کد خبر: 189822
A

قالیباف: راهبرد ما در سیاست خارجی اقتدار و انتفاع اقتصادی است/ بدیل شدن به هاب منطقه در حوزه ترانزیتی را دنبال خواهیم کرد/ موضوع ما ایران و جانمایی ایران در روابط بین المللی است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راهبرد ما در حوزه سیاست خارجی در وهله اول اقتدار منطقه‌ای و سپس انتفاع اقتصادی است.

قالیباف: راهبرد ما در سیاست خارجی اقتدار و انتفاع اقتصادی است/ بدیل شدن به هاب منطقه در حوزه ترانزیتی را دنبال خواهیم کرد/ موضوع ما ایران و جانمایی ایران در روابط بین المللی است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در میزگرد سیاسی اظهار کرد: فرصتی است که بعد از میزگرد فرهنگی و اقتصادی، امروز درباره سیاست خارجی صحبت کنم. سیاست خارجی برای بنده بسیار با اهمیت و رکن رکین دولت چهاردهم خواهد بود. از نظر بنده همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی یک طرف است، بخش مهمی از مسائل کشور در حوزه‌های مختلف ریشه در عملکردمان در اجرای سیاست‌های خارجی دارد.

حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است

وی ادامه داد: حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است و باید حداکثر منافع و کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد. باورهای ما و ایمان ما به سنت الهی می‌تواند در قاب منافع ملی بدرخشد و باعث منزلت و عزت و اقتدار کشور شود که مثال آن دوران دفاع مقدس است. وعده صادق هم اقتدار ایران را به خوبی نشان داد و همه به ایرانی بودن خود افتخار کردند. عزت، حکمت و مصلحت سه رکن مهم سیاست خارجی در دولت چهاردهم در صورت توفیق ما خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: موضوع ما ایران و جانمایی ایران در روابط بین المللی است.

در رفع تحریم باید از ظرفیت شرکت‌های کوچک استفاده کنیم‌

قالیباف در ادامه گفت: آرمان‌گرایی واقع‌بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای سیاست خارجی است. مسائل سیاست داخلی امتدادش در سیاست خارجی است.

وی ادامه داد: متاسفانه در تحریم هستیم و در رفع تحریم باید از ظرفیت شرکت‌های کوچک استفاده کنیم. روابط دوجانبه هم باید مورد توجه باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما حرکتی را در جبهه انقلاب در شکل‌گیری مجلس یازدهم شروع کردیم که ادامه آن در دولت سیزدهم بود و کارها را پیش بردیم و برنامه هفتم توسعه میثاق ملی و خروجی مشترک این مجلس و دولت است و بسیار دقیق و قابل اجرا است.

قالیباف ادامه داد: تقدیر الهی اینگونه شد که شهید جمهور از جمع ما رفت و بعد از آن ما ماندیم و جبهه انقلاب نگران بودند که مبادا مسیر کشور متوقف شود و به دهه ۹۰ بازگردیم. بنده در یک دوراهی قرار گرفتم و با وجود آنکه با اقتدار و با کسب ۱۹۸ رأی توانستم رییس مجلس دوازدهم شدم اما دیدم آمادگی من نسبت به بقیه بیشتر است و از راحت طلبی فرار کردم و پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشتم.

وی تاکید کرد: بنده ۴۵ سال زندگی شخصی نکردم. خودم را برای انتخابات ریاست جمهوری عرضه کردم و دقیقا اخلاق حرفه‌ای را رعایت کردم و برنامه و کارنامه هم دارم.

در حوزه راهبردی و ظرفیت‌های جغرافیایی کشور اطلاعات کامل دارم

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی آگاهی دارم، اما تخصص ندارم و این شامل حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم می‌شود، اما در حوزه راهبردی و ظرفیت‌های جغرافیایی کشور اطلاعات کامل داشته و شاگردی پیش اساتید داشته و در دانشگاه هم درس می‌دهم.

قالیباف بیان کرد: ۱۹.۵ درصد ظرفیت نفت و گاز جهان در ایران است و ما منابع معدنی غنی داریم، اگر این ظرفیت‌ها هم نبود، به تنهایی موقعیت ژئوپلیتیک برای ادامه کشور کافی بود، اما از این ظرفیت استفاده نکردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مدیریت قوی، آگاه، دارای کارنامه و برنامه، دارای شجاعت تصمیم‌گیری و تنظیم روابط و اتخاذ تصمیم نهایی مهم است که متأسفانه در دستگاه دیپلماسی این اتفاق نیفتاده است. چقدر برنامه باز و پرونده بسته داریم که گفت‌وگوها تبدیل به قرارداد شده، اما توان اجرا نداشتیم.

تقویت محور مقاومت و تامین امنیت و ثبات در منطقه را دنبال خواهیم کرد

وی مجددا تاکید کرد که اقتدار منطقه‌ای و انتفاع اقتصادی به عنوان راهبردهای بنده در عرصه سیاست خارجی است و ادامه داد: اقتدار منطقه‌ای به معنای گسترش روابط با همسایگان است که این سیاست در دولت شهید رییسی بود که با قوت و قدرت ادامه می‌دهیم.

قالیباف اظهار کرد: تقویت محور مقاومت و تامین امنیت و ثبات در منطقه را دنبال خواهیم کرد. همچنین هدف بعدی ما آن است که منطقه تحت تاثیر قدرت‌های بیگانه و خارج از منطقه نباشد و ارتباط نزدیک با کشورهای منطقه داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تبدیل شدن به هاب منطقه در حوزه ترانزیتی را دنبال خواهیم کرد. همچنین در حوزه انرژی و صدور کالاهای خدمات عمومی مثل خدمات بهداشت، درمان، مهندسی و آموزش به موضوع انتفاع اقتصادی نیز توجه می‌شود.

گفتنی است، فواد ایزدی، محمدکاظم سجادپور و ابراهیم متقی به عنوان کارشناسان برنامه و کاظم غریب‌آبادی و علی فکری به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف در این نشست حضور دارند.

در حال تکمیل…

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر