کد خبر: 192234
A
روزنامه‌گردی دیده‌بان تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۵۸؛

نیروگاه‌های اتمی بوشهر و اهواز تعطیل شدند

هشدار آیت‌الله خمینی درباره طرح توطئه اختلاف بین روحانیت و دانشگاهیان و اینکه بعضی منبری‌های نادان و بعضی دانشگاهی‌های نادان می‌خواهند این دو قشر را از هم جدا کنند تیتر نخست روزنامه کیهان در تاریخ شنبه ۱۶ تیر سال ۱۳۵۸ است.

نیروگاه‌های اتمی بوشهر و اهواز تعطیل شدند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ هشدار آیت‌الله خمینی درباره طرح توطئه اختلاف بین روحانیت و دانشگاهیان و اینکه بعضی منبری‌های نادان و بعضی دانشگاهی‌های نادان می‌خواهند این دو قشر را از هم جدا کنند تیتر نخست روزنامه کیهان در تاریخ شنبه ۱۶ تیر سال ۱۳۵۸ است.

امام همچنین در سخنرانی دیگری که با صاحبان صنایع و بازاریان تهران داشتند، گفته اند که صاحبان کارخانجات باید وضع خودشان را تغییر دهند و اینجا مملکت کمونیستی نیست که دولت هر چه بخواهد بکند و اسلام تعدیل می خواهد و جلوی سرمایه را می گیرد. خبر مهم دیگر این روزنامه به پیام حضرت آیت الله طالقانی به ملت ایران اختصاص دارد که ذکر کرده اند هوشیاری و آگاهی مردم است که نگذارند فرصت طلبها و خودخواهها از این نهضت سوءاستفاده کنند و اینکه از رهبران گروهها انتظار دارم که برای گروه پرستی و خودنمایی، نهضت عظیم و چهره اسلام را خراب نکنند. نخست وزیر بازرگان هم جزئیات برنامه ملی شدن صنایع را تشریح کرده و خبر داغ دیگر روزنامه هم اختصاص دارد به تصفیه و کنار گذاشته شدن ۲۲۰ قاضی در دادگستری و خبر بعدی هم  اینکه در حمله فدائیان اسلام به مخفی گاه شاه مخلوع یک نفر کشته شده است. روزنامه را ورق زده و به صفحه آخر آن می رویم به خبری در رابطه با تعطیلی نیروگاه‌های اتمی بوشهر و اهواز بر می خوریم که متن این خبر مهم به شرح زیر است؛

مهدی تاج وزیر نیرو امروز ضمن اشاره به تعطیلی نیروگاه‌های اتمی توسط پیمانکاران اظهار داشت، نیروگاه‌های اتمی بوشهر و اهواز بعلت عدم پرداخت به حالت تعلیق درآمده اند و کارشناسان خارجی این نیروگاه‌ها مدتی است که ایران را ترک کرده اند. وی گفته اکنون مکاتباتی بین سازمان انرژی اتمی و پیمانکاران در جریان است و شورای انرژی اتمی نیز نظرات کارشناسان را مورد بررسی قرار داده و بزودی تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

همچنین مهندس سحابی سرپرست سازمان انرژی اتمی ایران بدنبال متوقف شدن کار نیروگاه‌های اتمی اظهار داشت؛ سازمان انرژی اتمی به ناچار تعدادی از کارشناسان و متخصصین خود را برای حفظ لوازم و طرح ریزی جهت نگهداری دراز مدت این نیروگاه‌ها به محل اعزام داشت و کارشناسان اعزامی هم اکنون در حال مطالعه و بررسی هستند که اولا به چه صورت می‌توان آنها را حفظ نمود و در ثانی بهترین استفاده ممکن از آنها چگونه خواهد بود.

IMG_20240706_221643_691

وی گفت البته این نیروگاه‌ها بدلیل بزرگی ظرفیت‌ شان قابل تبدیل به نیروگاه‌های برق عادی نیستند و فقط قابلیت تبدیل به نیروگاه اتمی را خواهد داشت.

وی در مورد تماس با پیمانکاران و کار شورای انرژی اتمی اظهار داشت، هم اکنون مکاتبات بین سازمان انرژی اتمی و دفتر نمایندگی این پیمانکاران در ایران در جریان است و شورای انرژی اتمی مقام‌ مسئول و تصمیم گیرنده در مقابل مسائل مربوط به سازمان انرژی اتمی است و بعد از اظهار نظر گروههای مختلف علمی و تخصصی، مساله توقف و یا ادامه کار نیروگاه‌ها در شورای انرژی بر حسب امکانات  و روشهای سیاسی و اقتصادی مملکت تصمیم گیری خواهد شد و بر مبنای این تصمیم با دولت‌های طرف قرارداد وارد مذاکره و تبادل نظر خواهد شد.

IMG_20230707_181844_203

سحابی در پایان اضافه کرد برنامه آینده سازمان انرژی اتمی ایران بر مبنای امور تحقیقاتی و اکتشافی متمرکز خواهد شد و با این برنامه و اختصاری که در کار پرسنل این سازمان بوجود خواهد آمد خواه ناخواه بودجه‌ این سازمان به مقدار زیادی کاهش خواهد یافت.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر