کد خبر: 192272
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۷؛

قرارداد خرید اورانیوم بین ایران و استرالیا

صفحه اول روزنامه اطلاعات روز شنبه ۱۷ تیر سال ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید. حمله و تیراندازی به مسافران ایرانی در ترکیه از سوی راهزنان که یک مسافر ایرانی کشته و ۲ نفر زخمی شدند تیتر اول این جریده عصرگاهی است. ۸۰۰ پلیس ترکیه هم به دانشگاه فنی استانبول حمله کرده و دانشجویان ایرانی را توقیف کرده اند. فرح پهلوی هم درسخنانی بر ایجاد فضای باز سیاسی تاکید کرده و گفته که ایجاد فضای باز سیاسی مشکلاتی دارد و زمان می خواهد تا جا بیفتد.

قرارداد خرید اورانیوم بین ایران و استرالیا

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول روزنامه اطلاعات روز شنبه ۱۷ تیر سال ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید. حمله و تیراندازی به مسافران ایرانی در ترکیه از سوی راهزنان که یک مسافر ایرانی کشته و ۲ نفر زخمی شدند تیتر اول این جریده عصرگاهی است. ۸۰۰ پلیس ترکیه هم به دانشگاه فنی استانبول حمله کرده و دانشجویان ایرانی را توقیف کرده اند.

فرح پهلوی هم درسخنانی بر ایجاد فضای باز سیاسی تاکید کرده و گفته که ایجاد فضای باز سیاسی مشکلاتی دارد و زمان می خواهد تا جا بیفتد.

اطلاعات با چاپ عکسی از یک خانواده سرایدار مدرسه از حادثه تاثر انگیز و کم سابقه در تهران خبر داده که ۴ کودک هنگام بازی در یخچال مدرسه ای زندانی شده و خفه شدند که ۳ فرزند برای سرایدار و دیگری فرزند باجناق او بوده.

اما خطر برخورد هوایی و موشکی سوریه و اسرائیل در لبنان تیتر خارجی روزنامه است و خبر مهم دیگر صفحه اول روزنامه اختصاص دارد به تصادم دو هواپیمای کوچک در آسمان رامسر و کشته شدن خلبانان و سرنشینان این دو هواپیما.

IMG_20240707_074541_680

به صفحه آخر روزنامه می رویم به خبر  خرید اورانیوم از استرالیا توسط ایران بر می خوریم که متن خبر فوق به شرح زیر میباشد؛

ایران و استرالیا تا پایان‌ماه جاری قراردادی جهت تضمین استفاده صلح جویانه از نیروی هسته ای امضاء خواهند کرد و بلافاصله پس از امضاء این قرارداد، مذاکرات نهایی خرید اورانیوم از استرالیا انجام خواهد گرفت و در این زمینه قرارداد دیگری منعقد خواهد شد.

پیش بینی می‌شود از سال ۱۹۸۰ میلادی( ۱۳۵۹ شمسی) صدور سنگ‌ اورانیوم ایران آغاز شود.

این مطلب را روزنامه فایننشال تایمز منتشر ساخت و اضافه کرد ایران و استرالیا ماهها قبل مذاکراتی را در این زمینه آغاز کرده بودند و در آخرین مذاکراتی که مدیران سازمان انرژی اتمی ایران در سال گذشته در استرالیا داشتند طرفین نظرات خود را توجیه کردند. گفتگوهای فوق در سال‌جاری پس از سفر یک مقام‌ عالی‌رتبه بازرگانی استرالیا به تهران به نتیجه رسید.

IMG_20240707_074541_559

ایران در گفتگوهای خود با استرالیا تاکید کرد که نمی خواهد کارخانه های استفاده مجدد از فضولات سوخت اتمی تأسیس کند. همچنین گفته شده است ایران به احتمال زیاد اورانیوم خریدای از استرالیا را نقدا خواهد پرداخت و از اعتبار صادر کننده استفاده نخواهد کرد و خرید اورانیوم را با معامله پایاپای نفت ربط نخواهد داد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر