کد خبر: 188440
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۵۶؛

بزرگراه داریوش، عظیم ترین شاهراه ایران تا ۴۰ ماه دیگر ساخته می شود

روزنامه اطلاعات روز یکشنبه ۱۵ خرداد سال ۱۳۵۶ را مشاهده می نمایید. تیتر یک این روزنامه به احداث عظیم ترین شاهراه ایران تا ۴۰ ماه آینده است. (خرداد ۱۳۶۰) ساخت بزرگراه "داریوش" نام قراردادی است که دیروز با شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی امضاء شد گزارش ساخت این بزرگراه عظیم سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست.

بزرگراه داریوش، عظیم ترین شاهراه ایران تا ۴۰ ماه دیگر ساخته می شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  روزنامه اطلاعات روز یکشنبه ۱۵ خرداد سال ۱۳۵۶ را مشاهده می نمایید. تیتر یک این روزنامه به احداث عظیم ترین شاهراه ایران تا ۴۰ ماه آینده که بموجب قراردادی که دیروز با شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی امضاء شد اختصاص دارد که سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست.

از دیگر تیترهای مهم روزنامه می‌توان به زلزله شدید در خوزستان و لرستان، تصویب احداث بزرگراه داریوش که در انجمن شهر تهران تصویب شده و جاده آبعلی را به جاده کرج متصل می کند، افزایش حق التدریس معلمان تا ۳۰ درصد و طرح جدید اعزام دانشجو به خارج اشاره داشت.

به صفحه سوم‌ روزنامه می رویم به خبر احداث شاهراه تهران- بندر شاهپور بر می خوریم که متن خبر فوق به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240604_093916_029

بعدازظهر دیروز بزرگترین قرارداد راهسازی کشور برای احداث ۳۹۵ کیلومتر اتوبان در مسیرهای قم به اراک و اندیمشک به بندر شاهپور با هزینه ای معادل ۷۷۱ میلیون دلار بین ایران و شرکت‌های راه سازی آمریکایی و فرانسوی به امضاء رسید.

این اتوبان ۴۰ ماهه ساخته می شود و هزینه کلی ساخت آن ۸۸۵ کیلومتری قم به بندر شاهپور و نیز اتوبان اهواز به خرمشهر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. حداکثر سرعت مجاز در اتوبان قم - بندر شاهپور ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است و در آن به اتوبوس و کامیون نیز اجاره داده می‌شود که در مسیرهای خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده است حرکت کنند.

IMG_20240604_093916_606

پیش بینی می‌شود که در آینده روزانه ۳۶ هزار اتومبیل در این اتوبان رفت و آمد کنند که از این تعداد حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه آن کامیون خواهد بود.

IMG_20240604_093916_497

اتوبان تهران به بندر شاهپور بصورت ۴ قطعه جداگانه ساخته می‌شود این اتوبان بصورت یک اتوبان ۶ خطه ساخته می‌شود که سه خط آن برای رفتن و سه خط نیز برای برگشتن است. اتوبان تهران - بندر شاهپور از شهرهای قم، اراک، اندیمشک، شوشتر و اهواز می گذرد و در کنار آن انواع تاسیسات مانند پمپ‌ بنزین، رستوران، متل و تعمیرگاه ساخته می‌شود.

همچنین اعلام‌ شد هزینه ای که برای ساختن این شاهراه پیش بینی شده است بزرگترین رقم بودجه ای است که تاکنون در کشور به امر راهسازی اختصاص یافته است.

در پایان اینکه برای مدیریت طرح و نظارت ساختن این شاهراه، مهندسین مشاور هوارد، نیدلز، تامن و برکندوف آمریکایی یعنی مجرب ترین و بزرگترین مهندسین مشاور دنیا در رشته ساخت شاهراهها انتخاب شده است.

برای ساخت آن نیز شرکت مختلط فرانسوی آمریکایی کفراران- موریسن کنودسن، کنسرسیومی متشکل از بزرگترین و مشهورترین شرکت‌های ساختمانی دنیا انتخاب شده و طرف قرارداد با ایران هستند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر