کد خبر: 192762
A

پس از ۲ روز هنوز جنگل‌های خاییز کهگیلویه در آتش می‌سوزد / احتمال زنده سوختن برخی از گونه های جانوری

روز گذشته تاکنون جنگل‌های منطقه حفاظت شده خاییز (جنوب کهگیلویه وبویراحمد) در آتش می‌سوزد و امدادگران با دست‌های خالی برای مهار آتش خستگی ناپذیر تلاش می‌کنند، اما میراث طبیعی این بخش از زاگرس در حال نابودی است.

پس از ۲ روز هنوز جنگل‌های خاییز کهگیلویه در آتش می‌سوزد / احتمال زنده سوختن برخی از گونه های جانوری

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  جنگل ها و بلوطستان های زیبای منطقه حفاظت شده خاییز روز گذشته تاکنون در آتش کمبود امکانات امداد هوایی برای اطفای حریق می سوزد و فریادرسی ندارد.

روز گذشته تاکنون جنگل های منطقه حفاظت شده خاییز (جنوب کهگیلویه وبویراحمد) در آتش می سوزد و امدادگران با دست های خالی برای مهار آتش خستگی ناپذیر تلاش می کنند اما میراث طبیعی این بخش از زاگرس در حال نابودی است .

اینجا در نزدیکی روستایی به نام آب کاسه خاموش کردن زبانه های سرخ آتش در منطقه ای سختگذر،وزش شدید باد،گرمای هوا توان امدادگران را ربوده است و فریادهای مسوولان برای تامین یک فروند بالگرد به جایی نرسیده است.

منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائیز) با مساحت ۳۲ هزار ۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد این منطقه واقع در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران ، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است.

این منطقه تپه ماهوری و کوهستانی پوشیده از انواع درخت و درختچه هایی مانند بلوط ( گونه غالب ) ، بنه ، کلخنگ ، بادام وحشی ، ارژن ، خوشک و گون است که با توجه به عبور رودخانه مارون از اطراف این منطقه و پاسگاه محیط بانی، روز به روز گونه های حیات وحش آن در حال افزایش است.

 

منطقه حفاظت شده خاییز که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است دیگر گونه‌های جانوری و شکاری از جمله گرگ، گراز ،کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش) ، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان است پرندگان این منطقه را شامل کبگ، تیهو، شاهین ،بحری، عقاب ،بلوط خور، سارگپه ، را نیز در خود اسکان داده است.

منطقه حفاظت شده خائیز به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور و کهگیلویه و بویراحمد در حوزه شهرستانهای کهگیلویه،گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است.

این منطقه حفاظت شده سال ۱۳۷۷ با توجه به نقش محیط زیستی و اکولوژی منطقه در جادادن گونه های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

 

با توجه به وسعت، پراکندگی، وجود روستاهای اطراف این منطقه، حفاظت بهتر از آن نیازمند تامین نیروی انسانی و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی است.

 

امدادگران از سختی های مهار آتش می گویند

 

یکی از امدادگران حاضر در محل اطفای حریق در منطقه حفاظت شده خاییز می گوید که امدادگران برای رسیدن به منطقه محل آتش سوزی باید هفت ساعت را در هوای گرم و مسیری سخت گذر پیاده روی کنند.

 

هادی سینایی با اشاره به اینکه هر یک از امدادگران باید خود آب،غذا و وسایل مورد نیازش را به همراه داشته باشد تاکید کرد: پیمایش ساعت ها مسیر در منطقه ای سختگذر و با کوله پشتی حداقل به وزن ۲۰ کیلوگرم همه توان امدادگران را گرفته شود.

 

این امدادگر تاکید کرد: جوامع محلی طبیعت دوست استان که همواره از همراهی برای اطفای حریق در عرصه های طبیعی استقبال می کردند این بار به علت دشواری های رسیدن به محل آتش سوزی مشارکت کمرنگ تر از همیشه داشته اند.

 

وی با اشاره به اینکه کهگیلویه وبویراحمد با تامین ۲۰ درصد از نفت کشور ثروتمندترین استان های کشور محسوب می شود تاکید کرد: تامین یک فروند بالگرد برای انتقال امدادگران هنگام اطفای حریق در جنگل ها آسانی است که مشکل شده است.

 

سینایی در مورد پوشش گیاهی خسارت دیده از این آتش سوزی عنوان کرد: مشاهدات نشان می دهد که درختان بلوط و بادام بیشترین آسیب را از این آتش سوزی دیده اند.

 

وی تصریج کرد:احتمال زنده سوختن برخی از گونه های جانوری از دیگر خسارت های این آتش سوزی خواهد بود.

 

درخواست کمک

 

فرماندار شهرستان کهگیلویه هم درخواست کمک فوری و بیشتر نیروهای امدادی و مردمی و همچنین بالگرد و تجهیزات برای خاموش کردن آتش با توجه به سخت گذر بودن و حجم بالای آتش سوزی کرده است.

 

سید حمزه محقق زاده گفت: آتش سوزی جنگل ها و مراتع در منطقه حفاظت شدهه خاییز از چند نقطه به سرعت در حال گسترش است و با وزش بادهای شدید و افزایش دما، مهار آتش‌سوزی دوباره با چالش مواجه و نیاز به همکاری است.

 

وی اظهار کرد: بیشترین حجم آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز و در محدوده روستای «پادوک» است که البته روز دوشنبه این منطقه هم دچار آتش سوزی شده بود.

 

محقق‌زاده تصریح کرد: بخشی از آتش سوزی در روستای «چمران»و حوزه استحفاظی شهرستان بهبهان استان خوزستان است که نیاز به همکاری و کمک آن شهرستان داریم.

 

ضرورت تامین تجهیزات هوایی اطفای حریق

 

همین امسال آتش سوزی در منطقه آب نارون شهرستان کهگیلویه به ۳۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع خسارت زد و البته بهار و تابستان امسال ده ها آتش سوزی کوچک و بزرگ عرصه های طبیعی کوهستانی و سختگذر از سوی امدادگران در کهگیلویه وبویراحمد مهار شد که این امر ضرورت اختصاص یک فروند بالگرد برای انتقال نیروهای امدادرسان را ضروری تر کرده است.

 

استان کهگیلویه وبویراحمد بخشی از سرزمین زیبای زاگرس است که ۸۸۰ هزار هکتار جنگل و ۵۵۰ هزار هکتار مرتع دارد.

 

وجود هفت منطقه حفاظت شده به مساحت ۳۲۰ هزار هکتار که زیستگاه حیات وحش جانوری و گیاهی است از دیگر میراث طبیعی این استان است که برای حفاظت از آن نیاز به تامین بالگرد است.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر