کد خبر: 193335
A

کشتی بادبانی ۴۰۰۰ ساله‌ای که در خلیج فارس جولان می‌داد، بازسازی شد / عکس

کارشناسان، کشتی برجامانده از عصر برنز را بازسازی کرده و آن را به راه انداخته‌اند. این کشتی ۱۹ متری که «ماگان» نام دارد، از الواح باستانی الهام گرفته شده و میراث دریایی خلیج‌فارس را زنده نگه‌می‌دارد.

کشتی بادبانی ۴۰۰۰ ساله‌ای که در خلیج فارس جولان می‌داد، بازسازی شد / عکس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کشتی «ماگان» که ۴۰۰۰ سال پیش از نی ساخته‌شده بود؛ برای اولین سفر خود در سواحل ابوظبی در امارات متحده عربی حرکت کرد. تیمی متشکل از ۲۰ متخصص، کشتی را مونتاژ کرده‌اند. آن‌ها از تکنیک‌هایی مشابه روش‌های ۲۱۰۰ قبل از میلاد استفاده کردند. زمانی که این کشتی در اوج خود بود، خلیج‌فارس نیز بخشی مهم از تجارت جهانی دریایی بود.

 بازسازی کشتی ماگان متعلق به عصر برنز با همان ابعاد اصلی، اهمیت مسیرهای تجاری باستانی را برجسته می‌کند. این کشتی طولی در حدود ۲۰ متر دارد. در آن روزگار، کشتی‌های ماگان به‌اندازه‌ای قوی بودند که کالاهایی مانند مس، منسوجات و سنگ‌های نیمه قیمتی را به‌راحتی مبادله می‌کردند.

مبادله عمدتاً در حدود ۴۰۰۰ سال پیش‌بین جوامعی که در بین‌النهرین و دره سند زندگی می‌کردند، انجام می‌شد، در حال حاضر، آن‌ها در مناطق عراق، پاکستان و هند قرار دارند. باستان شناسان، مهندسان و دانشمندان بر این باورند که کشتی‌سازی باستانی می‌تواند به ساخت یک کشتی بی‌نقص در دریا کمک کند. این تیم بر این باور است که این بازسازی، بزرگ‌ترین بازسازی جهان از کشتی ماگان برنز است.

باستان شناسان این ابتکار را عمدتاً برای نشان دادن نوع سبک زندگی مردم در ۴۰۰۰ سال پیش انجام داده‌اند. آن‌ها همچنین قصد داشتند میراث دریایی خلیج فارس را حفظ کنند. طراحی کشتی بر اساس مدل‌های باستانی بود. بخشی از مدل‌سازی به کمک مهندس نیروی دریایی انجام شد که طول، عرض و عمق مناسب قایق را اندازه‌گیری می‌کرد. این کار برای اطمینان از شناور بودن آن باخدمه و محموله بود.

IMG_20240716_170515_890

آن‌ها همچنین با استفاده از ترکیب شواهد متنی، نماد نگاری و باستان‌شناسی منطقه طراحی کشتی را طراحی کردند. شواهد باستانی شامل یک لوح گلی باستانی از عراق است که مقدار زیادی از مواد در آن فهرست شده بود و احتمالاً به‌عنوان فهرست خرید کشتی‌سازی فعالی از آن استفاده می‌شود. شکل ظرف نیز بر اساس مدل‌های گلی باستانی کشف‌شده در عراق است.

کارشناسانی نیز که با ماکت‌های تاریخی کار می‌کردند، قایق را با استفاده از ابزاردستی ساخته بودند. آن‌ها زیاد به تکنیک‌های مدرن تکیه نمی‌کردند. آن‌ها بدنه بیرونی کشتی را با استفاده از ۱۵ تن نی که از منابع محلی تهیه می‌شد، ساختند. سپس چربی‌های حیوانی را روی قاب‌های چوبی پوشاندند و سپس آن را ضدآب کردند.

آن‌ها همچنین قدرت طناب‌ها و دسته‌های نی را آزمایش کردند تا وزن بدنه را آزمایش کنند. نتایج رضایت‌بخش بود. در شواهد باستانی گفته‌شده است که کشتی‌سازان بسیار مراقب بودند تا کشتی فقط از نی، طناب و چوب تشکیل‌شده باشد. هرگونه وجود میخ، پیچ و فلز می‌تواند به کشتی آسیب برساند.

IMG_20240716_170511_802

این کشتی قبلاً آزمایش‌های دریایی و اولین سفر خود را به پایان رسانده است. برای نمایش در موزه ملی امارات نگهداری خواهد شد و آن موزه قصد دارد که این کشتی نادر را همراه با بخشی از تاریخ دریای خلیج‌فارس و تمام اتفاقات فرهنگی در آن دوران به نمایش بگذارد.

منبع: interestingengineering/خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر