کد خبر: 117594
A

پزشکیان: تزریق سینوفارم به زیر ۱۸ ساله ها با کدام مستندات در حال انجام است/ از کجا معلوم واکسنی که چین به زیر ۱۸ ساله هایش می زند همین واکسن هایی باشد که به ما می فروشد؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم گفت: کدام کشور در دنیا اینگونه برای تزریق واکسن تصمیم گرفته که این ها اینگونه برنامه ریزی و اقدام می کنند؟مدعی هستند که چین به زیر ۱۸ سال سینوفارم را تزریق می کند، از اساس مشخص نیست واکسنی که چین به زیر ۱۸ سال می زند همین واکسن هایی باشد که به ما می فروشد.؟

پزشکیان: تزریق سینوفارم به زیر ۱۸ ساله ها با کدام مستندات در حال انجام است/ از کجا معلوم واکسنی که چین به زیر ۱۸ ساله هایش می زند همین واکسن هایی باشد که به ما می فروشد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم درباره تزریق واکسن سینوفارم به زیر ۱۸ سال گفت: تزریق واکسن به یک گروه سنی خاص بدون مستندات علمی و تایید قابل قبول ، مسئولیت سنگینی دارد ، به واقع در صورت بروز مشکل چه کسی جوابگو خواهد بود.

پزشکیان با بیان این که اطلاعات و مستندات دریافت کنندگان واکسن به درستی ارائه نمی شود، افزود: خود سینوفارم در تزریق به بزرگسالان نیز عوارضی دارد که تا امروز گزارش نشده در حالی که اگر گزارش بدهند ، شاید مجبور شوند با دقت بیشتری برای تزریق آن به گروه های سنی دیگر اقدام کنند.

وی ادامه داد: تزریق سینوفرام برای بزرگسالان هم عوارض داشته ، علی رغم تزریق ، موراد ابتلای زیاد و درگیری با مشکلات جدی گزارش شده است .

وزیر اسبق بهداشت و درمان افزود: درباره این مسائل در کمیسیون نیز بحث و مقرر شد برای تزریق آن به گروه های سنی دیگر ، بررسی های لازم را لحاظ کنند اما به جای بررسی باز هم فله ای واکسن وارد کردند

وی با تاکید بر این که این شیوه تصمیم گیری درست نیست، خاطر نشان کرد: اگر در خارج از کشور در مورد یک واکسن خارجی، یک مورد عارضه به وجود آید صدا و سیمای ما در بوق و کرنا می کند که واکسن غربی چنین عوارضی داده است.

پزشکیان تصریح کرد: ما این همه عوارض و عدم ایمنی از برخی از واکسن ها را دیده ایم ، اما اطلاعات درست ارائه نمی دهیم که هر کدام از این واکسن ها چه عوارضی در چه کسانی ایجاد کرد و چه مدیریتی باید کرد که جلوی این موارد را بگیریم تا به مردم صدمه وارد نشود.

وی افزود: بدون مستندات اقدام کردن تنها اشتباهات را بالا می برد ، باید برای این کار مستندات علمی محکمی داشته باشند تا تزریق واکسن را در یک گروه سنی به صورت وسیع آغاز کنند

پزشکیان با بیان این که «اگر بخواهند به زیر ۱۸ سال بدون این مستندات واکسن بزنند ، اما و اگرهای زیادی وجودی دارد»، گفت: کدام کشور در دنیا اینگونه برای تزریق واکسن تصمیم گرفته که این ها اینگونه برنامه ریزی و اقدام می کنند؟

وی ادامه داد: مدعی هستند که چین به زیر ۱۸ سال سینوفارم را تزریق می کند، از اساس مشخص نیست واکسنی که چین به زیر ۱۸ سال می زند همین واکسن هایی باشد که به ما می فروشد.

پزشکیان با تاکید بر این که «اطلاعات چین قابل اعتماد نیست»، افزود: در چین بیشتر قرنطینه را مدیریت می کنند تا واکسن را جدی بگیرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: برای تزریق یک نوع واکسن به گروه های سنی زیر ۱۸ سال، باید مستندانی برای اقناع کارشناسان کشور ارائه شود و نباید از یاد ببرند که بروز هر مشکلی در تزریق این واکسن ها با مسئولیت آن ها خواهد بود و کمیسیون بهداشت نیز این تصمیمات و نتایج آن را رصد می کند.

منبع: دیده بان ایران یغما فشخامی
 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر