کد خبر: 188813
A

ترقی: نامزدهای دولت «کاندیدای پوششی» هستند و کناره‌گیری خواهند کرد

ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی: اعضای دولت سیزدهم کاندیدای پوششی هستند. در چنین شرایطی عناصر دولت باید از عملکرد دولت فعلی دفاع کنند و نیاز است که اگر سوال و ابهامی در مورد دولت مطرح شد، پاسخگو باشند لذا تعدادی از اعضای هیئت دولت برای پاسخگویی در مناظرات در جمع داوطلبین حاضر شدند که در نتیجه حق دولت سیزدهم در اثر بداخلاقی‌ها و شبه افکنی‌ها بی‌پاسخ نماند و در ذهن مردم باقی نماند.

ترقی: نامزدهای دولت «کاندیدای پوششی» هستند و کناره‌گیری خواهند کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حضور پرتعداد دولتمردان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از یک سو و حضور چهره هایی که در مسئولیت هایی چون ریاست مجلس و شهرداری حضور دارند با سوالاتی در افکارعمومی و تحلیل های سیاسی روبرو شده است.

حمیدرضا ترقی تاکید دارد که دولتمردانی که در این انتخابات کاندیدا شده اند نقش «کاندیدای پوششی» را ایفا خواهند کرد.

این عضو حزب موتلفه، به حضور احمدی نژاد نیز کنایه می زند و می گوید؛«آیا درست است که مردم به دوران خسارت برگردند؟ یا به دورانی برگردند که مسئولین از مسیر ریل قطار منحرف شدند؟»

در ادامه گفتگوی حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی را بخوانید؛

****

*آقای ترقی! ارزیابی شما از موج کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

تعداد ثبت‌نامی‌ها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دوره‌های قبل زیاد نیست و دوره‌های قبل تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بسیار بیشتر بوده، چنانچه طبق نظر شورای نگهبان در دوره‌های قبل ۶۰۰ نفر مراجعه‌کننده برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری را هم داشتیم منتها در این مرحله دقت صورت گرفت که داوطلبین آن شرایط لازم را داشته باشند و وزارت کشور از همان ابتدا این شرایط را اعمال کند که تعداد داوطلبین کاهش پیدا کند، لذا در مرحله کاهش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان قرار داریم، به این ترتیب که بیش از ۱۰۰ نفر برای ثبت‌نام مراجعه کردند اما یا مدارک آنها کافی نبوده و یا سوابق لازم را نداشتند.

اعضای دولت برای پاسخگویی در مناظرات کاندیدا شده اند

اما طبیعی است در چنین شرایطی عناصر دولت باید از عملکرد دولت فعلی دفاع کنند و نیاز است که اگر سوال و ابهامی در مورد دولت مطرح شد، پاسخگو باشند لذا تعدادی از اعضای هیئت دولت برای پاسخگویی در مناظرات در جمع داوطلبین حاضر شدند که در نتیجه حق دولت سیزدهم در اثر بداخلاقی‌ها و شبه افکنی‌ها بی‌پاسخ نماند و در ذهن مردم باقی نماند.

ولی از طرف دیگر طیف‌هایی که دغدغه و نگرانی دارند دولت چهاردهم به دست افرادی نیفتد که مصمم به ادامه راه دولت فعلی نباشد، لذا آنها هم ثبت‌نام کردند. در مجموع بخشی از افراد برای تهاجم، تحقیر و نقد دولت فعلی و بخشی هم برای دفاع از دولت در انتخابات شرکت کردند.

البته بخشی هم واقعاً برای آینده کشور برنامه دارند و برخی هم برای مطرح کردن خود به عنوان رجل سیاسی در سطح ریاست جمهوری و وزنه سیاسی در انتخابات شرکت کردند.

*یعنی برخی کاندیداها به دنبال سهم‌خواهی از کابینه دولت آینده هستند؟

بله، طبیعتاً کسی که در تراز ریاست جمهوری و افکار عمومی مطرح شود، مردم نسبت به او شناختی پیدا می‌کنند که می‌تواند از این امتیاز در آینده برای حضور در کابینه استفاده کنند.

*به این نکته اشاره کردید که اعضای دولت سیزدهم با هدف پاسخگویی وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شدند، بنابراین باید این افراد را کاندیدای پوششی در نظر بگیریم؟

قطعاً بله کاندیداهای پوششی خواهند بود، به این معنی که آنها برای دفاع می‌آیند اگر کسی در میان نامزدها به دنبال ادامه راه دولت فعلی بود، امکان دارد به نفع او کناره‌گیری کنند.

رئیس جمهور باید حداقل فاصله را با رهبری داشته باشد

*فردی که ۵ روز قبل رئیس مجلس شده و حالا برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده، دیگری شهردار است و برای ریاست‌جمهوری آمده، این اشتیاق برای ریاست جمهوری تا چه اندازه جایگاه فعلی افراد را زیرسوال می‌برد؟

متاسفانه هنوز درباره اینکه توانایی متناسب با چه مسئولیتی است ملاک و معیار مناسبی نداریم، روایت‌های گوناگونی داریم مبنی بر اینکه اگر کسی بخواهد بر ۴۰ نفر مدیریت کند باید عقل ۴۰ نفر را داشته باشد و یا اگر کسی احساس کرد فرد دیگری مناسب‌تر از او برای مسئولیتی وجود دارد اما خودش را عرضه کند، بنابر فرموده پیامبر چنن فردی به جامعه اسلامی خیانت کرده است.

لذا اگر افراد ملاک و معیارهای متناسب با ارزش‌های دینی را مدنظر قرار بدهند، ورود به عرصه‌ها را سخت می‌کند. بنده واقعاً نمی‌دانم افرادی که وارد این عرصه می‌شوند و خودشان را مطرح می‌کنند و در عین حال می‌دانند بهتر و قوی‌تر از خودشان کسانی هستند، با چه ملاک شرعی وارد این عرصه می‌شوند و وقت می‌گیرند و یا ماموریتی از طرف حزب پیدا می‌کنیم و دیدگاه‌ها را مطرح می‌کنیم که شاید این افکار و دیدگاه‌ها به فرد مسئول برای حل مشکلات کمک کند و یا خیر دیدگاهی داریم که فکر می‌کنیم طرح این دیدگاه ترازی ایجاد می‌کند که می‌تواند مسئولیتی را برعهده بگیرد.

در حالی که واقعا رجل سیاسی و مذهبی تعریف مشخصی دارد و فرد از نظر سیاسی باید بینش لازم را در حد نفر دوم بعد از رهبری داشته باشد. نفر دوم بعد از رهبری نباید از نظر فکری، اعتقادی و اشراف به مسائل کشور فرسنگ‌ها دور باشد، باید این فاصله حداقل باشد که بتواند مسائل را حل کند.

کسی که نمی‌تواند ۱۰۰ نفر را به درستی مدیریت کند چگونه می‌خواهد ۸۰ میلیون نفر جمعیت را مدیریت کند؟

اینکه فردی فرسنگ‌ها با اندیشه و سیاست‌ورزی رهبری فاصله خودش را نامزد می‌کند وقت مردم و دستگاه‌های اجرایی را می‌گیرد، اینها مسائلی هستند که متاسفانه هنوز مرجعی نیست که به آنها بپردازد و رسیدگی کند چراکه انتخابات ما انتخابات حزبی نیست که افراد در احزاب مورد بررسی قرار بگیرند.

البته نمی‌خواهم به صورت مصداقی موارد را مطرح کنم که بداخلاقی صورت بگیرد اما در هر صورت اگر مبنا را براساس شایسته‌سالاری و در تراز این مقام قرار گرفتن، بگذاریم، بسیاری از مسائل حل می‌شود. به عبارت دیگر شخصی که در قانون اساسی بعد از رهبری بالاترین مسئولیت را در کشور برعهده دارد و مسئول پاسخگوی پیشرفت یا عقب‌ماندگی کشور باشد، اگر دستگاه قضایی در اداره کشور به این صورت عمل می‌کرد که اگر فردی مسئولیت ریاست‌جمهوری را پذیرفت اما نتوانست به درستی انجام دهد، را محاکمه کند، آیا فرد این مسئولیت را می‌پذیرفت؟

به این ترتیب نیست که فرد پاسخگو نباید باشد چراکه در هر صورت باید پاسخگوی خدا و مردم باشد. کسی که نمی‌تواند ۱۰۰ نفر را به درستی مدیریت کند چگونه می‌خواهد ۸۰ میلیون نفر جمعیت را مدیریت کند؟ لذا افراد قبل از ثبت‌نام در ریاست جمهوری فکر کنند، اینکه فردی برنامه خاصی برای یک موضوع خاصی در ذهن دارد، ملاک نیست که سرنوشت یک کشور را در دست بگیرد. لذا این مشکلات در روند ثبت‌نام وجود دارد و امیدوارم این گام که در راستای تعریف رجل سیاسی گرفته شده، شفاف‌تر شود.

*از میان ثبت‌نام کنندگان در انتخابات فکر می‌کنید رقابت اصلی میان کدام نامزدها است؟

مردم در تشییع پیکر شهدای خدمت گرایش خود را نشان دادن که دنبال شعارهای انقلاب و افراد صادق هستند. کسانی که مسبب بسیاری مشکلات فعلی کشور هستند، با رهبری و نظام زاویه دارند، مبانی انقلاب اسلامی را قبول ندارند ونسبت به آنها نقد دارند، نمی‌دانم با چه رویی می‌آیند ثبت‌نام می‌کنند.

نظام و انقلاب مسیر ارتجاعی را نمی‌پذیرد و به شرایطی برنمی‌گردد که بیشترین خسارات را به کشور وارد کرده است. اگر دوره‌ای با مدیریت همین افراد خسارت به کشور وارد شده، آیا درست است که مردم به دوران خسارت برگردند؟

یا به دورانی برگردند که مسئولین از مسیر ریل قطار منحرف شدند؟ این ایراد قابل پذیرش برای ملت ایران نیست که بیش از ۴۲ انتخاب داشته و همه جریان‌ها را آزمایش کرده و می‌داند چه اصلاح‌طلبی آمریکایی است، چه کسی از مسیر منحرف شده است، لذا افراد در عرضه خودشان فراموش نکنند، مردم فراموش نکردند و دچار نسیان نشدند.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر