کد خبر: 189229
A

پرونده ریاست جمهوری مهرداد بذرپاش بسته شد؛ رد صلاحیت به دلیل عدم امانت‌داری؟

ثبت‌نام داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری یکی از پرحاشیه‌ترین پدیده‌های سپهر سیاسی ایران است که اگرچه این دوره زودتر از موعد رقم خورد اما باز هم خالی از جذابیت و البته حواشی نبود.

پرونده ریاست جمهوری مهرداد بذرپاش بسته شد؛ رد صلاحیت به دلیل عدم امانت‌داری؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ثبت نام مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم یکی از این حواشی بود که بخشی از اخبار را به خود اختصاص داد. از مخالفت و صف‌آرایی برخی اعضای کابینه دولت سیزدهم مقابل او تا بحث استفاده از امکانات وزارت راه و شهرسازی و احتمال رد صلاحیتش که در نهایت همین هم شد.

از مخالفت اعضای هیات دولت و ماجرای شهادت‌نامه که بگذریم؛ موضوع استفاده بذرپاش از امکانات دولتی که از مصادیق عدم امانتداری است با انتشار یک کلیپ تبلیغاتی شروع شد که در آن مهرداد بذرپاش از دفتر وزارت راه و شهرسازی و خودرو این وزارتخانه استفاده کرده بود. علاوه بر این، گمانه‌زنی‌هایی هم درباره استفاده از منابع عمومی در تهیه این کلیپ تبلیغاتی وجود داشت.

بعد از انتشار این کلیپ، امیری عضو کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست‌جمهوری بدون اینکه اسم شخص خاصی را اعلام کند؛ درباره یک کلیپ تبلیغاتی صحبت و خاطرنشان کرد که این کلیپ واجد آثار تبلیغاتی انتخاباتی بوده و برای بررسی به مرجع قضایی منعکس شده است.

امیری درباره این تخلف گفته بود که از امکانات یکی از دستگاه‌های اجرایی استفاده شده است.

پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و اعلام نتایج از سوی وزارت کشور، نام مهرداد بذرپاش در میان تایید شدگان نبود. برای بسیاری از دنبال کنندگان اخبار انتخابات ریاست جمهوری این سوال پیش آمده که چطور ممکن است صلاحیت شخصی که در رأس یک وزارتخانه حضور دارد برای انتخابات ریاست جمهوری تأیید نشود.

از سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی «صف اول» دقیقاً همین سوال پرسیده شد. یکی از شاخص‌هایی که ره‌پیک برای پاسخ به این سوال مورد تأکید قرار داد موضوع امانتداری بود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره وزرایی که رد صلاحیت شده‌اند؛ توضیح داد که «اگر کسی مثلاً در یک وزارتخانه سابقه وزارت دارد می‌تواند ثبت نام کند که خود را در معرض بررسی قرار دهد ولی اگر کسی در یک وزارت بوده لزوماً رجل سیاسی و مذهبی نیست. غیر از آن شاخص‌های دیگری هم داریم مثل مدیر و مدبر بودن؛ ممکن است فردی چهار سال در وزارت بوده اما تدبیر او احراز نشود.»

این عضو حقوقدان شورای نگهبان بر بحث امانتداری هم در بررسی صلاحیت‌ها تأکید کرد.

ره‌پیک درباره رابطه میان وزارت و بررسی صلاحیت، خاطرنشان کرد: این یک ممیزی اولیه است برای جلوگیری از حجم ثبت نام‌های بی رویه و یک نشانه برای داشتن شرایط می‌تواند باشد اما لزوماً بین سابقه وزارت و رجل سیاسی و مذهبی بودن که باید احراز شود رابطه مستقیم به این معنا برقرار نیست.

در نهایت پرونده مهرداد بذرپاش که به نظر می‌رسید از سال‌ها پیش خود را در ردای ریاست جمهوری تصور و برای آن برنامه‌ها ریخته بود بسته شد. او در این دوره با حمایت عجیب و غریب صدا و سیما وارد عرصه انتخابات شد. حمایتی که انتقادهای تند رسانه‌های مکتوب و مجازی را در پی داشت. بذرپاش در این مدت با پشتوانه صدا و سیما درباره حوزه‌های مسکن و حمل و نقل و پروژه‌های عمرانی آمار غیرقابل قبولی از خود به نمایش گذاشت که به نظر می‌رسید با دید انتخاباتی ساخته شده‌اند.

به هر حال او پس از اینکه تایید صلاحیت نشد در یک پیام کوتاه نوشت که «... ان‌شاءالله مسیر صادقانه سید شهیدان خدمت تداوم یابد. همچنان سرباز انقلاب و مردم خواهم ماند.»

البته باید گفت که نظام و مردم قبل از سرباز، وزیر صادق، امین و امانتدار می‌خواهند.

منبع: دیده بان ایران 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر