کد خبر: 193672
A
روزنامه‌گردی دیده‌بان تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۸۱؛

واکنش دببر شورای عالی امنیت ملی به بیانیه جورج بوش/ حسن روحانی: بیانیه بوش موهن، گستاخانه، موذیانه و مضحک

تیتر اول روزنامه ۳۲ صفحه‌ای همشهری ۲۲ سال قبل امروز شنبه ۲۹ تیر سال ۱۳۸۱ که به قیمت ۴۰۰ ریال منتشر شده بود اختصاص دارد به راهپیمایی ضد آمریکایی مردم ایران در اعتراض به بیانیه ضد ایرانی جورج دبلیو بوش رییس جمهوری آمریکا.

واکنش دببر شورای عالی امنیت ملی به بیانیه جورج بوش/ حسن روحانی: بیانیه بوش موهن، گستاخانه، موذیانه و مضحک

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ تیتر اول روزنامه ۳۲ صفحه‌ای همشهری ۲۲سال قبل امروز شنبه ۲۹ تیر سال ۱۳۸۱ که به قیمت ۴۰۰ ریال منتشر شده بود اختصاص دارد به راهپیمایی ضد آمریکایی مردم ایران در اعتراض به بیانیه ضد ایرانی جورج دبلیو بوش رییس جمهوری آمریکا. از دیگر تیترهای قابل توجه این نشریه اصلاح طلب آن روز  میتوان به اظهارات آیت الله مشکینی درباره نامه آیت الله طاهری امام جمعه مستعفی اصفهان و سخنرانی هاشم آقاجری در همدان اشاره کرد. تیتر اقتصادی روزنامه هم به نقل از وزیر بازرگانی اختصاص دارد به قیمت گذاری نان بصورت استانی. اما سخنان حجت الاسلام حسن روحانی دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره آمریکا در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که در صفحه دوم روزنامه منتشر شده است؛

دبیر شورایعالی امنیت ملی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه دیروز تهران اعلام کرد؛ ملت ایران با اقتدارگرایی و هژمونی (رهبری) آمریکا بر جهان به شدت مخالف است. به گزارش ایرنا حسن روحانی با اشاره به بیانیه جدید جورج بوش رئیس جمهور آمریکا درباره ایران گفت؛ این بیانیه که بر خلاف معمول و بطور مستقیم از طرف خود رئیس جمهور صادر شده، موهن، گستاخانه، موذیانه و مضحک است. 

IMG_20220720_073310_264

روحانی با اشاره به دکترین قبلی بوش، که از ایران و چند کشور دیگر در آن دکترین به عنوان محور شرارت نام برده بود گفت: آن دکترین نیز نه تنها مورد مقاومت مردم ایران قرار گرفت بلکه در صحنه جهانی نیز منزوی شده و هیچ کشوری حتی اروپا و انگلیس نیز از آن حمایت نکردند‌.

دبیر شورایعالی امنیت ملی با اشاره به محتوای بیانیه ۲۱ تیرماه بوش که در آن از آزادی و حقوق بشر برای مردم ایران سخن به میان آمده و عجیب خواندن این اظهارات خاطر نشان ساخت؛ که مگر آمریکا اقدامات مردم ایران از دوران نهضت مشروطه تاکنون‌ را که برای کسب آزادی و عدالت بوده مشاهده نکرده است؟

حسن روحانی، ادعای دیگر بوش در این بیانیه که به مردم ایران گوشزد کرده، هیچ دوستی غیر از آمریکا ندارند را بسیار مضحک دانست و گفت: مردم ایران از ۲۸ مرداد ۳۲ تاکنون، از آمریکا جز دشمنی چیز دیگری مشاهده نکرده اند. روحانی همچنین تصریح کرد: آمریکا سعی کرده در این بیانیه جامعه و ملت ایران را در یک تقسیم بندی قرار داده و میان آنان اختلاف ایجاد کند. 

دبیر شورایعالی امنیت ملی این تقسیم بندی را موذیانه خوانده و تاکید کرد:  در کشور ما اصلاحات به دست امام‌ راحل شروع شده و ادامه یافته است. 

IMG_20220720_073312_705

روحانی با انتقاد از تقسیم بندی که در این بیانیه به عمل آمده و حکومت و حاکمان ایران‌ را به منتخب و غیرمنتخب تقسیم کرده خطاب به دولتمردان آمریکا یادآور شد: خود شما با کشورهایی رابطه دارید که مردم آن تاکنون صندوق رای را ندیده و در انتخابات شرکت نکرده اند. 

دبیر شورایعالی امنیت ملی تاکید کرد که در ایران مقامات کلیدی هم از طرف مردم انتخاب شده و مسئولیت خود را با اتکا به همین آراء آغاز می کنند. حسن روحانی از بیانیه اخیر بوش به عنوان دکترین فشار از بیرون و تغییر از درون یاد نمود و تاکید کرد: آمریکا بدنبال فروپاشی اجتماعی در ایران است و آنچه در این‌ میان مهم است اراده و مقاومت و حضور مردم خواهد بود.

دبیر شورایعالی امنیت ملی در پایان از آمریکا خواست برای روشن شدن افق جدید از اقدامات خصمانه علیه ایران دست برداشته قانون داماتو را لغو کرده بودجه نظامی علیه ایران‌را ملغی کند و اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی را برگرداند‌. وی همچنین از آمریکا خواست؛ احکام دادگاهها علیه دولت ایران را متوقف کرده و فعالیت شرکتهای آمریکایی را آزاد کند‌. 

دبیر شورایعالی امنیت ملی خطاب به دولت آمریکا تصریح کرد که در این صورت افق های جدیدی را مشاهده خواهید کرد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر