کد خبر: 187818
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد:

علت عدم اجماع فراکسیون اکثریت و اجماع فراکسیون مستقلین بر رای به قالیباف چه بود؟/ عضو فراکسیون اکثریت: حواشی مربوط به قالیباف باعث شد که برخی از نمایندگان به او رای ندهند/ سیدفریدموسوی: پزشکیان کاندیدای ریاست جمهوری است

دیده‌بان ایران به منظور بررسی علت عدم اجماع فراکسیون اکثریت و علت اجماع فراکسیون مستقلین بر قالیباف، با تعدادی از نمایندگان به گفت و گو نشسته است.

علت عدم اجماع فراکسیون اکثریت و اجماع فراکسیون مستقلین بر رای به قالیباف چه بود؟/ عضو فراکسیون اکثریت: حواشی مربوط به قالیباف باعث شد که برخی از نمایندگان به او رای ندهند/ سیدفریدموسوی: پزشکیان کاندیدای ریاست جمهوری است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روز گذشته، محمد باقر قالیباف برای پنجمین سال متوالی بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد. قالیباف موفق به کسب 198 رای از 287 رای ماخوذه شد. فراکسیون انقلاب اسلامی یا همان فراکسیون اکثریت روز قبل از انتخاب هیات رئیسه تشکیل جلسه داد اما موفق به اجماع نشدند و در نهایت تصمیم را به اختیار اعضا گذاشتند. در مقابل فراکسیون 85 نفری مستقلین، بنابر گفته مهرداد لاهوتی بر قالیباف اجماع کردند هرچند که سید فرید موسوی، عضو دیگر این فراکسیون به دیده‌بان ایران گفت که فراکسیون مستقلین هم آتش به اختیار عمل کرده و بر سر نامزد مشخصی اجماع نکرده است. اما نگاهی به آرای قالیباف و رقبایش نشان می‌دهد که فراکسیون مستقلین موثرترین عامل در پیروزی او بوده است. از مجموع 287 رای ماخوذه، 60 رای متعلق به مجتبی ذوالنوری و 5 رای هم در صندوق منوچهر متکی رفته و 24 رای هم سهم آرای باطله بوده است. بنابراین 89 رای به صندوقی غیر از صندوق قالیباف رفته است. از 198 رای قالیباف، احتمالا 85 رای نیز از سوی اعضای فراکسیون مستقلین به سبد او انداخته شده است همچنین این احتمال هم وجود دارد که تعدادی از آرای باطله متعلق به مستقلین مجلس باشد. هرچند که رای مستقلین را نباید به معنای موافقت تمام و کمال آنان از قالیباف تفسیر کرد چراکه به نظر می‌رسد از میان دو نامزد دیگر، قالیباف «خیرالموجودین» بوده است. با این تفاصیل علیرغم تکاپویی که جبهه پایداری از پیش از آغاز انتخابات مجلس دوازدهم برای به زمین انداختن قالیباف داشت، او معادلات را تغییر داد. از این رو رای واقعی جریان پایداری همان 60 رایی است که به سبد ذوالنوری رفته و یاران قالیباف چیزی حدود 100 الی 110 نفر از مجلس‌نشینان هستند.

دیده‌بان ایران به منظور بررسی علت عدم اجماع فراکسیون اکثریت و علت اجماع فراکسیون مستقلین، با تعدادی از نمایندگان به گفت و گو نشسته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

فیاضی: فراکسیون مستقلین ناگزیر شدند که به قالیباف رای دهند

وحید فیاضی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در پاسخ به اینکه چرا علیرغم پرونده‌هایی که علیه قالیباف باز شد اما با اختلاف قابل توجهی از رقبایش موفق به کسب اکثریت آرا شد، به دیده‌بان ایران گفت: «مشاهده کردید که منتقدین آقای قالیباف یعنی فراکسیون مستقلین ناگزیر به ایشان رای دادند. اما نظر من باید گزینه اصلح را درنظر گرفت. اصلح بدین معناست که اگر سه نفر نامزد شدند باید بهترین را انتخاب کنیم. کسی که رای اول را آورده معنایش این نیست که از همه جهات عالی و بدون نقص است بلکه یک نوع تایید نسبی است. جریان دموکراسی معمولا همین است که بهترین راه نیست اما ناگزیرترین راه است. ایشان به دلیل سوابق‌شان نفر اول شده اما ممکن است ایراداتی که شما می‌گویید در موردشان مطرح باشد و در جای خود به عنوان مطالبه عمومی مطرح شود؛ اشکالی هم ندارد. نظر من این است که مردم و رسانه‌ها حق دارند از ما درمورد عملکردمان بپرسند.»

وی در پاسخ به اینکه چرا جلسه فراکسیون اکثریت خروجی نداشت، عنوان کرد: «میان اعضای فراکسیون اختلاف نظر بود.»

عظیمی‌راد: هیات رئیسه مجلس باید از حاشیه‌سازی به دور باشد

احسان عظیمی‌راد، نماینده مردم مشهد نیز درمورد علت رای اکثریت به قالیباف به دیده‌بان ایران گفت: «سه نکته مدنظر دارم؛ یک اینکه رئیس و هیات رئیسه باید قدرت اداره مجلس را داشته باشد. حال ممکن است در جریان تبادل بحث‌های سیاسی که میان گروه‌ها شکل گرفته، برخی معتقد باشند که قالیباف قدرت اداره کامل مجموعه مجلس را داشته یا نداشته باشد. شاخص دیگر این است که مجلس و هیات رئیسه که نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند باید از حواشی به دور باشد. به باور من چه اطرافیان و مشاوران رئیس مجلس و چه مجموعه اعضای هیات رئیسه برای مدیریت باید از حاشیه‌سازی به دور باشند. شاخص سوم این است که رئیس مجلس باید از حرف و شان نمایندگان و مجموعه پیکره مجلس در باقی مجموعه‌های کشوری دفاع کند.»

لاهوتی: نامزدی نداشتیم، از قالیباف حمایت کردیم

مهرداد لاهوتی، عضو هیات رئیسه موقت فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم درباره علت اجماع این فراکسیون بر قالیباف، عنوان کرد: «به دلیل اینکه کاندید نداشتیم، از مجموع سه کاندید ریاست، نظر اکثریت اعضا اجماع بر حمایت از آقای قالیباف شد.»

وی در پاسخ به اینکه چرا فراکسیون از میان اعضای خود کاندیدایی هم‌وزن قالیباف، مانند مسعود پزشکیان را برای نامزدی نفرستاد، به دیده‌بان ایران گفت: «آنچه من در مورد آقای پزشکیان اطلاع دارم این است که ایشان چون قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارند، از حضور در جایگاه هیات رئیسه پرهیز کردند. اما ایشان می‌توانستند معادلات را تغییر دهند. اگر دقت کرده باشید میزان رای مستقلین در پیروزی قالیباف موثر بود. تصور من این است که آقای پزشکیان با این ملاحظات برای نامزدی هیات رئیسه ثبت نام نکردند که دلیل منطقی و صحیحی هم بود.»

پاپی‌زاده: حواشی مربوط به قالیباف باعث شد که برخی از نمایندگان به او رای ندهند

عباس پاپی‌زاده، عضو فراکسیون اکثریت درباره علت عدم اجماع فراکسیون متبوع خود بر یک نامزد ریاست مجلس، بیان کرد: «ما روی کاغذ دو فراکسیون مستقلین و انقلاب اسلامی را داریم اما در واقعیت به دلیل وجود سلیقه‌های مختلف، گاهی قسمتی از این دو فراکسیون سیال عمل می‌کنند و یک سری دسته‌بندی‌های سیاسی را در مجلس تولید می‌کنند. از این رو این اختلاف سلیقه‌ها منجر می‌شود که روی موضوعات خاصی به اجماع نرسیم که نتیجه‌اش را می‌بینید.»

نماینده مردم دزفول در پاسخ به اینکه چرا با وجود حواشی که در مورد قالیباف مطرح شد اما اکثریت مجلس باز هم به او اعتماد کردند، به دیده‌بان ایران گفت: «کسانی که به ایشان رای ندادند لابد این موارد را مد نظر داشتند و گروهی که رای دادند نیز شاید برایشان این موارد اثبات نشده بود.»

او همچنین درباره احتمال ثبت نام قالیباف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: «طبق برآورد خودم می‌گویم که آقای قالیباف درحال سنجش شرایط هستند تا تصمیم بگیرند. شرایطی مانند اقبال عمومی، فضای سیاسی کشور، اجماع‌سازی و.. لازم است چراکه هر کاندیدی پس از اعلام رسمی، یک سری رایزنی‌ها را با گروه‌ها و طیف‌های سیاسی انجام می‌دهد تا ببینند به اجماع می‌رسند یا خیر.»

پاپی‌زاده درخصوص اینکه آیا قالیباف رایزنی‌های خود را آغاز کرده است، گفت: «تا کنون رایزنی برای ریاست مجلس بوده و شاید از الان رایزنی برای ریاست جمهوری را شروع کنند.»

نماینده نماینده تمام مردم است و فکر میکنم میتواند این اجازه را داشته باشد که با برآوردی که میکند برای آینده کشور تصمیم خودش را بگیرد و دنبال یک کاندیدی را بگیرد. در دنیا هم این امر مرسوم است خیلی از کشورها سیستم انتخاب دولتشان پارلمانی است.»

موسوی: پزشکیان به دلیل نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری، کاندید نایب رئیسه مجلس نشد

سید فرید موسوی، عضو فراکسیون مستقلین درباره علت حمایت این فراکسیون از قالیباف به دیده‌بان ایران گفت: «هیچ کدام از فراکسیون‌ها اعلام نظر نداشتند و نمایندگان آتش به اختیار بودند. ولی سوابق سه نامزد مذکور، نگاه‌ و اولویت‌بندی‌هایشان تفاوت داشت. مجلس اولویت‌های خود را به قالیباف نزدیک دید.»

او همچنین در پاسخ به اینکه چرا پزشکیان نامزد ریاست مجلس نشد، بیان کرد: «آقای پزشکیان از پیش به نایب رئیسی علاقه داشتند ولی دیروز گفتند که چون قصد حضور در انتخابات را دارند، ثبت نام برای نامزدی در هیات رئیسه را اخلاقی نمی‌دانند.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر