کد خبر: 187212
A

معصومه ابتکار: تعارض در مدیریت سرزمینی، آینده تاریکی را رقم می‌زند

معصومه ابتکار، فعال سیاسی، متنی را با عنوان «واقعیتی تلخ به بهانه ۲۲ می، روز جهانی تنوع زیستی» منتشر کرد.

معصومه ابتکار: تعارض در مدیریت سرزمینی، آینده تاریکی را رقم می‌زند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ معصومه ابتکار، فعال سیاسی، متنی را با عنوان «واقعیتی تلخ به بهانه ۲۲ می، روز جهانی تنوع زیستی» منتشر کرد. 

متن کامل به شرح زیر است: 

«واقعیتی تلخ به بهانه ۲۲ می، روز جهانی تنوع زیستی 

اقتصاد ایران متاسفانه از دیرباز بر گُرده منابع طبیعی مثل آب و خاک و بی توجه به ارزش و اهمیت تنوع زیستی استوار بوده؛ گویی ثروت رایگانی است که هر طور بخواهیم می‌توانیم از آن استفاده کنیم...

نمونه‌‌‌های زیادی از تخریب طبیعت برای ایجاد سازه‌‌‌ها و تاسیسات صنعتی، کشاورزی و... موید این تفکر غلط بوده و این سوال را مطرح می‌کند که چرا چنین نگرشی به توسعه و محیط‌‌‌زیست در ایران وجود دارد؟

بخش عمده پاسخ این سوال به نگرش ما به توسعه برمی‌‌‌گردد که بر مبنای مصرف منابع است. در حالی که اگر چه طبیعت و تمام سرمایه‌‌‌های زیستی را خداوند به‌رایگان در اختیار انسان قرار داده؛ اما عقل و درایت حکم می‌کند که در هزینه‌‌‌کرد این سرمایه‌‌‌ها و بهره‌‌‌برداری از آن‌ها ارزش ذاتی‌شان در نظر گرفته شود تا به هدر نرود‌‌‌.

اینکه در نگرش‌‌‌های مبتنی بر توسعه و در سیاستگذاری‌‌‌ و برنامه‌ریزی‌ها این منابع را رایگان تلقی کنیم به بن‌بست خورده است. مثلا دامداری که از عرصه سرزمینی یک مرتع به رایگان استفاده می کند، بالطبع نسبت به حفاظت از خاک و پوشش گیاهی هم بی‌توجه است، چرا آن را در محاسبه‌‌‌‌‌‌های خود لحاظ نمی‌‌‌کند. 

مثال‌‌‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. ارزش تنوع زیستی و ارزش خدمات تنوع زیستی دو مقوله جدا و مهم هستند که باید در معادلات اقتصاد ملی به حساب بیایند و اساس کار قرار گیرند.

ادامه این رویه و تعارض در مدیریت سرزمینی، آینده تاریکی را رقم می‌زند...»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر