کد خبر: 194684
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

احمد راستینه، نماینده مجلس: مجلس به وزرای غرب گرا رای نمی‌دهد/ پزشکیان افرادی را انتخاب کند که نگاهشان به دست کدخدا نباشد/ رئیس‌جمهور منتخب، گزینه‌های خارج از شاخصه‌های مد نظر رهبری را معرفی نکند

احمد راستینه، نماینده اصولگرای مجلس دوازدهم درباره گرایش سیاسی کابینه دولت چهاردهم به دیده بان ایران گفت: رئیس جمهور غرب گراها را به مجلس معرفی نکند چون ما به آنها رای نمی دهیم. پزشکیان نباید افرادی را معرفی کند که سابقه آن‌ها نشان داده است که همیشه نگاهشان به دست کدخدا و نظام سلطه جهانی بوده است. یکی از راه‌های تسریع در تشکیل هیات دولت آینده، این است که آقای پزشکیان، گزینه‌هایی را خارج از شاخصه‌های مد نظر مقام معظم رهبری به مجلس معرفی نکند.

 احمد راستینه، نماینده مجلس: مجلس به وزرای غرب گرا رای نمی‌دهد/ پزشکیان افرادی را انتخاب کند که نگاهشان به دست کدخدا نباشد/ رئیس‌جمهور منتخب، گزینه‌های خارج از شاخصه‌های مد نظر رهبری را معرفی نکند

دیده بان ایران: محمدحسین خودکار -  دوره مسئولیت دولت سیزدهم با تمام حرف و حدیث‌ها حدود یک سال زودتر از موعد مقرر به دلیل شهادت رئیس‌جمهور فقید در سانحه سقوط بالگرد امروز به پایان رسید و همین امروز (یکشنبه ۷ مرداد)، حکم «مسعود پزشکیان» به عنوان رئیس‌جمهور ایران توسط آیت الله خامنه ای تنفیذ شد و روز سه‌شنبه (۹ مرداد) نیز او با انجام مراسم تحلیف و یاد کردن سوگند در مجلس شورای اسلامی، رسما کار آغاز کرد. اما آنچه که این روزها بیش از همه مورد توجه محافل سیاسی کشور قرار دارد، کابینه‌ای است که پزشکیان برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد. 

رئیس‌جمهور منتخب چند روز پس از پیروزی در انتخابات، در اقدامی بی‌سابقه، شورایی را تحت عنوان «شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم» به مدیریت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی و یکی از شناخته‌شده‌ترین همراهان خود در ایام تبلیغات انتخاباتی، تعیین کرد. سپس علاوه بر ظریف، ۱۵ نفر دیگر نیز به عضویت این شورا درآمدند و رفته‌رفته کمیته‌هایی برای معرفی افراد واجد شرایط برای به دست گرفتن سکان هرکدام از وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست جمهوری شکل گرفت. ظریف هم اعلام کرد که این کمیته‌ها برای هرکدام از سمت‌های هیات دولت، سه تا پنج نفر را به رئیس‌جمهور منتخب معرفی خواهند کرد و تصمیم‌گیری نهایی درباره انتخاب نامزد نهایی هرکدام از وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها برعهده خود پزشکیان خواهد بود. 

در این میان اگرچه در زمان تشکیل دولت‌های قبلی نیز تجربه‌هایی مشابه از تشکیل کمیته‌های مشورتی برای معرفی معاونان و وزیران پیشنهادی به رئیس‌جمهور منتخب وجود داشت، اما تشکیل کارگروه‌های جداگانه برای انتخاب نامزدهای هرکدام از وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست جمهوری، ایجاد شورای راهبری دولت انتقالی و اعلام عمومی اسامی اعضای کارگروه‌های مشورتی، ابتکاری بدیع محسوب می‌شود که برای نخستین‌بار توسط پزشکیان به عنوان یک رئیس‌جمهور منتخب بنیان گذاشته شد. او که در ایام انتخابات به صورت ویژه بر لزوم مشورت گرفتن از کارشناسان در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها تاکید داشت، با تشکیل این کمیته‌ها سعی کرد که کار انتخاب اعضای هیات دولت را نیز با مشورت کارشناسان پیش ببرد، اگرچه نحوه انتخاب اعضای کمیته‌ها و چگونگی معرفی نامزدهای پیشنهادی کارگروه‌ها به رئیس‌جمهور منتخب، با ابهامات و انتقاداتی همراه بوده است. 

آنچه در این میان، ابهامات موجود درباره نحوه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب را بیشتر می‌کند، این است که اگرچه پزشکیان همواره خود را یک «اصولگرای اصلاح‌طلب» و شخصیتی فراجناحی معرفی کرده است، ولی مواضع سیاسی او در تمام دوره حضورش در صحنه سیاسی ایران از جمله در ایام انتخابات اخیر، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور منتخب عملا در جناح اصلاح‌طلبان قرار دارد. همان‌طور که در انتخابات ریاست جمهوری نیز حتی پیش از معرفی نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان، جبهه اصلاحات، پزشکیان را به عنوان نامزد اختصاصی خود معرفی کرد و در دوره تبلیغات مرحله اول و دوم انتخابات، تمام‌قد پشت او ایستاد. این در حالی است که عمده نمایندگان مجلس فعلی، اصولگرا و بخش زیادی از آن‌ها از طیف‌های تندروی جناح اصولگرایی هستند. 

لزوم ایجاد هرچه سریع‌تر بانک جامع اطلاعات نخبگان کشور 

در چنین شرایطی جای طرح این پرسش وجود دارد که مجلس کاملا اصولگرای دوازدهم که خود را مانند مجلس یازدهم با صفت «انقلابی» معرفی می‌کند، با وزرای پیشنهادی یک رئیس‌جمهور تقریبا اصلاح‌طلب که البته ۱۶ سال سابقه عضویت در مجالس غالبا اصولگرا را داشته است، چه خواهد کرد؟ آن هم نامزدهایی که توسط شورای راهبری و کارگروه‌هایی به پزشکیان معرفی شده‌اند که بیشتر اعضای آن‌ها را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که رهبر معظم انقلاب، هفته گذشته در سخنانی مجلس و دولت منتخب را به لزوم فراهم کردن شرایط برای تشکیل هرچه زودتر دولت چهاردهم توصیه کردند و فرمودند که «هرچه زودتر کابینه پیشنهادی تشکیل شود و دولت مشغول به کار بشود، برای کشور بهتر است.» 

این پرسش‌ها را با «احمد راستینه»، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم و او نیز در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، اظهار داشت: مهمترین وظیفه کسی که به عنوان منتخب مردم، مسئولیت سنگین ریاست جمهوری روی دوش او قرار می‌گیرد، در شروع کار، انتخاب یک تیم قوی، منسجم و بابرنامه است که البته اعضای این تیم باید با شاخصه‌هایی که مقام معظم رهبری به عنوان شاخصه‌های یک وزیر تراز در نظام جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند، منطبق باشند. 

نماینده مردم شهرکرد در مجلس خاطرنشان کرد: این که دکتر پزشکیان، برخی اختیارات خود به‌منظور انتخاب اعضای کابینه را به دیگران واگذار کرده‌اند، بدواً اشکالی ندارد، چون ممکن است ایشان شخصا روی همه گزینه‌های مناسب برای احراز سمت‌های گوناگون در هیات دولت شناخت نداشته و تصمیم گرفته است که کمیته‌هایی مشورتی را برای معرفی این افراد براساس شاخصه‌های مد نظر خود تشکیل دهد، ولی اصل این مساله برای نظام جمهوری اسلامی مناسب نیست که بعد از ۴۵ سال هنوز بانک جامعی از نخبگان ایران که در آن رزومه افراد، توانمندی‌ها، نظریات و افکار آن‌ها برای اداره کشور گردآوری شده باشد، در دست نداریم. 

او ضمن انتقاد از فقدان وجود بانک جامع اطلاعات نخبگان کشور، تاکید کرد: کشورمان نیاز دارد که هرچه زودتر چنین بانکی تشکیل شود و سوابق و نگاه‌های همه افرادی که توانایی احراز سمت‌های مدیریتی ارشد در دولت و نهادهای عمومی را دارند، در این بانک روشن باشد تا هرکس که به عنوان منتخب مردم برگزیده می‌شود، بتواند با مراجعه به این بانک اطلاعاتی، همکاران خود را انتخاب کند. در حال حاضر که چنین بانکی وجود ندارد، معرفی افرادی برای احراز سمت‌های مختلف در هیات دولت، با آزمون و خطاهایی روبه‌رو است که می‌تواند برای کشور هزینه داشته باشد. 

فرآیند تشکیل کارگروه‌های معرفی اعضای کابینه، سیاسی بوده است 

راستینه با تاکید بر این که دلبستگی‌های جناحی، روابط دوستانه و ارجحیت دادن به نظرات سیاسی بر نگاه‌های کارشناسی، آفت انتخاب اعضای کابینه در تمام دولت‌ها بوده است، عنوان کرد: در دولت‌های گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از افراد شاخص به دلیل عدم داشتن ارتباط با رئیس‌جمهور منتخب و اطرافیان او، از قرار گرفتن در جایگاه‌های مدیریتی ارشد بازمانده‌اند و نسبت به استفاده از ظرفیت آن‌ها در هیات دولت غفلت شده است؛ بنابراین لازم است که هرچه زودتر بانک جامع اطلاعات نخبگان کشور که در آن سوابق اجرایی و مدیریتی، نگاه‌های تحلیلی و برنامه‌های افراد شایسته ذکر شده باشد، ایجاد شود. اگر چنین بانکی در حال حاضر وجود داشت، شاید آقای پزشکیان خودش به این نتیجه نمی‌رسید که وقتی از کارشناسان می‌خواهد افرادی را برای سمت‌های گوناگون معرفی کنند، هرکدام از آن‌ها افراد نزدیک به خود را معرفی می‌کنند. 

نماینده اصولگرای مجلس دوازدهم ادامه داد: تا زمانی که گزینه‌های نهایی وزیران پیشنهادی توسط دکتر پزشکیان به مجلس معرفی شود، نمی‌توانیم قضاوت کنیم که ابتکار ایشان برای تشکیل شورای راهبری و کارگروه‌های مشورتی در حوزه‌های مختلف، مناسب بوده است یا خیر، اما نگاهی به فرآیند انتخاب افراد برای عضویت در کارگروه‌ها، کمیته‌ها و شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه در هفته‌های گذشته، نشان می‌دهد که نحوه چینش افراد بیشتر منطبق بر رویکردهای سیاسی بوده است، نه رویکردهای کارشناسی و نخبگانی. این در حالی است که رئیس‌جمهور منتخب در ایام انتخابات بارها مطرح کردند که از نظرات کارشناسان فارغ از نگاه سیاسی آن‌ها استفاده خواهند کرد و امیدواریم در نهایت، وزیران پیشنهادی را با چنین رویکردی به مجلس معرفی کنند.  

او همچنین تاکید کرد: مهمترین اصلی که در تعیین اعضای کابینه باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که هیات دولت یک شرکت سهامی نیست که احزاب، جناح‌ها و گروه‌ها هرکدام بخواهند که سهمی از صندلی‌های کابینه داشته باشند، بلکه دولت باید یک تیم منسجم دارای نگاه و اندیشه مشخص داشته باشد که اعضای آن دارای شاخص‌های مد نظر مقام معظم رهبری و مد نظر خود رئیس‌جمهور منتخب باشند. ورود افراد با گرایش‌های سیاسی متعدد به دولت به بهانه این که نیازمند وحدت ملی هستیم، نه‌تنها عملکرد دستگاه اجرایی را دچار مشکل می‌کند، بلکه باعث تشکیل دولتی می‌شود که نمی‌تواند برنامه منسجمی را در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی، فرهنگی، اجتماعی و… ارائه دهد. 

مجلس باید وزیران پیشنهادی را فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی بررسی کند 

راستینه در پاسخ به این سوال که آیا مجلس دوازدهم که عمدتا از اعضای طیف‌های گوناگون جناح اصولگرا تشکیل شده است، به وزیران پیشنهادی پزشکیان که احتمالا بیشتر آن‌ها افراد نزدیک به جریان اصلاحات خواهند بود، رای اعتماد می‌دهد یا خیر، توضیح داد: در بررسی افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی توسط رئیس‌جمهور منتخب به مجلس معرفی خواهند شد، وظیفه نمایندگان محترم توجه به لزوم احصای شاخصه‌های صحیح در این افراد، فارغ از جناح‌بندی سیاسی آن‌ها است. یعنی نمایندگان مجلس باید افراد پیشنهادشده را بدون لحاظ کردن طیف‌بندی سیاسی آن‌ها بررسی کنند و باید سوابق و مواضع آن‌ها را با شاخص‌هایی نظیر اعتقاد راسخ به نظام جمهوری اسلامی، تعهد، تخصص، کارآمدی و داشتن برنامه روشن برای حل مسائل مربوط به وزارتخانه تخصصی مربوطه، تطبیق دهند. 

نماینده مردم شهرکرد با بیان این که مجلس در هفته‌های آینده باید از تمام ظرفیت خود برای بررسی میزان تطبیق افراد پیشنهادی با شاخصه‌های صحیح استفاده کند، اظهار داشت: نمایندگان محترم مجلس، فارغ از این که آقای پزشکیان تعلقات خاطر جناحی دارند یا خیر و احیانا این تعلقات را در انتخاب وزیران پیشنهادی لحاظ می‌کنند یا این که کابینه خود را براساس صحبت‌های قبلی‌شان به صورت فراجناحی تشکیل خواهند داد، باید افراد پیشنهادی را به دور از مسائل جناحی بررسی کنند، البته ما اصولا این نگرش را برای کشور مفید می‌دانیم که رئیس‌جمهور منتخب خود را وابسته با یک جریان سیاسی خاص نداند. 

او در ادامه یادآور شد: آنچه از نظر شاخصه‌های سیاسی برای نمایندگان مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است، این است که افراد پیشنهادی توسط دکتر پزشکیان، بتوانند با معیارهای یک وزیر تراز در جمهوری اسلامی سنجیده شوند و از همه مهمتر این که رئیس‌جمهور منتخب نباید افرادی را معرفی کند که سابقه آن‌ها نشان داده است که امیدی به آینده ندارند، همواره توانمندی‌های ملت را ندیده‌اند و همیشه نگاهشان به دست کدخدا و نظام سلطه جهانی بوده است. رئیس جمهور غرب گراها را به مجلس معرفی نکند چون ما به آنها رای نمی دهیم. 

رهبر انقلاب همواره از اختیارات مجلس حمایت کرده‌اند 

راستینه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تاکید رهبری بر لزوم تسریع در تشکیل کابینه دولت چهاردهم را می‌توان نوعی رهنمود ایشان به مجلس برای اعتماد کردن به وزرای پیشنهادی پزشکیان تلقی کرد یا خیر، خاطرنشان کرد: شکی نیست که مجلس دارای اختیارات روشن قانونی است و مقام معظم رهبری همواره از اختیارات مجلس حمایت کرده‌اند و همیشه مجلس را به کار اصولی و دقیق تشویق کرده‌اند. در همان جلسه‌ای هم که ایشان فرمودند بهتر است دولت بعدی هرچه زودتر تشکیل شود، هم‌زمان تاکید کردند که اعضای کابینه باید منطبق بر شاخصه‌هایی نظیر کارآمدی، تعهد، تخصص، پایبندی قاطع به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران، داشتن امید به آینده و داشتن نگاه به توانمندی‌های داخلی باشند. 

نماینده اصولگرای مجلس دوازدهم ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، انتخاب اعضای کابینه کار مشترک دولت و مجلس است و بررسی شاخصه‌ها در وزیران پیشنهادی، یکی از تکالیف قانونی نمایندگان خانه ملت است که در هفته‌های آتی باید به صورت ویژه بر آن متمرکز باشند. تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم تسریع در تشکیل دولت چهاردهم دو معنای روشن دارد، یکی به خود آقای پزشکیان برمی‌گردد که ایشان تلاش کنند حتی‌الامکان کمتر از دو هفته فرصت قانونی خود برای معرفی وزرای پیشنهادی، استفاده کنند و مثلا طی یک هفته، فهرست افراد مد نظرشان را به مجلس تحویل دهند. معنای دوم سخن رهبر انقلاب نیز این است که مجلس ضمن تعامل با رئیس‌جمهور منتخب تلاش کند گزینه‌هایی که انطباق بیشتری با شاخصه‌های مد نظر رهبری دارند را هرچه سریع‌تر، تایید کند. 

او در پایان تصریح کرد: طبیعتا یکی از راه‌های تسریع در تشکیل هیات دولت آینده، این است که آقای پزشکیان، گزینه‌هایی را خارج از شاخصه‌های مد نظر مقام معظم رهبری به مجلس معرفی نکند، زیرا اگر گزینه‌هایی معرفی شوند که با این شاخصه‌ها انطباق نداشته باشند، حتما نمایندگان در برابر آن‌ها موضع‌گیری خواهند کرد؛ چنین گزینه‌هایی به درد رفع مشکلات کشور نمی‌خورند و بهتر است که در هیات دولت جمهوری اسلامی حضور نداشته باشند. 

منبع: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر