کد خبر: 189859
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۵۶؛

ایران نخستین شرایط آمریکا را برای فروش اف - ۱۶ رد کرد

متوقف شدن کمک‌های اقتصادی آمریکا به اسرائیل در صورت آغاز جنگ جدید در خاورمیانه، تیتر اول روزنامه ۳۲ صفحه ای اطلاعات روز شنبه ۲۸ خرداد سال ۱۳۵۶ است. از سوی دیگر مقامات اسرائیل از توقف ناگهانی کمک اقتصادی آمریکا اظهار نگرانی کرده و آمریکا هم تقاضای اسرائیل برای خرید دو جمبوجت با استفاده از کمک مالی این کشور را نپذیرفته است.

ایران نخستین شرایط آمریکا را برای فروش اف - ۱۶ رد کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ متوقف شدن کمک‌های اقتصادی آمریکا به اسرائیل در صورت آغاز جنگ جدید در خاورمیانه، تیتر اول روزنامه ۳۲ صفحه ای اطلاعات روز شنبه ۲۸ خرداد سال ۱۳۵۶ است. از سوی دیگر مقامات اسرائیل از توقف ناگهانی کمک اقتصادی آمریکا اظهار نگرانی کرده و آمریکا هم تقاضای اسرائیل برای خرید دو جمبوجت با استفاده از کمک مالی این کشور را نپذیرفته است. در این‌ میان شوروی با ایجاد پل هوایی، سیل اسلحه را بسوی مصر سرازیر کرده است.

اطلاعات در خبری دیگر از داخل کشور از حضور ۵۰۰ هزار نفر در کناره های سواحل شمالی کشور تیتر زده و اینکه جمعی از مسافران شبها ا در کنار پیاده روها خوابیده اند.

عکس یک روزنامه هم به مصاحبه خبری لی میجرز بازیگر معروف سریال مرد شش میلیون دلاری در تهران‌ اختصاص داشته که وی گفته، مردم برای آزمایش قدرت با من کلنجار می روند‌!

IMG_20240617_095728_342

اما ایران نخستین شرایط آمریکا را برای فروش هواپیماهای اف - ۱۶ رد کرد. این خبر که در صفحه چهارم روزنامه چاپ شده، سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست که متن خبر فوق به شرح زیر  می باشد؛

واشنگتن - خبرگزاری فرانسه:

از طرف آمریکا پیشنهادنامه جدیدی برای ایران فرستاده شده که در آن از فروش ۱۶۰ فروند هواپیمای شکاری اف - ۱۶ سخن‌ به میان آمده است. این مطلب را مجله - آوی ایشن ویک تکنولوژی - در شماره جدید خود فاش کرده است.

طبق گزارش این مجله، پیشنهاد جدید آمریکا متعاقب پیشنهاد اولی است که از طرف شاه ایران رد شده و حاوی قید و شرط‌هایی برای قرارداد معامله طرفین بوده است.

ایران مایل است خود را به ۳۰۰ فروند از هواپیماهای مورد اشاره مجهز کند و قسمت باقیمانده سفارشی که از طرف ایران داده شده است موضوع اقدامات و مذاکرات دیگری را که در مرحله ثانوی انجام خواهد گرفت تشکیل خواهد داد‌.

بنا به گزارش مجله ای که از آن اسم برده شد، شرایط تازه ای که از طرف آمریکا پیشنهاد شده مورد قبول شاه ایران قرار خواهد گرفت.

در پیشنهاد جدید، قیمت هواپیماهای مورد معامله به فروندی ۶ میلیون دلار از ۱۰ میلیون دلار که در پیشنهادنامه اول ذکر شده بود تنزل یافته است.

IMG_20240617_095728_412

فروش این هواپیماها تابع ترتیباتی خواهد بود که در چهارچوب آن یک ضریب تورم سالانه بر مبنای شاخص ۶/۵ درصد در قیمت هواپیماهای مورد معامله به حساب خواهد آمد. در پیشنهاد قبلی آمریکا به ایران، ضریب تورم ۹ درصد ذکر شده بود.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر