کد خبر: 190358
A

گزارش تازه از کاهش نرخ باروری در اقتصادهای بزرگ صنعتی/ زنان ارتدوکس اسرائیل مسیر دیگری رفته‌اند

در گزارشی از سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) آمده است که نرخ زاد و ولد در برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شدت کاهش یافته است و احتمالا هم پایین خواهد ماند، امانرخ زاد و ولد در اسرائیل همچنان بالاترین میزان در میان کشورهای عضو این سازمان است.

گزارش تازه از کاهش نرخ باروری در اقتصادهای بزرگ صنعتی/ زنان ارتدوکس اسرائیل مسیر دیگری رفته‌اند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در مقاله‌ای که روز پنجشنبه ۲۱ ژوئن (۱ تیر ۱۴۰۳) منتشر شد، آمده است که بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی یا تصمیم گرفته‌اند دیرتر بچه دار شوند و یا اصلاً نمی‌خواهند بچه‌دار نشوند.

این گزارش در ادامه آورده است که «تعداد فزاینده‌ای از مردان و زنان جوان معنای زندگی خود را در جنبه‌هایی غیر از پدر و مادر شدن جستجو می‌کنند».

نرخ باروری کل، که میانگین تعداد فرزندان متولد شده به ازای هر زن در طول عمر او را اندازه گیری می‌کند، در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از ۳.۳ در سال ۱۹۶۰ میلادی به ۱.۵ فرزند برای هر زن در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

کمترین آمار نرخ باروری متعلق به کدام کشورها است؟

کره جنوبی دارای کمترین نرخ باروری کل معادل ۰.۷ است، به این معنی که به طور متوسط ​​انتظار می‌رود هر زن در طول زندگی خود تنها ۰.۷ فرزند داشته باشد. ایتالیا و اسپانیا نیز به طور مشابه، تنها دارای نرخ ۱.۲ هستند که نشان دهنده کاهش قابل توجه نرخ تولد در این کشورها است.

میانگین سن زایمان زنان از ۲۸.۶ در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۳۰.۹ در سال ۲۰۲۲ در این باشگاه اقتصادهای بزرگ صنعتی افزایش یافت.

بر اساس این داده‌ها، هنگام مقایسه زنان متولد ۱۹۳۵ و ۱۹۷۵، درصد افراد بدون فرزند در استونی، ایتالیا، ژاپن، لیتوانی، لهستان، پرتغال و اسپانیا دو برابر شده‌ است.

این سازمان که در پاریس مستقر است آورده است که «اینکه والدین خوبی برای فرزاندانتان باشید مستلزم اختصاص زمان برای تربیت آن‌ها است، و همین موضوع باعث می‌شود تا جوانان به فکر تعویق یا اجتناب از خانواده‌دار شدن ترغیب شوند.»

زنان ارتدوکس، عرب‌تبار و سکولار در اسرائیل چند فرزند می‌آورند؟

در این گزارش آمده است که اتفاقا پنج کشوری که نرخ زاد و ولد بالایی داشتند، شدیدترین کاهش‌ها را تجربه می‌کنند، ‌البته به جز اسرائیل که در آن زنان در جامعه افراطی ارتدوکس اغلب فرزندان بیشتری دارند.

نرخ باروری کل در اسرائیل ۲.۹ فرزند به ازای هر زن است، و این یعنی بالاتر از مکزیک و فرانسه که هر کدام ۱.۸ فرزند به ازای هر زن، و تقریبا دو برابر میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی یعنی ۱.۵  فرزند برای هر زن است.

بر اساس گزارش موسسه سیاستگذاری اورشلیم، نرخ باروری کل در میان زنان افراطی ارتدوکس در اسرائیل در سال ۲۰۲۰ میلادی، معادل ۶.۶ بود، در حالی که نرخ باروری در میان زنان اسرائیلی عرب‌تبار ۳.۰ و در میان زنان سکولار اسرائیلی، معادل ۲ فرزند بود که همه آن‌ها هنوز بسیار بالاتر از میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است.

منبع: یورونیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر