بازار آزاد اواخر دی‌ماه امسال به‌طور متوسط ۵۸۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. محصولی که فقط در بازار آزاد پیدا می‌شود و جایی در فهرست محصولات سایپا یا پارس‌خودرو ندارد. ساینا اتوماتیک صفرکیلومتری که به اسم مدل ۱۴۰۳ در بازار خریدوفروش می‌شود، تحت‌عنوان تیپ S شهرت پیدا کرده و از سال ۱۴۰۲ به بازار اضافه شده است.

ساینا S اتوماتیک در دسته ارزان‌ترین سواری‌های اتوماتیک بازار قرار می‌گیرد و به گیربکس شش‌دنده CVT مجهز شده است. موتور ۱.۵ لیتر M۱۵ ساینا S اتوماتیک همان پیشرانه‌ای است که ساینا S دنده‌ای دارد و می‌تواند و ۸۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن‌متر گشتاور خروجی را به چرخ‌ها منتقل کند. 

ساینا S اتوماتیک درمقایسه با ساینا S دنده‌ای مصرف سوخت بیشتری دارد و به‌جای ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، به ۷.۲ لیتر بنزین احتیاج پیدا می‌کند. 

کوییک اتوماتیک؛ ۶۲۰ میلیون 

کوییک اتوماتیک تنها خودرو داخلی است که با کمتر از ۵۰۰ میلیون قابل خریداری است. قیمت کوییک اتوماتیک دقیقا ۴۹۵ میلیون تومان است که البته این رقم را باید قیمت کوییک اتوماتیک در کارخانه بدانیم وگرنه بابت خرید کوییک اتوماتیک در بازار آزاد قریب ۶۲۰ میلیون تومان ردوبدل می‌شود. 

کوییک اتوماتیک از گیربکس CVT استفاده می‌کند. مثل اغلب خودرو‌های اقتصادی سایپا به موتور چهار سیلندر M۱۵ مجهز شده است. بررسی‌ها میزان اشتهای کوییک اتوماتیک سایپا را موقع مصرف سوخت، ۷.۸ لیتر به‌ازای ۱۰۰ کیلومتر نشان می‌دهند که درمقایسه با کوییک دنده‌ای حدود ۱۰ درصد بیشتر است.

شاهین اتوماتیک؛ ۹۰۰ میلیون

شاهین اتوماتیک سال ۱۴۰۲ یعنی نزدیک دو سال بعد عرضه شاهین دند‌ه‌ای به بازار معرفی شد. دومین عضو از خانواده شاهین لقب گرفت، اما نهایتا محصولی به‌اسم شاهین اتوماتیک پلاس نیز به جمع محصولات سایپا اضافه شده و با قیمت بیشتری نسبت به شاهین اتوماتیک راهی خط تولید شد. 

شاهین اتوماتیک G در بازار آزاد نزدیک ۹۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. همین نسخه از شاهین با گیربکس دنده‌ای حدود ۵۵ میلیون قیمت کمتری دارد. خود سایپا، اما شاهین اتوماتیک تیپ G را با قیمتی نزدیک ۷۴۰ میلیون به خریداران تحویل می‌دهد. 

مشخصات شاهین اتوماتیک G تفاوت زیادی با شاهین دنده‌ای G ندارد. هر دو مدل با موتور ۱.۵ لیتر M۱۵T پا به بازار گذاشتند و اتفاقا خیلی از کارشناسان بازار نقطه ضعف شاهین را همین پیشرانه می‌دانند. 

شاهین اتوماتیک تیپ G با این حال اندکی مصرف سوخت بیشتری دارد. نسخه‌های دنده‌ای با ۷.۲ لیتر بنزین می‌توانند حدود ۱۰۰ کیلومتر دوام داشته باشند، اما این عدد برای شاهین اتوماتیک G به ۷.۵ لیتر بنزین می‌رسد. 

پژو ۲۰۷ اتوماتیک؛ ۹۷۰ میلیون

پژو ۲۰۷ با تیپ‌های مختلفی در فهرست محصولات ایران‌خودرو به‌چشم می‌خورد، اما ارزان‌ترین تیپ اتوماتیک آن را در بازار آزاد ۹۷۰ میلیون معامله می‌کنند. 

قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک با موتور TU۵p در این محدوده قیمت قرار دارد، اما اگر کسی خوش‌شانس باشد و موفق به خرید پژو ۲۰۷ اتوماتیک از کارخانه شود، باید حول‌وحوش ۷۷۰ میلیون تومان هزینه کند.

پژو ۲۰۷ اتومایتک با کمک موتور TU۵p قدرتی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار و گشتاور خروجی در حد ۱۴۴ نیوتن‌متر را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر نیازمند ۷.۴ لیتر بنزین است. 

جک J۴؛ ۹۱۵ میلیون 

جک J۴ ارزان‌ترین سواری مونتاژی است و همزمان لقب اقتصادی‌ترین مونتاژی اتومات بازار را یدک می‌کشد. قیمت جک J۴ توسط کرمان‌موتور ۸۸۵ میلیون تومان تعیین شده، اما همین محصول را در بازار آزاد حدود ۳۰ میلیون بیشتر دست به دست می‌شود. 

جک J۴ مثل خیلی از مونتاژی‌ها و وارداتی‌های چینی در ایران، موتور ۱.۵ لیتر دارد. پیشرانه چهار سیلندر جک J۴ قادر به تولید فقط ۱۰۳ اسب‌بخار قدرت و نتیجه کار منجر به شتاب ۱۱ ثانیه‌ای خودرو می‌شود. با این حال مصرف سوخت ۶.۲ لیتری جک J۴ را باید نیمه پر لیوان بدانیم. جک J۴ کرمان‌موتور در دسته خودرو‌های سدان بازار قرار می‌گیرد و با وزن هزار و ۱۱۰ کیلویی، نزدیک ۱۵۰ کیلو از دنا ایران‌خودرو سبک‌تر است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر